انزلی – درحالیکه چیزی تا آغاز لیگ پانزدهم و پایان فصل نقل و انتقالات باقی نمانده ملوان همچنان درکش و قوس انتخاب مالک و سرمربی، از سایررقیبان عقب افتاده است.
کد خبر: ۶۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴ 11 July 2015
به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه فرهنگی ورزشی ملوان نیروی دریایی بندر انزلی در سال ۱۳۴۸ و فقط در رشته فوتبال، با مربیگری بهمن صالح نیا که بازیکن تیم ملوان نیز بود، تاسیس شد.

صالح نیا که معلم ورزش مدارس انزلی بود تیم را با جمعی از شاگردان خود تشکیل داد و طی مدت کوتاهی با همین تیم توانست پا به عرصه لیگ دسته اول کشور گذاشته و از همان ابتدا با ارائه بازیهای زیبا و کسب نتایج شایسته، توجه همگان را به خود جلب کند.

ملوان، رکورد دار تاریخ فوتبال کشور

ملوان تا سال ۸۰ بهترین تیم شهرستانی تاریخ لیگ ایران بوده و با کسب سه عنوان قهرمانی در جام حذفی کشور و ۳ نایب قهرمانی، صاحب رکوردی قابل توجه در تاریخ فوتبال کشور است.

خصوصیت بارز ملوان، ظهور مداوم پدیده ها است و همین امر موجب شده که ملوان حتی در ضعیف ترین وضعیت خود نیز قدرتش را به حریفان دیکته کند تا جایی که که انزلی  را شهر ستاره ساز فوتبال ایران می دانند چرا که هر تیم لیگ برتری یک یا دو بازیکن انزلی چی در ترکیب خود دارد.

با تاسیس موسسه فرهنگی ورزشی ملوان منطقه آزاد انزلی،   مالکیت ۸۰ درصد از باشگاه به منطقه آزاد واگذار شد و ۲۰ درصد مابقی در اختیار نیروی دریایی قرار گرفت که با تغییرات مدیریتی جدید، ۷۰درصد مالکیت باشگاه به طور رسمی و قانونی به بخش خصوصی واگذار شده و «حسین هدایتی» به عنوان مالک ۷۰درصدی ملوان، سکان هدایت تیم را برعهده گرفت و ۳۰درصد  بقیه نیز در اختیار نیروی دریایی باقی ماند.

درپی کسب نتایج نه چندان مطلوب و همچنین توافق طرفین برای قطع همکاری با هدایتی، مالکیت ۷۰درصدی باشگاه ملوان در زمستان ۹۲ به «سیروس محجوب» رسید و درپی کش و قوس های بسیار درطول فصل و کسب نتایج ضعیف و پس از حدود ۱۶ ماه همکاری، باز هم زمزمه انتقال مالکیت ملوان بر سر زبانها افتاد و در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

حواشی مالکیت «بهشتی» بر ملوان

سیروس محجوب  به دنبال بازگرداندن مالکیت این باشگاه با موانعی مواجه شد و طی هفته های گذشته درحالیکه مسوولان شهری برای انتخاب مالک جدید به جمع بندی نهایی نرسیده بودند، هر روز خبرهای متفاوتی از پشت درهای بسته به گوش می رسید و طی هفته ها، انتخاب مالک جدید در هاله ای از ابهام بود تا اینکه بالاخره درهای بسته گشوده و خبر از انتقال مالکیت ملوان به «داریوش بهشتی» منتشر شد.

پس از انتشار خبر مالکیت بهشتی که تا امروز به دلیل پرداخت نشدن الزامات توسط مالک به باشگاه هنوز به قطعیت نرسیده است، خبرهای متفاوتی مبنی بر رایزنی بهشتی با «علی دایی» برای سرمربی گری تیم ملوان در رسانه ها منتشر شد.

این در حالی است که از سوی دیگر دایی با گزینه سرمربی گری پیکان نیز روبرو بوده و با توجه به اینکه وی از قبل اعلام کرده بود که به علت شرایط کاری ترجیح می دهد از تهران خارج نشود، این امر کار را برای مسئولان باشگاه ملوان سخت تر کرده و به طور حتم حضور دایی در تیم ملوان فقط مشروط به عقد قراردادی با مبلغ قابل توجه، خواهد بود.

درجریان همه این موارد بالاخره رئیس شورای شهر انزلی تیرخلاص را رها کرد و خبر از مهلت دو روزه داریوش بهشتی جهت انجام الزامات و واریز پول به حساب باشگاه داد تا از این طریق وی به تعهدات خود درقبال توافقات انجام شده با هیات مدیره جامه عمل بپوشاند. همچنین اعلام شد که اگر تاروز چهارشنبه (دو روز پیش) چنین امری صورت نپذیرد، هیات مدیره درصدد بررسی گزینه های بعدی برخواهد آمد.

این در حالی است که علی دایی نیز بر انجام تمامی این موارد و تعهدات توسط مالک جدید، تاکید داشته و از سوی دیگر بهشتی نیز اعلام کرده مادامی که باشگاه، مالکیت و حتی مُهر باشگاه در اختیار سیروس محجوب است، چگونه می‌تواند به حساب باشگاه پول واریز کند؟

نکته جالب این روزها، تایید همه تحرکات بهشتی فارغ از بحث واقعیت و کذب توسط سخنگوی باشگاه بود که با بیان جملاتی مانند امروز تا فردا و یا در کلیات، چه دربحث مالک و چه سرمربی به توافق رسیده ایم و فقط جزئیت آن باقی مانده است گام به گام با بهشتی پیش رفته و با کمرنگ شدن ارتباط رسانه ای مسئولان شهری، چنین به نظر می رسد که نقش اصلی هدایت سرنوشت ملوان در بحث مالکیت و سرمربی را وی برعهده دارد.

نکته تامل برانگیز، مصاحبه روز دوشنبه «باران چشمه»، معاونت تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح  در رابطه با انتقادات وارده از سوی باشگاه ملوان درخصوص تقسیم بازیکنان سرباز و فرستادن اکثربازیکنان سرباز به تیم تراکتورسازی تبریز است که گفته بود: کمیته ای در معاونت تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح وجود دارد که تعیین می کنند فلان بازیکن سرباز به کدام تیم برود و اگرتیم ملوان به این مسائل اعتراض دارد،   ابتدا وضعیت مدیریتی خویش را  مشخص کند تا درآن صورت بتوانیم تصمیمی برایشان بگیریم.

«شهبازی»، گزینه ای دیگر برای مالکیت ملوان

در این میان «جواد شهبازی» هم که به عنوان یکی از متقاضیان پروپا قرص خرید باشگاه ملوان اعلام کرده بود در قدم اول حاضر است ده میلیارد تومان به حساب ملوان واریز کند، در میان این آشفته بازار انتقال مالکیت ملوان، دوبار درخواست کتبی برای مذاکره داده بود و با کش و قوس های به وجود آمده، به هیئت فوتبال اظهار داشته که دیگر حاضر به  ارائه درخواست جدیدی نبوده و درصورت عدم توافق مسئولان ملوان با داریوش بهشتی، برای مذاکره مجدد می بایست دعوات نامه ای رسمی برای حضورش در باشگاه ملوان صادر شود تا به پای میز مذاکره بیاید.

بازیکنان ملوان اعلام کرده اند به دلیل عرق و تعصبی که به این تیم داشته و همچنین دلخوشی هواداران و کاهش تشنجات و حواشی مستولی برتیم، در تمرینات حاضر می شوند و به نوعی همگی بلاتکلیف هستند.شهبازی درباره شایعه وجود چک برگشتی به مبلغ یازده میلیارد تومان که دلیل عدم صلاحیت وی محسوب می شود نیز گفته است: درجلسه با مسئولین شهرگفته ام که این چک، مربوط به هیئت مدیره شرکتی است که من فقط عضوی از آن هستم و سهم من، ۱۰درصد کل مبلغ است که آن هم درپیچ و خم صدورحکم نهایی دادگاه بوده و درصورتی که همه اعضای هیات مدیره سهم بدهی خودرا پرداخت کنند سهم من نیز آماده پرداخت است.

وی درگفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: اگر مسئولان شهری مالکیت باشگاه ملوان را به من بسپارند درقدم اول تمامی مطالبات و الزامات باشگاه را واریز کرده و علاوه بر تسویه حساب با بازیکنان، اقدام به تنظیم قرارداد فصل جدید و پرداخت ۲۰درصد از مبلغ قرارداد می کنم.  

شهبازی همچنین گفت: پس از انجام تمام این مراحل تیم را به اردوی دوهفته ای اعزام می کنم تا تیم از این شرایط بحران و فشار خارج شده و بتواند برای حضور درلیگ پانزدهم شرایط روحی مساعدی داشته باشد.

بلاتکلیفی سپید پوشان ملوان

 با تمام این تفاسیر شامگاه سه شنبه  بهشتی به عنوان مالک جدید، نشستی با نمایندگان  بازیکنان اصلی تیم جهت تسویه حساب و مشخص شدن وضعیت آنها برگزارکرد و درهمان جلسه نیز از سوی وکیل علی دایی تضمین ۱۵میلیاردی جهت تضمین درجهت جوابگو بودن به بازیکنان مطرح شد.

در این میان بازیکنان فصل قبل ملوان نیز لب به شکوه گشوده و اعلام کرده اند به دلیل عرق و تعصبی که به این تیم داشته و همچنین دلخوشی هواداران و کاهش تشنجات و حواشی مستولی برتیم، در تمرینات حاضر می شوند چرا که درمدت زمان باقی مانده از فصل نقل و انتقالات و شروع لیگ پانزدهم، خبری هم از تمدید قراردادهای بازکنان نیست وبه نوعی همگی بلاتکلیف هستند و با توجه به شعار همیشگی باشگاه و هواداران که «ملوانان تنها به دریا نمی روند» امروز ملوانان سپید پوش، از هر زمانی تنها ترند.

در هر حال بلاتکلیفی ملوان باعث شده  تا مشخص نباشد که ملوان در فصل آینده چه وضعیتی در لیگ پیدا کرده و چه جایگاهی خواهد داشت  و به نوعی زنگ خطر برای ملوانی که امروز ناخدایی ندارد، به صدا درآمده است.

بی شک در صورت سقوط ملوان به لیگ پایین، افرادی که امروز در امر تیم داری، تعلل می کنند باید پاسخگوی افکار عمومی باشند چرا که هواداران متعصب  ملوان هیچ گاه این روزها را از خاطر نبرده و منتظرند ببیند بالاخره تنها تیم شمال کشور حاضردرلیگ برتر، چه سرانجامی پیداخواهد کرد.

گزارش: رضا اکبری
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار