سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا رسما آغاز به کار می‌کند، این در حالی است که گمرک نمایشگاه خالی از کتاب است!
کد خبر: ۵۹۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 01 May 2018

همواره یکی از مهمترین بخش‌های نمایشگاه کتاب تهران بخش گمرک بوده است؛ اهمیت این بخش در شکل‌گیری غرفه‌های بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب بسیار زیاد است و از آنجا که ورود کتاب‌های خارجی به نمایشگاه از مدخل گمرک صورت می‌گیرد، هرگونه اختلال در این بخش منجر به اختلال در شکل‌گیری کلیت بخش بین‌الملل نمایشگاه می‌شود.

به گزارش فارس، امسال در نمایشگاه سی‌و یکم کتاب تهران پس از 30 دوره برگزاری نمایشگاه به شکل عجیبی خالی بودن انبار گمرک در فاصله یک روز تا آغاز نمایشگاه ناخوشایند و تأمل‌برانگیز است و بدان معناست که هیچ کتابی از گمرک وارد نمایشگاه نشده است. دلایل و ریشه‌های چنین اتفاقی جای تأمل و بررسی دارد؛ چرا که اختلالات گمرکی باعث وارد نشدن کتاب‌های خارجی شده است.

اساساً عنوان و صفت بین‌المللی نمایشگاه در این صورت به چالش کشیده می‌شود؛ چرا که بسیاری از ناشران قادر به ورود کتاب‌هایشان به نمایشگاه نبوده‌اند. به نظر می‌رسد چنین مسئله‌ای در سال‌های گذشته سابقه نداشته که در شب افتتاح نمایشگاه انبار گمرک مطلقاً خالی و بدون کتاب باشد. طبیعتاً در برخی سال‌ها وجود برخی اختلالات گمرکی موجب تأخیرهایی شده است، اما عدم ورود کتابی به نمایشگاه صرفاً به استناد برخی مشکلات بین‌سازمانی پس از 30 دوره امری غیرقابل قبول به نظر می‌رسد.

حادثه‌ای که برای یکی از ماشین‌های حمل کتاب در مسیر نمایشگاه در کشور ترکیه رخ داد نیز موجب شد انصراف برخی ناشران عرب از نمایشگاه را شاهد باشیم و اکنون اضافه شدن سوء مدیریت داخلی نیز به کاتالیزور تضعیف این بخش تبدیل شده است، حال اینکه حضور پررنگ ناشران عرب در مقطع کنونی شاید از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار باشد.

لازم به توضیح است برخی از کتاب‌هایی که به داخل سالن‌های نمایشگاه وارد شده و در غرفه‌های بخش بین‌الملل بارگیری شده است، مربوط به دو دسته کتاب هستند؛ نخست کتاب‌هایی که از قبل در ایران وارد شده بودند و در انبارها گنجانده شده بودند که به مصلی آمدند، اما برخی از ناشرانی که دارای نمایندگی داخلی هستند کتاب‌های خود را به شکل مستقیم از گمرک به نمایشگاه رسانده‌اند؛ حال اینکه برخی از ناشران عرب مدخل ورودی به غیر از گمرک نمایشگاه ندارند و در بخش کتب لاتین نیز حجم قابل توجهی از کتاب‌ها به نام نمایشگاه حمل می‌شود که تاکنون قابلیت ترخیص و ورود به نمایشگاه را نداشته که به نظر می‌رسد در این دوره مخاطره‌آمیز باشد.

این گزارش در پایان اضافه می‌کند: تأخیر در ورود کتاب‌ها و عدم آماده‌سازی غرفه‌ها می‌تواند اختلالی در فروش آنها پدید آورد و وجاهت نمایشگاه را در معرض تهدید جدی قرار دهد. در حالی که مسئولین مرتبط بخش بین‌الملل و معاونت اجرایی در سکوت کامل نسبت به این موضوع و در حالی که باید تأکید نسبت به مهیا شدن غرفه‌ها داشته باشند، مشخص نیست چه توضیح و تدبیری برای چنین ضعف و سوء مدیریتی دارند؟

آیا آن‌طور که ریاست نمایشگاه به کمیته رسیدگی به تخلفات و شکایات نمایشگاه تکلیف کرد که باید به تخلفات و سوء مدیریت بدنه اجرایی نمایشگاه نیز رسیدگی کند، این مسئله نیز مورد پیگیری خواهد بود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار