مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با تأکید بر اینکه دولت سال گذشته مصوبه‌ای برای سازمان‌های دولتی ابلاغ کرد که مصرف برق خود را کاهش دهند، گفت: بدمصرفی برق تنها به بخش خانگی مربوط نمی‌شود، اما دولتی‌ها بدمصرف‌تر هستند.
کد خبر: ۶۰۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ 13 May 2018

به گزارش فارس، حسین صبوری با اشاره به اینکه برق زیرساخت زیرساخت‌هاست و انرژی جزء لاینفک زندگی است و زندگی بدون برق سخت است، گفت:‌ شرکت توزیع برق تهران در حال حاضر 4.5 میلیون مشترک دارد که 15 درصد مشترکان کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه 10 درصد مصرف برق یعنی حدود 21 میلیارد کیلووات ساعت در شهر تهران مصرف می‌شود، گفت:‌‌ 10 درصد اوج مصرف برق در تهران رخ می‌دهد، بنابراین برای اینکه بتوانیم به این 4.5 میلیون مشترک انرژی برق برسانیم، باید خود را از همه حالات آماده کنیم، چرا که شبکه توزیع تهران 32 هزار کیلومتر است که 70 درصد آن شبکه کابلی است.

صبوری گفت: تهران دارای 650 مرکز حیاتی و حساس است و سالانه یک‌هزار همایش، کنفرانس و مسابقات ورزشی در این شهر برگزار می‌شود، پس یکی از الزامات برگزاری این گونه برنامه‌ها، وجود برق پایدار است. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به کاهش خاموشی‌ها گفت: خاموشی‌های سال 96 نسبت به سال 95، 20 درصد کاهش یافته و میزان رضایت‌مندی مردم در پایان سال 96، 88 درصد بوده است. 

وی افزود: در سال گذشته پیک (اوج) مصرف برق تهران 4 هزار و 700 مگاوات بود که امسال پیش‌بینی می‌شود، به 5 هزار مگاوات برسد که امسال مسئولان وزارت نیرو تأکید کردند که به لحاظ خشکسالی، میزان تولید انرژی توسط نیروگاه‌های برق‌آبی را نخواهیم داشت، بنابراین رشد 5 تا 6 درصدی مصرف برق نیز باعث شده تا امسال سال حساسی از بابت تأمین برق خواهیم داشت. 

صبوری با تأکید بر اینکه همواره چند راهکار برای پاسخگویی به مصرف برق در تابستان انجام می‌شود که یکی از این برنامه‌ها پایش کل شبکه برق تهران است، گفت: اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق تهران یکی از برنامه‌های اصلی است که امسال برای این موضوع 30 میلیارد تومان پروژه تعریف شده که تا پایان اردیبهشت ماه جاری به پایان می‌رسد. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران خاطرنشان کرد: راهکار دیگر برای پاسخ‌گویی به مصرف، مدیریت مصرف است، چرا که به هر میزان بتوانیم اوج مصرف برق را کاهش دهیم، موفق‌تر خواهیم بود، بنابراین امسال متعهد شده‌ایم که نگذاریم پیک مصرف برق از 4 هزار و 500 مگاوات بالاتر برود، بنابراین 350 مگاوات مدیریت مصرف برق در دستورکار شرکت توزیع برق تهران قرار دارد. 

وی ادامه داد:‌ اوج مصرف برق کشور حداکثر 300 ساعت است، بنابراین این 300 ساعت اوج مصرف از 8 هزار و 760 ساعت در طول سال است،‌ بنابراین وقتی فصل تابستان می‌رسد، ساعات اوج مصرف برق از ساعت 12 تا 16 و از 19 تا 23 است. 

صبوری اضافه کرد:‌ پس اگر ما بتوانیم حداقل 10 درصد در این بازه زمانی مدیریت مصرف انجام دهیم و بارهای حساس و تجهیزات پرمصرف را در این بازه استفاده نکنیم، بدون هیچ مشکلی از تابستان عبور خواهیم کرد. 

صبوری خاطرنشان کرد: 2 هزار مگاوات بار برق سرمایشی در تهران است، چرا که مصرف برق تهران 2700 مگاوات است، اما در اوج تابستان این مصرف یکباره به 5 هزار مگاوات می‌رسد که نشان می‌دهد 2 هزار مگاوات مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است. 

وی تأکید کرد: مشترکان تهرانی اگر در بازه‌های زمانی مورد اشاره که اوج مصرف است، از وسایل برقی مثل جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده نکنند و یا یک یا دو درجه میزان دمای سرمایشی خود را افزایش دهند، مصرف به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. 

وی گفت: تعرفه‌های عادی برق به صبح و عصر مربوط می‌شود، بنابراین در ساعات اوج اگر مصرف برق افزایش یابد، تعرفه پلکانی برای مشترکان محاسبه می‌شود، بنابراین مشترکان اگر مصارف خود را به ساعت 11 شب به بعد منتقل کنند، تعرفه آنها یک‌چهارم تعرفه خواهد بود، پس این اقدام هم به خود و هم به شبکه برق سودآوری خواهد داشت. 

وی با تأکید بر اینکه مشترکان برق و کلاً بدمصرف هستیم، گفت: دو الگوی مصرف برای خانگی‌ها تعریف شده است که در زمستان ماهانه هر مشترک 200 کیلووات ساعت و در تابستان 250 کیلووات ساعت مصرف کند، اما آمارها نشان می‌دهد که نزدیک 50 درصد این الگو را رعایت نمی‌کنند. 

به گفته وی،‌ بیشترین افزایش قیمت و افزایش پلکانی مشمول این بخش و کسانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، است. 

وی اضافه کرد: 25 درصد برق تهران توسط مجموعه‌های نظامی، ادارات و شهرداری‌ها انجام می‌شود که از اینها 50 درصد مصرف برق مربوط به سرمایشی آنها است. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران تصریح کرد: یک درصد مشترکان تهرانی که عمدتاً مشترکان دیماندی(قرارداد خرید برق بالا) هستند، 40 درصد برق تهران را مصرف می‌کنند؛ یعنی صنایع، ادارات، تجاری‌ها و دولتی‌ها این موضوع برای آنها صدق می‌کند و مابقی که 99 درصد مشترکان می‌شوند، 60 درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف توسط ادارات و سازمان‌ها امسال یک هزار و 100 تفاهم‌نامه به امضاء خواهد رسید، در پاسخ به این سؤال فارس که پرسید، آیا آماری از اینکه دولتی‌ها مصرف برق خود را کاهش می‌دهند، گفت: مصوبه‌ای در این مورد سال گذشته توسط دولت ابلاغ شد که مصارف دولتی 10 درصد مصرف خود را کاهش دهند، بنابراین تمام دستگاه‌های دولتی این موضوع را رعایت نکردند و تنها 30 تا 40 درصد دستگاه‌های دولتی مصرف برق خود را کاهش دادند. 

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا افزایش 7 درصدی، مصرف برق را کاهش داد یا خیر،‌ گفت:‌ به هر حال در حال حاضر تنها 60 درصد قیمت تمام شده برق از مشترکان دریافت می‌شود و 85 درصد مشترکان خانگی، ماهانه در قبوض برق آنها مبلغ 50 هزار تومان درج می‌شود؛ یعنی ماهانه این مشترکان 25 هزار تومان پول برق پرداخت می‌کنند، مبلغی که نسبت به سایر هزینه‌ها مثل موبایل پایین‌تر است. 

وی تأکید کرد:‌ به هر حال مشکل تولید برق نداریم و اگر مصرف برق به شدت افزایش یابد و شبکه توانایی تحمل آن را نداشته باشد، رخ دادن حوادث در شبکه برق طبیعی است. 

وی در پاسخ به این که چند درصد شبکه توزیع برق تهران قدیمی است، گفت:‌‌ 32 شبکه توزیع برق داریم که 70 درصد آن شبکه کابلی و زمینی است، بنابراین 20 درصد شبکه برق تهران قدمت بالایی داشته و بخشی از آن فرسوده است؛ یعنی بخشی از شبکه برق تهران بالای 30 سال عمر دارند. 

وی افزود: ما برای نوسازی شبکه توزیع برق بی‌تفاوت نیستیم و به صورت جدی،‌ سالانه بازسازی آن را دردستورکار خود قرار داده‌ایم، بنابراین خاموشی‌ها 20 درصد کاهش داشته است. 

به گفته وی، تلفات شبکه توزیع برق در سال گذشته 7.3 درصد بود ک در انتهای سال 96 به 6.93 درصد رسید و امسال به 6.4 درصد خواهد رسید. 

وی افزود: مدت زمان خاموشی به ازای هر مشترک در پایان سال 95 حدود 250 دقیقه در سال بود که با برنامه‌های انجام شده،‌ در پایان سال 96 این عدد به 160 دقیقه رسید و قرار است، در پایان سال 97 به 130 دقیقه در سال برسد. 

وی تصریح کرد:‌ به هر حال هنوز افزایش 7 درصدی قیمت برق به ما ابلاغ نشده و اطلاع کاملی از آن ندارم. 

به گفته وی در حال حاضر 400 میلیارد تومان از نهادها و سازمان‌ها بابت عدم پرداخت برق مصرفی خود طلبکار هستیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار