رسانه کلیک – حدود دو هفته از فیلترینگ تلگرام در ایران می‌گذرد و عده زیادی از کاربران همچنان با شیوه‌های مختلف از این پیام رسان استفاده می‌کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید که به تلگرام بدون فیلتر دسترسی دارید، در این مطلب با دلایلی برای خداحافظی همیشگی با این پیام رسان همراه ما باشید.
کد خبر: ۶۰۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 16 May 2018

کلیک: بعد از مدت‌ها شایعه و اخبار مختلف در رابطه با بن شدن تلگرام در ایران، این پیام رسان محبوب بالاخره فیلتر شد و از دسترس ایرانیان خارج گردید. با این جریان، عده زیادی از کاربران برای استفاده از این پیام رسان و امکاناتش، دست به روش‌هایی می‌زنند که بسیار غیرمعقول بوده و حتی گاهی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. اگر شما هم از این دسته کاربران هستید که همچنان به تلگرام وفادار مانده‌اید و به هر طریقی که شده، نمی‌خواهید از آن دست بکشید، در ادامه همراه ما باشید. در این مطلب می‌خواهیم دلایلی را به شما ارایه کنیم که با توجه به آن‌ها بهتر است از تلگرام برای همیشه خداحافظی کنید.

استفاده از وی پی ان تا کی؟

 

بله، کاملا قبول داریم تلگرام فقط یک پیام رسان نبود؛ بلکه یک پلتفرم جامع با قابلیت‌های فراوان به حساب می‌آمد که یک تنه جای وبسایت، وبلاگ، تلفن، پیامک، سرویس حافظه ابری و بسیاری دیگر از این موارد را پر کرده بود. این که کاربر با نصب یک اپ بتواند تمامی این سرویس‌ها را در اختیار داشته باشد، امری است که تا قبل از تلگرام، هیچگاه تحقق نیافته و این به اصلاح “پیام رسان” توانست همه این‌ها را به صورت رایگان به کاربر ارایه کند.

با فیلتر شدن تلگرام در ایران، دسترسی به این پیام رسان و تمامی سرویس‌هایش بسته شد و اکنون کاربران زیادی به سمت ‌اپلیکیشن‌های تغییر دهنده آی پی سوق پیدا کرده‌اند. وی پی ان‌ها و اپلکیشن‌هایی که به صورت رایگان در استورها قرار دارند، با تغییر دادن آی پی، به کمک کاربر می‌آیند و به این شکل دوباره تلگرام را از حالت Connecting خارج می‌کنند.

تلگرام بدون فیلتر

اما دسترسی دوباره به تلگرام به چه قیمت؟ تا به کی باید این اپ فلیتر شکن آزاردهنده که معلوم نیست دقیقا چه نفعی در این راه می‌برد با تغییر دادن آی پی به طور همیشگی در پس زمینه اپ‌های تلفن همراه‌مان باز باشد؟ مشکلات امنیتی این اپلیکیشن‌های فیلتر شکن به کنار، سرعت پایین، مصرف بیش از حد دیتا، نبود پایداری در اتصال و کاهش شارژدهی دستگاه هم از دیگر مواردی هستند که باید برای دسترسی به تلگرام از این روش، با آن‌ها دست و پنجه نرم کرد. اصلا یکی از اصلی‌ترین دلایل‌تان برای استفاده از تلگرام را به خاطر می‌آورید؟ سرعت بالا در امر پیام رسانی؛ که با استفاده از فیلترشکن دیگر خبری از آن نیست!

چند روز پیش مطلبی را در رابطه با مشکلات فیلترشکن‌ها برایتان منتشر کردیم که پیشنهاد می‌کنیم آن را حتما برای آشنایی بیشتر با نکات منفی این دسته اپلیکیشن‌ها، بخوانید.

به خطر انداختن امنیت؛ به چه قیمت؟

 

همان طور که حتما مطلع هستید بعد از فیلتر شدن تلگرام، نسخه‌هایی از این پیام‌ رسان با عنوان تلگرام بدون فیلتر بین کاربران دست به دست می‌چرخید و عده زیادی با رضایت کامل از این که فیلترینگ تلگرام را دور می‌زنند، این اپ‌های عجیب و غریب را در تلفن‌های هوشمندشان نصب کردند و همچنان هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. توسعه دهندگانی که این دسته از اپ‌ها را ساخته‌اند، با دستکاری در اتصال به سرور، توانسته‌اند تا تلگرام را در یک محیط جدید به کاربر ارایه کنند. اما این دسترسی آزادانه به تلگرام به چه بهایی صورت می‌گیرد؟

سازندگان این دسته از اپلیکیشن‌ها به آسانی می‌توانند کد وروردی تلگرام شما را به دست آورند، به اطلاعات شخصی شما در تلگرام دسترسی پیدا کنند، پیام‌های شما را بخوانند و به هر طریق دیگری، فعالیت شما را کاملا زیر نظر بگیرند. اصلا همه این‌ها را که کنار بگذاریم، کمپانی تلگرام خیلی وقت پیش‌ها که تلگرام بدون فیلتر بود، اعلام کرد که به دلایل امنیتی از نسخه‌های غیر رسمی این پیام رسان مثل پلاس استفاده نکنید؛ تلگرام طلایی و موبوگرام که دیگر جای خود دارد!

تلگرام بدون فیلتر

تعدادی از این دسته اپلیکیشن‌های تلگرام بدون فیلتر در مارکت‌های مختلف وجود داشته و می‌توانید با نصب هرکدام، به صورت آزادانه از تلگرام استفاده کنید؛ اما آیا این دسترسی ارزش به خطر انداختن امنیت‌تان را دارد؟ امنیتی که توسط توسعه دهنده برنامه و یا هر سازمان و نهاد دیگری به راحتی می‌تواند به خطر بیفتد.

به نمونه‌های مشابه نیز شانس امتحان بدهید!

 

با فیلتر شدن تلگرام و مشکلاتی که در پی دسترسی به آن برای کاربران ایجاد شده، فرصت آن رسیده تا به اپلیکیشن‌های پیام رسان دیگر، شانس دوباره بدهید. اگر چند سال پیش این پیام رسان‌های مختلفی را در تلفن هوشمند خود نصب کرده بودید و از آن‌ها رضایت نداشتید، الان فرصت آن رسیده که یک بار دیگر برای دانلودشان اقدام کنید؛ چرا که به احتمال زیاد این اپ‌ها با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی شده‌اند و آپدیت‌های مختلفی را برای بهبود عملکرد دریافت کرده‌اند.

اکنون توسط واتس‌اپ علاوه بر تماس صوتی و تصویری می‌توان گروه تشکیل داد، GIF فرستاد و یا پیام‌های صوتی ارسال نمود. گوگل الو که توسط کمپانی قدرتمند گوگل توسعه یافته و یا لاین که از قدمت بالایی برخوردار بوده، دو گزینه دیگری هستند که می‌توانند به عنوان جایگزین تلگرام استفاده شوند (البته حداقل تا زمانی که فیلتر نشده‌‌اند!).

تلگرام بدون فیلتر

از طرفی فیلترینگ تلگرام فضای وسیعی را برای پیام رسان‌های ایرانی باز کرد تا در این عرصه خودی نشان دهند. پیام رسان‌های سروش، بله و بیسفون پلاس از نمونه‌های ایرانی هستند که با ارایه قابلیت‌هایی مشابه تلگرام، می‌توانند انتخاب جدید شما باشند. ساخت کانال، تماس صوتی، تشکیل گروه و بسیاری دیگر از این قبیل توانایی‌ها را این چند اپلیکیشن ایرانی مشاهده می‌کنیم. البته این پیام رسان‌های ایرانی نسبتا جدید هستند و هنوز به آن پایداری در سطح بالا، نرسیده‌اند؛ ولی انتظار داریم که در آینده با دریافت آپدیت‌های بیشتر، عملکرد بهتری داشته باشند.

سخن پایانی

 

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که برای دسترسی به تلگرام بدون فیلتر دست به امتحان هر روشی زده‌اید، شاید زمان آن رسیده که از تلاش کردن دست بکشید و برای همیشه با این پیام رسان خداحافظی کنید. استفاده از فیلتر شکن‌ها و اپلیکیشن‌های غیر رسمی برای دسترسی به تلگرام، علاوه بر دشواری‌های فراوان، معایب زیادی داشته که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

تلگرام بدون فیلتر

نظر شما در رابطه با دسترسی به تلگرام بدون فیلتر با روش‌هایی که این روزها در میان کاربران باب شده، چیست؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار