دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران گفت: مردم باید توجه کنند که به هیچ وجه، قارچ های خودرویی را که در دشت ها و جنگل ها می روید، مصرف نکنند؛ چراکه سم اینگونه قارچ ها در اثر پختن، کبابی یا آب پز شدن از بین نمی رود و بازهم سمی می مانند.
کد خبر: ۶۰۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 20 May 2018

به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر کامبیز سلطانی نژاد اظهار داشت: در جهان بیش از پنج هزار گونه قارچ وجود دارد که حدود 100 گونه آن برای انسان سمی و خطرناک است. 
وی ادامه داد: هر ساله با فرارسیدن فصول بهار و پاییز در ایران با رویش تعدادی از گونه های سمی قارچ در برخی نقاط کشور مواجه هستیم، امسال نیز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، به مخصوص بارندگی های اخیر و فراهم شدن شرایط محیطی رویش قارچ مانند نور و دمای مناسب هوا، رویش و تکثیر قارچ های سمی در استان های غربی افزایش یافته و باعث شده است افرادی که علاقمند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند و درخصوص عوارض مسمومیت ها اطلاعی ندارند، دچار مسمومیت شوند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه روش تشخیص قارچ سمی و گونه های خوراکی به صورت علمی و تخصصی توسط متخصصان میسر است، خاطرنشان کرد: قارچ های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ های خوراکی دارند و تشخیص آنها توسط افراد عادی میسر نیست؛ به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از اینگونه مسمومیت ها در کشور مواجه شدیم. 
دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران توصیه کرد: مردم در اقصی نقاط کشور به ویژه در استان های غربی مانند کرمانشاه، کردستان، همدان، قزوین و آذربایجان غربی که دارای بیشترین آمار مسومیت ها هستند، باید از خرید قارچ ها به صورت فله ای یا چیدن هر نوع قارچی از دل طبیعت، خودداری کنند.
سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه مردم باید از قارچ های خوراکی بسته بندی شده و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند، اظهار داشت: 90 درصد مسمومیت های شدید ناشی از مصرف قارچ های سمی، به دلیل ماده ای سمی به نام آماتوکسین بروز می کند که روی کبد تاثیر مخرب می گذارد.
وی درخصوص علایم و نشانه های مسمومیت توسط قارچ های سمی افزود: علایم مسمومیت با قارچ، در دو مرحله بروز می یابد؛ مرحله اول 6 تا 12 ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه هایی نظیر تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و احساس ضعف بروز می کند و مرحله دوم 24 ساعت بعد از علایم اولیه با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری نمایان می شود که این حالات ناشی از درگیری کبدی و کلیوی در فرد مسموم است و می تواند منجر به مرگ شود. 
دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران درخصوص درمان مسمومیت شدید با قارچ های سمی گفت: تنها درمان اینگونه مسمومیت ها، پیوند اورژانسی کبد است؛ بنابراین با مشاهده علایم اولیه مسمومیت، باید فرد به سرعت به مراکز درمانی ارجاع داده شود.
سلطانی نژاد با یادآوری اینکه هر ساله با ورود به فصل بهار و پاییز شاهد رویش قارچ های سمی و مسمومیت های ناشی از مصرف این قارچ ها هستیم، افزود: در سال جاری با تعداد بیشتری از اینگونه مسمومیت ها روبه رو شدیم و تقریبا 700 نفر در کشور با مصرف قارچ سمی، دچار عارضه و مسمومیت شده اند که دلیل آن نیز شرایط خاص آب و هوایی مناطق غربی کشور است. 
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور درخصوص سایر گیاهان سمی گفت: ایران به دلیل شرایط اقلیمی، دارای گونه های متنوع گیاهی است و می توان گفت تنوع گیاهی در ایران، مشابه قاره اروپا است و برخی از این گیاهان ممکن است، سمی باشند؛ از این رو افراد در برخورد با هر نوع گیاه تزیینی یا گیاهی که سلامت آن توسط وزارت بهداشت تایید نشده است، احتیاط کنند و آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار