رییس سازمان جهاد کشاورزی استان:
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای سال جاری بنا داریم که 10 مجتمع گلخانه‌ای را در استان خراسان رضوی راه‌اندازی کنیم.
کد خبر: ۶۰۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 17 May 2018

به گزارش تابناک رضوی، مجتبی مزروعی شب گذشته در شورای کشاورزی استان در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون بخش کشاورزی علی‌رغم فضای اقتصادی فعلی، با وضعیت روبه‌رو رشدی همراه بوده است. از لحاظ تولید و درآمد نیز کشاورزی استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اخیرا نگرانی هایی در خصوص نهاده‌های دامی مطرح می شود اما جای نگرانی وجود ندارد چون نهاده‌هایی که به تولیدکننده تحویل می‌دهیم، از قیمت چند سال گذشته کمتر است. در حال حاضر صادرکنندگان موظفند نهاده‌های دامی و واردات آن را براساس دلار 4200 تومان انجام دهند.

وی اضافه کرد: براساس تفاهم‌نامه وزیر کشاورزی با بانک مرکزی قرار بر این شده واردات بخش کشاورزی به ویژه نهاده‌های دامی با قیمت دلار 3800 تومان انجام شود که این امر در کاهش قیمت نهاده‌ها تاثیر بسزایی داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت طرح های انتقال آب در استان تصریح کرد: خوشبختانه در این بخش و نیز در زمینه آبیاری تحت فشار با حمایت هایی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی و سایر مسئولان صورت گرفته، جهش بی‌سابقه‌ای در استان رخ داده است.

مزروعی تاکید کرد: اولویت و تمرکز ما در سال 97 بر حمایت از تشکل‌ها و تمرکز در حوزه بازرگانی است. آنچه که شاه بیت فعالیت های جهاد کشاورزی در خراسان بوده، موضوع توسعه کشت گلخانه‌ای است.

وی با بیان اینکه در سال 93 خراسان رضوی حدود 118 هکتار کشت گلخانه‌ای داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح کشت گلخانه‌ ای در استان 354.3 هکتار است. عمده محصولات تولیدی در این گلخانه ها نیز سبزیجات، صیفی‌جات، گل‌های زینتی، گیاهان دارویی، توت فرهنگی و... است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکی از بهترین تصمیاتی که وزیر کشاورزی اخذ کرد و ما سعی کردیم در استان خود به طور جد به آن بپردازیم، این است که دیگر اجازه ندهیم گلخانه‌ها به صورت نامنظم و پراکنده توسعه پیدا کند؛ لذا ایجاد و توسعه شرکت شهرک‌های گلخانه‎ای در وزراتخانه مطرح شد و در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امسال بناست 10 مجتمع گلخانه‌ای در استان خراسان رضوی راه‌اندازی شود که اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته، شامل مکان‌یابی و مطالعات فاز یک آن در سطح 20 شهرستان و فاز 2 آن در سطح 10 شهرستان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: همچنین فاز یک و 2 شامل استعدادیابی و مطالعات عملیات زیرساخت‌ها می‌شود که در شهرستان‌های مشهد، تربت‌حیدریه، سبزوار، نیشابور، چناران، فریمان، کاشمر، خلیل‌آباد و گناباد آن را عملیاتی خواهیم کرد.

مزروعی با بیان اینکه خراسان رضوی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه رودخانه های مرزی دارد، گفت: اگر زیرساخت‌های لازم برای بهره گیری از این ظرفیت فراهم شود، می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.

در ادامه این نشست محمد مقدوری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، بیان کرد: برای تامین زیرساخت های راه اندازی شهرک گلخانه ای در استان به جز موضوع آب مشکل خاصی نخواهیم داشت. ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای ایجاد و تامین انرژی شهرک‌های گلخانه‌ای در مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ها نقش مهمی داشته توجیه اقتصادی نیز خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: کل آب استحصالی استان 7.8 میلیارد متر مکعب در سال است که از این میزان حدود 6.8 میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی و حدود 210 میلیون متر مکعب دیگر هم در حوزه صنعت به مصرف می‌رسد.

مقدوری گفـت: همه تلاش ما باید در راستای استفاده بهینه آب در حوزه کشاورزی باشد. در این جهت طر ح‌های انتقال آب، روش‌های مدیریت بهینه مصرف و روش‌های نوین آبیاری می‌تواند به ما کمک قابل توجهی کند.

وی اضافه کرد: پبشنهاد ما این است که استراتژی جهاد کشاورزی استان در توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای افزایش سهم کشت نباشد بلکه همان اراضی موجود جایگزین شود.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار