اولین و اصلی‌ترین چالش پیش روی شهردار جدید تهران چالش مالی شهرداری است. واقعیت این است که وضعیت مالی امروز شهرداری تهران چندان خوب و رضایت بخش نیست و حتی می‌توان گفت از جهاتی بحرانی است.
کد خبر: ۶۰۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 16 May 2018

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم سعید غفرانی، آورده است: قرار است تا چند روز آینده هفدهمین شهردار تهران سکان هدایت شهر را رسما به دست بگیرد و تهران را اداره کند. شهرداری که بی‌شک با چالش‌های فراوانی در...

پایتخت روبه‌رو خواهد بود و از همان ابتدای کار با حجم زیادی از مشکلات و مسائل ریز و درشت روبه‌رو خواهد بود؛ چالش‌هایی که تهران سال‌هاست با آنها دست به گریبان است و حل آنها نیز به سادگی میسر نخواهد بود و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اما این چالش‌ها چیست؟ به نظر بنده، اولین و اصلی‌ترین چالش پیش روی شهردار جدید تهران چالش مالی شهرداری است. واقعیت این است که وضعیت مالی امروز شهرداری تهران چندان خوب و رضایت بخش نیست و حتی می‌توان گفت از جهاتی بحرانی است. از سویی شهرداری از لحاظ کسب درآمدهای خود با مشکلاتی اساسی روبه‌روست و از سویی نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود و شهر را به سادگی تعطیل کند.

هزینه‌هایی مانند هزینه‌های پرسنلی، هزینه‌های فضای سبز، هزینه‌های خدمات شهری و... اینها هزینه‌هایی نیست که بتوان بودجه‌های آنها را قطع و شهر را به حال خود رها کرد. پس باید فکری برای تامین بودجه‌های این بخش‌ها و سایر بخش‌های مهم شهرداری از محل منابع قانونی و پایدار کرد. دومین چالشی که به نظرم شهردارکنونی تهران با آن روبه‌روست، چالش ترافیک و آلودگی هواست که حقیقتا سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شهروندان و مدیران شهری بدل شده است. بنابراین شهردار تهران شهری را تحویل می‌گیرد که دربسیاری از روزهای آن مقدار آلودگی هوای شهر در آن بیشتر از حدود نرمال و مجاز است.

آلودگی که درصد بالایی از آن به سبب تردد حجم بسیار زیاد خودروها و موتوسیکلت‌ها در تهران است. اما سومین موضوعی که شهردار تهران با آن چالشی جدی خواهد داشت رعایت قانون و مصوبات شهرداری در ساخت و سازهای شهری است چرا که از آنجایی که شهرداری به نوعی متولی ساخت و ساز در تهران محسوب می‌شود، انتظار می‌رود تاکید شهردارتهران بر اجرای دقیق طرح تفصیلی و جامع تهران در بخش ساخت‌وساز باشد، چرا که این طرح جزو اسناد بالادستی شهرداری است و به تصویب شورای عالی شهرسازی نیز رسیده و می‌تواند نقشه راه شهرسازی در تهران باشد.

از دیگر معضلات شهرداری تهران که شهردار جدید نیز بی‌شک با آن دست به گریبان خواهد بود، موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده است که می‌توان گفت این موضوع نیز هم اینک در وضعیتی بحرانی قرار دارد. البته در این مسیر باید دولت نیز آستین همت بالا بزند و همپای شهرداری کمر همت برای نوسازی بافت‌های فرسوده تهران ببندد چرا که هر آن ممکن است با بروز زلزله یا حادثه‌ای طبیعی، فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر در بافت‌های فرسوده رخ دهد.

خوشبختانه آقای افشانی، شهردارجدید تهران خود معاون عمرانی و رییس سازمان شهرداری‌های کشور بوده و به همین دلیل معتقدم ضمن آشنایی با معضلاتی که شهر را تهدید می‌کند می‌تواند با تعامل خوبی که بین دولت و شهردای و سایر سازمان‌ها ایجاد خواهد کرد، گام‌های موثری را برای شهر و شهروندان بردارد وتهران را تا حدود زیادی از چالش‌های یاد شده به سلامت عبور دهد. امیدواریم در پایان سال‌های خدمت وی مانند سایر پست‌های مدیریتی که داشته‌اند، شاهد کارنامه درخشانی از عملکرد او به نفع شهر و شهروندان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار