کد خبر: ۶۰۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 04 May 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

در اسلام نه حق نگهداری جسد داریم نه حق مومیایی

احد آزادی‌خواه نماینده اصولگرای ملایر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به ماجرای پیدا شدن جسد مومیایی در شهر ری گفت: در اين مورد دو نكته وجود دارد، ابتدا واكنش مردم در قبال اين اتفاق و دوم واكنش مسئولين در قبال آن. من حس می‌كنم در شرايط كنونى اين موضوع بيش از حد بزرگ شد. ما اكنون مباحث مهمتری مانند نوسانهای ارز، برجام، اشتغال و... را در كشور داريم. معتقدم درست نيست كه اين مسائل مهم را رها كنيم و به موضوعاتی بپردازيم كه در آن اما و اگرهاى بسيارى وجود دارد. احساس می‌كنم اين موضوع آن‌قدر مهم نبود كه فضای مجازى تا اين اندازه بخواهد به آن بپردازد.او افزود: از سوی ديگر معتقدم اگر مسئولان در اين خصوص با شفافيت بيشترى موضوع را براى مردم عنوان می‌كردند، بهتر بود. يعنی كشف جسدی كه در شاه عبدالعظيم يافت شده است متعلق به چه فردی و به چه زمانى است و تمامى اما و اگرها را براى مردم مشخص و شفاف می‌كردند.سخنگوی کمیسیون فرهنگی ادامه داد: جا داشت ميراث فرهنگى طی برنامه‌ای جزييات این موضوع را مطرح می‌كرد و گزارشی در این باره تهیه و به مردم ارائه می‌دادند تا شبهات برطرف می‌شد نه اينكه اجازه دهند كه ذهن جوانان درگير آن شود و شايعات در اين خصوص زياد شود و بدتر از آن رسانه‌هاى ضدانقلاب بخواهند از اين شرايط سوء استفاده كنند.

نماینده ملایر خاطرنشان کرد: شفافيت و صداقت مسئولان با مردم هميشه راه‌گشا بوده است، مسئولان بايد از همان ابتدا با شفافيت و صداقت اين موضوع را برای مردم عنوان می‌كردند و قصدشان را می‌گفتند که این روند به نظر من خيلی بهتر و منطقی‌تر بود.آزادی‌خواه در پایان و در پاسخ به اینکه اگر این جنازه متعلق به رضا شاه پهلوی باشد بهتر بود چه نوع تصمیمی در این رابطه گرفته می‌شد، گفت: كشور ما يک كشور اسلامی است. ما نه حق موميايی جنازه را داريم و نه حق داریم جسد را نگهداری کنیم. ما حتی نمی‌توانيم استخوان‌های فردی را كه می‌دانيم چه كسی است را نگه داريم زيرا مشكل شرعی دارد. به نظر من می‌شد اين پيكر را مجددا دفن و شرايطی را ايجاد كرد كه مردم در جريان قرار می‌گرفتند./رویداد 24

معجونی از همه نیروهای سیاسی در دولت حضور دارند

ابراهیم فیاض درباره سرنوشت دولت روحانی به نامه نیوز گفت: چارچوب های تضادگونه در دولت «راست مدرن و محافظه‌کار» روحانی به شدت زیاد است چون معجونی از همه نیروهای سیاسی در دولت حضور دارند.وی با بیان اینکه مشخص نیست چه تئوری بر دولت روحانی حاکم است، افزود: چپ ها و اصلاح طلبان می خواهند دولت را تند کنند اما روحانی ترمز آنها می کشد در مقابل کسانی هم در دولت هستند که به شدت رویه محافظه کاری دارند. خود روحانی نیز گاهی نقش اصلاح طلبی بازی می کند و گاهی محافظه کار می شود.این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: سخنرانی اخیر روحانی را دیدم، روی بحث امام زمان رفت. در واقع آخوند شد و رویه محافظه کاری پیش گرفت اما در قسمت دوم سخنرانی اش به شدت پراکنده، نامنظم و از هر دری سخنی گفت، حالتی که برای یک رئیس جمهور زیبنده نیست چون او رئیس دستگاه اجرایی است و باید چارچوبی صحبت کند.وی اضافه کرد: نکته دیگر آنکه دولت خیلی خوشبینانه به برجام نگاه می کرد، تصورش این بود که همه مشکلات اقتصادی با اجرای برجام حل، وضعیت کشور متحول و فرودگاه امام خمینی مثل فرودگاه امارات خواهد شد. زمانی که روحانی داد می کشید «تحریم ها شکسته شد»، من به صحبت های او با تامل گوش می کردم چون احساس می کردم در مورد واقعیت های جهان عمیق نیست.

حملات اخیر به ظریف، مشکوک است

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم ناصرایمانی روزنامه نگار اصولگرا نوشت:تحرکات روزهای اخیر علیه رئیس دستگاه دیپلماسی کشور نه تنها حرکت‌ها و رفتارهای بسیار نابجایی است که در واقع در راستای خواست امریکایی‌ها قرار گرفته است.با این حال اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم و بگوییم این دوستان می‌خواهند در امتداد انقلاب و نظام و رهبری سخن بگویند و موضع بگیرند؛ باید گفت که برخلاف ادعای آنها، هم مذاکرات برجام کاملاً مورد تأیید مقام معظم رهبری بود و هم شخص محمدجواد ظریف. چنانکه در همین ماه‌های اخیر رهبری نظام به شخصه از آقای ظریف قدردانی و حمایت کردند.اینکه می‌بینیم طرف مقابل در درجه اول امریکا و بعد کشورهای اروپایی به برجام آسیب می‌زنند و زده‌اند، به معنای کوتاهی تیم دیپلماسی ایران نیست. ما باید با افکار عمومی جهان اتمام حجت می‌کردیم تا عملاً نشان دهیم به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و کشور صلح‌جویی هستیم. این هدف با مذاکرات برجام و نتایج آن محقق شد. چنانکه گزارش‌های بعدی سازمان انرژی اتمی نیز مؤید همین موضع است. بنابراین دلیلی برای اینکه کسی بگوید دستگاه سیاست خارجی کشور دچار اشتباه فاحشی شده است، وجود ندارد. کما اینکه این دستگاه نیز همچون هر نهاد دیگری بری از هرگونه اشتباه نیست و شخص وزیر امور خارجه نیز هیچ گاه چنین ادعایی نداشته است.بنابراین حملاتی که علیه ظریف سازماندهی می‌شود نه مطابق واقعیت است و نه مطابق مصلحت فعلی کشور. در عین حال اینکه علی رغم نظارت و تأیید عالی‌ترین مقام کشور بر مذاکرات و سمت‌گیری دستگاه دیپلماسی عده‌ای چنین فضاسازی را رقم می‌زنند، حرکتی مشکوک است و نباید صرفاً این گونه نگاه کنیم که اینها افرادی تندرو هستند. این تحرکات از تندروی گذشته است. حمله کردن همه‌جانبه به ظریف در شرایطی که تا تصمیم‌گیری ترامپ درباره برجام تنها 10 روز باقی مانده است و مقامات اسرائیل و عربستان سعودی تمام همراهی خود را در مقدمه‌چینی برای تحرکات ایذایی او به نمایش گذاشته‌اند، مسأله‌ای نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

اصلاح‌طلبان توقع زیادی از روحانی دارند

وزیر آموزش و پرورش دولت دوران دفاع مقدس گفت: فراموش نکنیم مردم با امید زیاد در زمان انتخابات به پای صندوق آمدند و به آقای روحانی رای دادند و همچنین اصلاح طلبان نیز که تمام قد از رئیس جمهور حمایت کردند توقع زیادی از ایشان دارند اما در این مسیر برخی دلخوری ها وجود دارد که لازم است این مسائل برطرف شود.اکرمی با اشاره به صحبت های آیت الله جوادی آملی گفت: اینکه آیت الله جوادی آملی گفتند اگر مشکلات مرتفع نشود و مردم قیام کنند همه ما را به دریا خواهند ریخت این هشدار بزرگی است که باید همه دستگاه ها و ارگان ها به آن توجه کنند. در همین راستا مهمترین کار رئیس جمهور این است که نظارت دقیق بر امور داشته باشد تا به واسطه نظارت‌ها نکات منفی از میان برداشته شود و به جای آن اقدامات مثبت جایگزین شود.او در پاسخ به این سوال که موافقان و مخالفان دولت قائل به این هستند که جریانی دارد در کشور ناامیدی پمپاژ می کند به نظر شما کدام جریان این روند را در پیش گرفته است گفت: من نمی دانم چه جریانی است که این روند را در پیش گرفته اما به هر صورت چه در مجلس و چه در دولت و دیگر نهادها کسانی هستند که موضع گیری ها و صحبت هایشان مردم را خشنود نمی کند./خبرآنلاین

پیشنهاد یک نماینده به مجلس

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار دعوت از رئیس‌جمهور در یک جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره فیلترینگ تلگرام شد و گفت که اگر مجلس از توضیحات قانع نشود، باید به وظیفه قانونی خود عمل نماید.علی نوبخت در این نامه خطاب به نمایندگان آورده است: آیا در این کشور، مجلس شورای اسلامی منبعث از آرای میلیون‌ها ایرانی با آن همه اختیارات ملهم از قانون اساسی (خون بهای هزاران شهید و تلاش همه گروه ها) وجود دارد یا خیر؟وی در ادامه خطاب به نمایندگان آورده است: با توجه به اینکه شما بزرگواران و حقیر در شروع کار نمایندگی برای حفظ منافع ملی سوگند یاد کرده‌ایم پیشنهاد می‌نماید در مورد فیلترینگ تلگرام از جناب رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی در یک جلسه غیر علنی مجلس دعوت به عمل آید تا توضیحات لازم را بدهند. چنانچه قانع شدیم که برای حفظ منافع ملی می‌بایست این حرکت را تایید نماییم که تکلیف روشن است.نماینده تهران در پایان این نامه آورده است که در غیر این صورت نمایندگان به منظور جلوگیری از سقوط دیوار اعتماد عمومی که مدعی است متاسفانه ترک‌های زیادی در چند سال اخیر خورده است و حفظ اقتدار قانونی مجلس با رایزنی‌های فشرده به وظیفه قانونی و ملی و عقلی و منطقی خود عمل کنند./نامه نیوز

گمانه‌زنی یک روزنامه از وزیر مورد غضب روحانی

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید وزیر بهداشت به خاطر برخی دلخوری‌ها در جلسات کابینه شرکت نمی‌کند.آفتاب یزد در گزارشی نوشت: قاضی‌زاده هاشمی، ازجمله اعضای جالب توجه کابینه محسوب می‌شود، وضعیت مالی قابل توجه وی و عدم تلاش برای پنهان کردن آن، او را از بسیاری دولتمردان جدا ساخته است. عرصه چشم‌پزشکی و همچنین بیمارستان نور که متعلق به وی است ظاهرا دو پایه ثروت شخصی او را تشکیل می‌دهد.او یک بار درباره خودروی پورشه‌اش گفت: «ما به جاده می‌رویم و بالاخره باید ماشین امن باشد. من که پول دارم، دلم هم که می‌خواهد. وقتی نخرم یعنی نفاق دارم».آفتاب یزد با اشاره به غیرقابل کتمان بودن غیبت‌های وزیر بهداشت از جلسات دولت نوشت: شروع این غیبت‌ها از جلسه هشتم فروردین ماه بود که وزیر بهداشت در آن شرکت نکرد، بسیاری گفته‌اند که وی به تعطیلات رفته است و دلیل این غیبت همین است، اما عدم حضور وی در جلسه 15 فروردین کابینه و همچنین 22 فروردین، توجه‌ها را به خود جلب کرد. زمانی که رئیس‌جمهور دیدار نوروزی ترتیب داد، وی حاضر نشد در آن شرکت کند و به همین دلیل «قهر» او مسجل شد. حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگوی کوتاهی با آفتاب یزد ضمن تایید قهر وزیر بهداشت و برشماری دلایل آن عدم پایبندی دولت و رئیس‌جمهور به وعده‌های خود در زمینه طرح عظیم تحول سلامت را دلیل اصلی این مسئله دانست.

پاسخ احمد خمینی به انتقادات درباره مراسم عمامه‌گذاری

در پی بیان برخی نقد‌ها نسبت به مراسم روز نیمه شعبان در حسینیه جماران، سید احمد خمینی در صفحه اینستاگرام خود نکاتی را در باره این آیین بیان کرد.وی نوشت:دیروز به لطف خدا در حسینیه جماران رسماً عمامه گذاشتم. به لطف فضاى مجازى که باعث شده خبر‌ها از هر سوى برود و همگان از پیدا و پنهان هم دیگر مطلع باشیم، محبت دوستان آشنا و نا آشنا شامل حالم شد و بزرگوارى شان، جان و روحم را صفا داد.خواستم در درجه اول از همه محبت‌ها و الطاف دوستان، صمیمانه تشکر کنم و برای یکایک ایشان آرزوى بهروزى و سلامت داشته باشم.اما در درجه دوم اجازه بدهید به گروه دومى هم اشاره کنم که به نوعى دیگر به برادر کوچکشان نگریستند.می گویند روزى کسى به داروخانه اى رفت و پرسید آیا میخ دارید؟ صاحب داروخانه با تعجب جواب منفى داد. مشترى هم سنگى را به شیشه مغازه زد و گفت: باید داروخانه اى را که میخ ندارد، خراب کرد. فرداى آن روز باز همان مرد به داروخانه رفت و پرسید که آیا داروخانه میخ دارد؟ صاحب داروخانه که پیش بینى این سوال را کرده بود، پاسخ داد: آرى داریم، مرد مشترى این بار هم با سنگ ترازو به شیشه مغازه زد و گفت: باید داروخانه اى را که میخ مى فروشد، خراب کرد. روز سوم شد و مشتری خاص به مغازه وارد شد و باز همان سؤال را تکرار کرد که آیا میخ دارید؟ مغازه دار این بار با آرامش گفت: عزیز دلم، تو شیشه ات را بشکن. چکار به میخ دارى!حالا حکایت من است. برخى براى هجمه، خیلى بهانه لازم ندارند./جماران

تخلف تحصیلی «حسین فریدون» محرز شد

عضو کمیته پیگیری پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور اعلام کرد که تخلف تحصیلی وی محرز شده و مستندات آن به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده است.سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در کمسیون آموزش مجلس، اظهار داشت: روند بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون» برادر رئیس‌جمهور در کمیته 3 نفره‌ای در کمیسیون آموزش مجلس پایان یافته است.وی با بیان اینکه براساس مستندات و مدارک موجود، تخلف در روند تحصیلی «حسین فریدون» محرز شده است، افزود: در بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون»، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه درباره این پرونده چشم‌پوشی شود، بنابراین، طبق تصمیم اعضای کمیته، گزارش در اختیار آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است./تسنیم

ظریف باید جواب دلواپسان را می‌داد

صادق زیباکلام در یادداشتی با عنوان «برخورد امروز نتیجه مماشات دیروز»، در روزنامه آرمان نوشت: چندی پیش بود که یکی از روزنامه‌های دلواپس مطلبی استفاده کرد با این مضمون که «آقای ظریف دیپلمات باشید، انقلابی پیشکش!» بنابراین مشاهده می‌شود که جریان دلواپس حتی آقای ظریف را به عنوان دیپلمات هم قبول ندارد. آقای ظریف از روز اول باید جواب دلواپسان را می‌دادند و به مردم می‌گفتند که مواضع دلواپسان چقدر با مواضع مخالفان برجام همسو است و در حقیقت اعلام می‌کردند که مواضع این گروه در جهت اهدافی است که مخالفان خارجی برجام و شخص ترامپ آن را پیگیری می‌کنند.

دختران استقلالی اجازه ورود به استادیوم را پیدا نکردند

به گزارش "ورزش سه"، امروز چند نفر از هواداران خانم استقلال با چهره هایی مبدل قصد ورود به استادیوم را داشتتد که پلیس آنها را شناسایی کرد!

بسته سامان

افشای نام دانشمند هسته‌ای ایران که موساد در ترور او ناموفق بود

منابع صهیونیستی می‌گویند سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرد یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند اما عملیات او موفق نبوده است. وبگاه «واللا نیوز» گزارش داد که اطلاعاتی به‌دست آورده مبنی بر اینکه عوامل موساد پیشتر تلاش کردند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده مهابادی» که مسئول راکتور اتمی تهران است را ترور کنند. این وبگاه اذعان کرد تمام دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیشتر ترور شدند یا سوء قصدی علیه جان آنها انجام گرفته، عملیات آن توسط عاملین موساد اجرا شده است. مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به واللا گفتند که فخرزاده در لیست ترور موساد قرار داشت اما آنها اشاره نکردند که چرا عملیات ترور او ناموفق بوده است./مشرق

اجازه دهید؛‌ دزدان را معرفی میکنیم

سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس و از اعضای فراکسیون کارگری، در تجمع روز جهانی کارگر: ما کارگران، شهدای زیادی در انقلاب و دفاع مقدس داشتیم، آیا نمی‌توانیم یک مشت تنبل دزد غیرمدیر را سر جای خود بنشانیم؟ اگر هر سال اجازه می‌دادید که دزد و کاسب و خیانتکار را معرفی کنیم این اتفاقات نمی‌افتاد. هرچقدر دهان کارگران را ببندید، دهان افراد خورنده مملکت باز می‌شود. هرچقدر کارگر بتواند حرف بزند جلوی غارت‌ها گرفته می‌شود. ما می‌خواهیم خلاف‌ها را فریاد بزنیم. تحمل کردیم، اما دیگر اجازه نمی‌دهیم کارخانجات تعطیل شوند و پول‌های ملت نابود شود. هشت سال در دولت قبل همه دارایی‌های کشور معلوم نیست به کجا فرستاده شد. به مسئولان دولتی اعلام می‌کنیم خودتان را آماده کنید، زیرا قانون اساسی به ما اجازه راهپیمایی داده است. این مردم سازنده هستند، پس چرا اجازه نمی‌دهید در حمایت از منافع کشور حرف‌های خودمان را بزنیم؟ چقدر کارخانجات را واگذار کردید و کارگران آنها به دلیل اینکه نمی‌توانستند معیشت فرزندان و همسران خود را تأمین کنند خودکشی کردند؟

برخی کانون‌های قدرت مانع تحقق گفت‌و‌گوی ملی هستند

عبدالله ناصری در گفت‌و‌گو با «ایران»: همگان می‌دانند که آقای جهانگیری به سهم خود برای شکل دادن به گفت‌و‌گوی ملی بسیار تلاش کرده است، اما عواملی همچون تلاش‌های برخی از کانون‌های پرقدرت و پرنفوذ برای تحقق نیافتن گفت‌و‌گو و آشتی ملی، باعث شد جریان رقیب اصلاحات، برای گفت‌و‌گو پا به میدان نگذارد. به حادثه 88 بازمی‌گردم. جامعه ایران اساساً جامعه دوقطبی است که بعد ازسال 88 هویت دوقطبی آن بسیار رادیکال شد و فاصله میان دو جریان سیاسی کشور بسیار زیاد شد، ضمن اینکه برخی جریان‌های پرنفوذ فضای کشور بر بقای این فضای امنیتی اصرار داشتند. در چنین شرایطی اگر دولت یا وزارت کشور به نمایندگی از دولت پیشقدم می‌شد، می‌توانست این فضای امنیتی را بشکند. افرادی که سازوکارهای توزیع قدرت را نپذیرفتند و باور کردند که برای بقا و دوام آنان باید قدرت متمرکز شود، همچنان مانع تحقق تنوع اجتماعی می‌شوند. حتماً یکی از مهم‌ترین پاشنه‌های آشیل نظام جمهوری اسلامی نسل چهارم انقلاب خواهد بود، نسلی که انتظارات جدی دارند و برای تحقق آن انتظارات هم مصر هستند. اما برخی اصرار دارند باورهای خود را بر این نسل بقبولانند که البته دشوار و تقریباً غیرممکن است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
کاری به پهلوی اول ندارم،ولی حتی جسد مومیایی شده یه سگ هم ارزش باستانی داره
حداقل من اینطور فکر میکنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
یعنی این فرمانداره شهرری عین بنگاهی ها حرف می زنه، موزیانه، دو پهلو و فرار از پاسخی که همه جوابش را می دانند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار