کد خبر: ۶۰۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۰ 12 May 2018

یک کارشناس امنیتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه صرف حضور یک اپلیکیشن در مارکت‌های آنلاین نمی‌تواند تضمین‌کننده امنیت آن‌ها باشد، نصب آنتی‌ویروس‌های معتبر را که اصل بوده و در ایران نمایندگی دارند بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی به برنامه‌های مخرب دانست تا درصورت بروز مشکل بتوان به آن‌ها مراجعه کرد.

به گزارش ایسنا، نوید نیک‌پی با اشاره به بازار فروش فیلترشکن و سایر برنامه‌هایی که پس از فیلترینگ تلگرام ایجاد شده است، اظهار کرد: متاسفانه هیچ گونه آگاهی سایبری در این زمینه وجود ندارد. کاربران نباید به هر قیمتی به نصب فیلترشکن اقدام کنند زیرا اصولا کسانی که فیلترشکن را به‌صورت رایگان عرضه می‌کنند، حتما اهداف و قصدی از این کار دارند و این‌طور نیست که با طراحی این برنامه‌ها بخواهند کمکی به ما کنند.

وی با ذکر یک مثالی درباره برنامه‌های مخرب موجود در بازار اظهار کرد: اخیرا اپلیکیشنی به اسم تلگرام سیاه آمده که لوگویش سیاه است. این اپلیکیشن با یک فیلترشکن ترکیب شده و به تلگرام متصل است. اما برخی که این برنامه را نصب می‌کنند، مدعی هستند اطلاعاتشان از گوشی پاک شده یا ترافیک اینترنتشان افزایش یافته است. حتی با نصب برنامه کسپراسکای روی دستگاه اندرویدی سریعا تشخیص داده شد که این برنامه مشکلات امنیتی دارد.

این کارشناس درباره فایل‌های APK‌ منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که افراد را به دانلود دعوت می‌کند، با ذکر یک مثال توضیح داد: اخیرا گزارشی درباره برنامه‌ای منتشر شد که APK این جاسوس‌افزار از طریق کانال‌های پیام‌رسان‌های اجتماعی منتشر شده بود. به این APKها هم نباید اعتماد کرد زیرا کسی که این برنامه‌ها را طراحی می‌کند، نیت خیری ندارد و طبیعتا برای هدفی این کار را انجام می‌دهد. اگر ما این موارد را درک کنیم، سراغ چنین برنامه‌هایی نمی‌رویم.

نیک‌پی با بیان اینکه صرف حضور یک اپلیکیشن در گوگل‌پلی و اپ‌استور هم نمی‌تواند تضمین‌کننده باشد، گفت: همین مارکت‌ها هم جای کاملا مطمئنی نیستند، باید دید استفاده از یک برنامه چقدر ارزش دارد که بخواهیم آن را از هر مارکتی دانلود کنیم. اگر می‌خواهیم برنامه‌ای را نصب کنیم که مدیر و شرکت تهیه‌کننده‌ی آن، مشخص نیست و طبیعتا پشتیبانی برای آن وجود ندارد، دلایل خوبی است که به سمت این اپلیکیشن‌ نرویم.

وی ادامه داد: اگر مطالبه‌ای هم روی تلگرام داریم، باید به روش قانونی آن را دنبال کنیم؛ نه اینکه استفاده از فیلترشکن تا این اندازه رواج پیدا کند و مشکلات زیادی به وجود آورد. همین اپلیکیشن‌های فیلترشکنی که با تلگرام ترکیب شده و حتی تعداد دانلود بالایی هم دارند، قابل اعتماد نیستند. حتی برخی این برنامه‌ها را نصب می‌کنند و برای آن پول هم می‌گیرند و ادعای نصب تلگرام بدون فیلتر دارند، اما نباید به آن‌ها اعتماد کرد.

از آنتی‌ویروس‌های معتبر استفاده کنید
این کارشناس با بیان اینکه بسیاری از کاربرانی که درگیر مسائل امنیتی می‌شوند، مفهوم فیلترشکن و نصب آن را نمی‌دانند و تا زمانی که دچار مشکل شوند هم آن را درک نمی‌کنند، افزود: محصولات خوبی با قیمت پایین برای آنتی‌ویروس‌های مختلف وجود دارند که اگر نمایندگی معتبر داشته باشند و پشتیبانی آن‌ها موجود باشد، از اطلاعات حفاظت و برای تشخیص برنامه‌های مخرب عمل به خوبی می‌کنند.

نیک‌پی نصب آنتی‌ویروس‌های معتبر را بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی دانست و گفت: باید از آنتی‌ویروس‌های معتبری استفاده کرد که اصل بوده و در ایران نماینده داشته باشند تا در صورت بروز مشکل بتوان به آنها مراجعه کرد. البته در همین زمینه هم بازار مکاره وجود دارد. برخی ادعا می‌کنند آنتی‌ویروس‌ اورجینال دارند، در صورتی که نمی‌توان از اصل بودن و پشتیبانی آن‌ها مطمئن بود. بلکه باید با یک جست‌وجوی ساده نمایندگی شرکت‌هایی که در ایران فعالیت‌های مربوط به آنتی‌ویروس می‌کنند را یافته و به آن‌ها مراجعه کرد.

به گزارش ایسنا، مسدود شدن اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام در روزهای گذشته موجب شده فضا برای سودجویان در جهت سوءاستفاده از عدم آگاهی مردم و تشویق آن‌ها به دانلود و نصب برنامه‌هایی به اسم فیلترشکن و تلگرام بدون فیلتر باز شود تا بتوانند از این طریق اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و ورود برنامه‌های مخرب کنند.

به همین جهت، کارشناسان همواره به کاربران هشدار می‌دهند که به هیچ عنوان فریب این دست تبلیغات را نخورده و از نصب این گونه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها که ممکن است بدافزارهای مخرب و جاسوسی باشد، خودداری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار