از 5 اردیبهشت فیلم های جدید در حالی روی پرده رفته اند که وجه بارز آن سهم بالای ستاره ها از اکران دوم نوروز است. رقابت بهرام رادان، لیلا حاتمی، حمید فرخ نژاد و نوید محمدزاده چه نتیجه ای خواهد داشت؟
کد خبر: ۵۹۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 29 April 2018

به گزارش تابناک : نوروز امسال سینماها شروع مطلوبی داشته اند؛ مهم تر این که سهم دو فیلم غیر کمدی «لاتاری» و «به وقت شام» از فروش زیاد است. استقبال از این دو فیلم و البته «مصادره» در حالی همچنان ادامه دارد که شش فیلم جدید به سینماها می آیند. در این ترکیب «خوک» مانی حقیقی بیش از دیگران خودنمایی می کند؛ فیلمی که در جشنواره برلین کلی سروصدا به راه انداخت و حالا فرصت نمایش در ایران را به دست آورده است.
فیلم مصادره


 «عصبانی نیستم» هم ظاهرا از بند رها شده و بعد از پنج سال اکران عمومی می شود. دو کمدی هم به جمع اکران اضافه شده اند. «تگزاس» و «خجالت نکش». «چهارراه استانبول» و «جشن دلتنگی» هم هستند؛ دو فیلم کاملا جدی.
خوک | مانی حقیقی
هفتمین فیلم مانی حقیقی داستانی کمدی دارد. او «خوک» را سال پیش ساخت و به جای حضور در جشنواره فجر سر از جشنواره برلین در آورد. در زمان نمایش فیلم در این جشنواره سوال مشترک خبرنگاران خارجی از حقیقی سرنوشت اکران «خوک» در ایران بود! فیلم ظاهرا بدون اصلاحیه وارد چرخه اکران شده است.


داستان چیست؟
حقیقی برای «خو» جنس متفاوتی از کمدی «پنجاه کیلو آلبالو» انتخاب کرده است. او این بار با خود سینماگران شوخی کرده و در خلال آن نقبی به مشکلات و مسائل اجتماعی هم زده است. قهرمان فیلم «خو: کارگردانی است بنام. او مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستاره محبوبش صبر ندارد و می خواهد با کارگردان دیگری همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. دخترش بزرگ شده و دیگر مستقل است... از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته.
ستاره های فیلم
حسن معجونی و لیلا حاتمی بازیگران اصلی «جوک» هستند. معجونی متبحر بازی در نقش آدم های بی خیال است ولی اینجا نقش یک کارگردان مفلوک را بازی می کند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. لیلا حاتمی تصویر غالب را شکسته و نقشی متفاوت بازی کرده. فیلم از یک ستاره دیگر هم بهره می برد که البته هنوز نامش قدرت کشاندن مخاطب به سینما را ندارد. پریناز ایزدیار، علی مصفا، سیامک انصاری، لیلی رشیدی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی و بیوک میرزایی نیز در فیلم بازی کرده اند.
مانی حقیقی
رزومه کارگردان
مانی حقیقی پیش از «خوک» تجربه ساخت کمدی «پنجاه کیلو آلبالو» را نداشته است. جنس فیلم قبلی اما متفاوت از «خوک» است که با الگوی فیلم های صرفا گیشه ای ساخته شد. «اژدها وارد می شود» مهم ترین فیلم حقیقی است که توجه غالب منتقدان و سینماروهای حرفه ای را به دست آورد. در کارنامه حقیقی، «پذیرایی ساده» هم دیده می شود.«کتمان»، «کارگران مشغولکارند» و «آبادان» دیگر ساخته های حقیقی هستند. کارنامه این کارگردان پربار است.
پیش بینی فروش
به نظر می رسد «خوک» پرفروش ترین فیلم اکران دوم نوروز باشد و بتواند وارد باشگاه 10 میلیارد تومانی شود. برای «پنجاه کیلو آلبالو» این اتفاق افتاد و «خوک» نیز چنین پتانسیلی دارد. منتها این بار سخت پندها هم می توانند با فیلم همراه شوند؛ کما این که در جشنواره برلین نقدهای مثبتی بر «خوک» نوشته شد.
چهار راه استانبول | مصطفی کیانی
حادثه تلخ پلاسکو سوژه فیلمی شد که سال پیش توسط مصطفی کیایی به فرجام رسید و پس از حضور در جشنواره حالا اکران عمومی شده است. «چهارراه استانبول» در حاشیه پلاسکو روایت می شود و این یعنی هنوز حق مطلب درباره این فاجعه در سینما ادا نشده، ضمن این که به فیلم ایراداتی نیز وارد است.


داستان چیست؟
کیایی «چهارراه استانبول» را با نگاهی متفاوت به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو روایت کرده. او از این حادثه برای باورپذیری بیشتر و التهاب داستانش کمک گرفته است. بهمن و احد دو دستی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی ورشکسته شدند و به دنبال راه فرار و چاره ای از این مخمصه هستند و هر کاری به ذهن شان می رسد انجام می دهند. در جریان فرار از طلبکاران اتفاقی برای این دو می افتد که به آتش سوزی ساختمان پلاسکو گره می خورد. آنها از این زمان به عنوان فرصتی مناسب برای فرار از دست طلبکاران استفاده می کنند.
ستاره های فیلم
تیم بازیگران کارهای مصطفی کیانی تقریبا به یک ترکیب ثابت رسیده. او در «چهارراه استانبول» هم محسن کیایی و بهرام رادان را کنار هم قرار داده و در کنارشان از حضور سحر دولتشاهی، ماهور الوند، مهدی پاکدل، مسعود کرامتی و رعنا آزادی ور بهره برده. از میان بازیگران اصلی با این که همراهی محسن کیایی و بهرام رادان با یکدیگر در بخش هایی شیرین است اما بازی های شان تفاوت چندانی با کارهای قبلی ندارد. ماهور الوند خوب ظاهر شده و سحر دولتشاهی در نقش یک دختر شمالی بازی خوبی را به نمایش گذاشته.
مصطفی کیایی
رزومه کارگردان
مصطفی کیایی ساخت اولین فیلم بلندش را با «بعدازظهر سگی» تجربه کرد و بعد از آن با فیلم های «ضد گلوله»، «خط ویژه»، «عصر یخبندان»، «بارکمد» مسیر فیلمسازی را ادامه داد.کارهای کیایی معمولا سوژه های اجتماعی هستند که برخلاف سایر آثار اجتماعی ظاهر تلخ و سیاه به معنای رایج آن ندارند. معمولا فیلم های کیایی با مخاطب ارتباط برقرار می کند و فروش بالایی نصیب آنها می شود. این کارگردان سیمرغ بهترین فیلمنامه را برای «ضد گلوله» به دست آورده اما معمولا فیلم هایش در جشنواره جایزه نمی گیرند.
پیش بینی فروش
مصطفی کیایی رگ خواب مخاطب را در دست دارد. فیلم های قبلی اش فروش مطلوب داشته اند اما درباره «چهارراه استانبول» نمی توان با قاطعیت از فروش بالا حرف زد. اولا این بار با فیلمی جدی از کیایی روبرو هستیم و دوما سوژه ارزشمند فیلم، مطابق با انتظار مخاطبان نیست. پیش بینی ما برای این فیلم، سه میلیارد تومان فروش است.
خجالت نکش | رضا مقصودی
خجالت نکش از جمله کمدی های اکران دوم نوروز است که سال پیش در جشنواره رونمایی شد. این فیلم را رضا مقصودی ساخته که تاکنون به عنوان فیلمنامه نویس در سینمای ایران فعالیت داشته است. تفاوت این کمدی با دیگر فیلم های اکران، روایت قصه در یک روستاست؛ روستایی ناکجاآباد.


داستان چیست؟
مردی روستایی بعد از بزرگ شدن بچه هایش به دلیل بیانیه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور موقت درباره تشویق به فرزندآوری بیشتر، دوباره هوس بچه دار شدن به سرش می زند اما دو موضوع بار کمدی ماجرا را بالا می برد: اول عمل وازکتومی است که مرد در جوانی انجام داده.اواین کار را در اواخر دهه 60 در پی اعلام دولت مبنی بر بچه کمتر زندگی بهتر، بدون مشورت با همسرش انجام می دهد. دومین موضوع این است که آنها حالا جزو ریش سفیدان آبادی هستند و حامله شدن زن را باید از همه حتی فرزندان شان مخی نگه دارند.
ستاره های فیلم
شبنم مقدمی نقش صنم، زن میانسال روستایی را بازی می کند.صنم زنی بی سواد است و فقط در خانه کار می کند.مقدمی پس از سال ها در نقش اول یک فیلم ظاهر شده و عملکرد موفقی داشته است. احمد مهران فر در کنار کاراکتر معروفش ارسطو در سریال پایتخت مدتی است دارد نقش های متفاوتی را تجربه می کند. نقش یک مامور اطلاعات در «ماجرای نیمروز» و حالا بازی در نقش پیرمردی که حداقل 30 سال با سن واقعی اش فاصله دارد. در «خجالت نکش» گریم و بازی متفاوت او موفقیت نقش را باعث شده.
رضا مقصودی
رزومه کارگردان
رضا مقصودی از فیلمنامه نویسان قدیمی سینمای ایران است. او کار نوشتن را از اواسط دهه 60 آغاز کرده و در سال 1374 جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای فیملنامه «لیلی با من است» دریافت کرد. پس از آن چندین فیلمنامه دیگر برای کمال تبریزی نوشت که همه از فیلم های متفاوت کارنامه تبریزی به شمار می روند. از جمله «شیدا»، «مهر مادری» و «همیشه پای یک زن در میان است» او در آخرین تجربه فیلمنامه نویسی، کارش را به دست منوچهر هادی داد تا فیلم «من سالوادور نیستم» را بسازد اما از نتیجه کار راضی نبود.
پیش بینی فروش
کمدی های روستایی در چند سال اخیر مورد توجه بوده اند اما نه آنقدر که صدر جدول را مال خود کنند. این وسط فیلم «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی استثناست. «خجالت نکش» احتمالا بین دو تا سه میلیارد فروش داشته باشد.
جشن دلتنگی | پوریا آذربایجانی
از جمله فیلم های غیرکمدی است که سال پیش در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و حالا در ترکیب اکران دوم نوروزی قرار گرفته است. «جشن دلتنگی» را پوریا آذربایجانی ساخته و داستان آن وام گرفته از اتفاقات روز و فضای مجازی است.

داستان چیست؟
سوژه فیلم از موضوعات روز و داغ امروزی گرفته شده است. قصد «جشن دلتنگی» آمیخته شدن بیش از حد زندگی امروزی با فضای مجازی در چند خانواده است که در شرایط و موقعیت های متفاوت قرار دارند. حضور هر کدام از این آدم ها در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام شرایط تازه ای را برای شان ایجاد کرده و هر کدام برای کنار آمدن با مشکلات احتمالی زندگی مجازی با توجه به شرایط متفاوتی که دارند به دنبال راه حل می گردند. در واقع شخصیت ها به عنوان نماینده ای از واقعیت افراد جامعه به دنبال هویتی جدید برای خود هستند.
ستاره های فیلم
بابک حمیدیان، مینا ساداتی، محسن کیایی، بهنام تشکر، پانته آ پناهی ها و پریوش نظریه بازیگران اصلی فیلم هستند که زندگی چند خانواده را در موقعیت های مختلف روایت می کنند. به رغم اسامی بازیگران چهره در «جشن دلتنگی» بازی ویژه ای از آنها نمی بینیم. با این حال حضور بهنام تشکر در یک نقش جدی تا حدودی موقعیت تازه ای را برای این بازیگر رقم زده.از آن سو استفاده از زوج مینا ساداتی و بابک حمیدیان در نقش زوج جوان داستان، امتیاز ویژه ای برای فیلم به همراه نداشته.
پوریا آذربایجانی
رزومه کارگردان
پوریا آذربایجانی کارش را با دستیاری رسول ملاقلی پور شروع کرد و بعد از ساخت چند مستند و فیلم کوتاه فیلمسازی را با فیلم های بلند ادامه داد. او «روایت های ناتمام» و «تجریش ناتمام» را با داستان های عاشقانه و موضوعی اجتماعی و «اروند» را با سوژه ای متاثر از شهدای غواص ساخته. «جشن دلتنگی» چهارمین تجربه فیلم بلند اوست که نویسندگی آن را به طور مشترک با همسرش مونا سرتوه بر عهده داشته، آذربایجانی سریال «نوار زرد» را هم درباره نیروی انتظامی برای تلویزیون ساخته است.
پیش بینی فروش
سوژه «جشن دلتنگی» ارزشمند است اما نوع پرداخت آن مخاطب را برای سینما رفتن چندان ترغیب نمی کند. این فیلم به شرط برخورداری از تبلیغ خوب و بالا، شاید یک میلیارد و 500 هزار تومان بفروشد. کاری به درست یا نادرست بودنش نداریم، فیلم هایی از جنس «جشن دلتنگی» مورد استقبال قرار نمی گیرند.
عصبانی نیستم | رضا درمیشیان
تا اکران نشود، باورمان نمی شود «عصبانی نیستم!» بالاخره روی پرده رفته! این فیلم چند بار در نوبت اکران قرار گرفت و هر بار جلوی آن گرفته شد. سال پیش هم خبری به رسانه ها رسید که فیلم مشکلی برای اکران ندارد ولی باز هم در آخرین لحظه جلوی آن گرفته شد. طبق اعلام، فیلم از امروز روی پرده سینماها منی رود.


داستان چیست؟
فیلم عشق میان یک دختر و پسر دانشجو را به تصویر می کشد و در ادامه به ماجرای اخراج آنها، مسائل سیاسی و ... می پردازد. فحوای کلی حرف مخالفان این است که «عصبانی نیستم» سیاه نمایی می کند و حامی جریان به اصطلاح فتنه است. شاید بخش هایی از فیلم نقدی گزنده داشته باشد اما واقعیت این است که «عصبانی نیستم» گرفتار حساسیت های کاذب شده. مشابه حرف آن در خیلی از فیلم ها و حتی سریال های تلویزیونی زده می شود، از جمله «معراجی ها»ی مسعود ده نمکی که پای ماجرای دانشجویان ستاره دار را وسط کشید.
ستاره های فیلم
نوید محمدزاده و باران کوثری نقش های اصلی را بازی کرده اند و حضوری موفق جلوی دوربین دارند. بازی نوید محمدزاده یک سروگردن بالاتر هم هست. او در نقش جوانکی عاشق پیشه و گرفتار در مسائل سیاسی، اتفاقات مختلفی را از سر می گذراند. محمدزاده در جشنواره سی و دوم فجر برای این فیلم شایسته دریافت سیمرغ شناخته شد اما دبیر وقت جشنواره به دلیل جلوگیری از انتقادها و حساسیت های ایجاد شده برای فیلم از درمیشیان تقاضای یک نامه انصرافی کرد! سیمرغ هم به رضا عطاران رسید.
رضا درمیشیان
رزومه کارگردان
رضا درمیشیان از سال 90 پشت دوربین فیلم بلند سینمایی ایستاده که حاصل اش شده «بغض»، «عصبانی نیستم»، «لانتوری» و «یواشکی». این آخری را در شهر کرایست چرچ نیوز بلند ساخته و اطلاعی درباره آن موجود نیست. فیلم اول درمیشیان یعنی «بغض» در ترکیه فیلمبرداری شده و داستان آن به برخی مشکلات جوان ها اشاره منی کرد؛ یک فیلم شاداب و موفق. «لانتوری» در واکنش به اسیدپاشی ها ساخته شده و قصه ای گزنده دارد. ساختار مستندگونه اما در برخی جاها به فیلم لطمه زده است.
پیش بینی فروش
برخلاف حساسیت هایی که طی این سال ها درباره «عصبانی نیستم» وجود دارد و حتی منجر به کوتاه شدن آن شده، موضوع آن چندان همسو با ذائقه مخاطب گسترده سینما نیست. فیلم بیش از همه از واژه توقیفی و البته نوید محمدزاده بهره خواهد گرفت. پیش بینی ما از فروش فیلم «عصبانی نیستم» بین سه تا چهار میلیارد تومان است.
تگزاس | مسعود اطیابی
پرچمدار اکران دوم نوروز امسال است که هفته پیش جای «فراری» علیرضا داودنژاد را گرفت. «تگزاس» فیلمی کمدی است و سال پیش به طور کامل در کشور برزیل فیلمبرداری شد. ابتدا به عنوان یکی از فیلم های اصلی نوروز نام برده می شد ولی در نهایت هفته پیش روی پرده سینماها رفت. «تگزاس» به سرگروهی سینما ماندانا اکران شده است.

داستان چیست؟
یک جوان ایرانی (سام درخشانی) به برزیل رفته، عاشق یک دختر شده و حالا که می خواهد ازدواج کند پی می برد این دختر گرفتار مشکلات زیادی است از جمله قرضی که به یک باند مخوف دارد. کاراکتر سام درخشانی، دوستش (پژمان جمشیدی) را با یک وعده خیالی به برزیل می کشاند تا از طریق او پولی جور کند و دختر را نجات دهد اما مشکل روی پیش می آید و دختر به بند رئیس خلافکاران در می آید. آنها برای کمک سراغ یک ایرانی دیگر (حمید فرخ نژاد) می روند.
ستاره های فیلم
ترکیب اصلی فیلم را نام درخشانی، حمید فرخ نژاد و پژمان جمشیدی شکل می دهند. این سه سال پیش تجربه موفق «خوب، بد، جلف» را رقم زدند. در «تگزاس» اما هرگز آن موفقیت تکرار نشده است و شخصیت های هر سه فاقد جذابیت هستند. آنها برای خنداندن ور می زنند و فقط در چند مورد موفق به گرفتن لبخند می شوند. طراحی بد شخصیت ها، بازی ضعیف بازیگران و قصه کم ملات و فاقد لحظات ناب کمدی، «تگزاس» را تبدیل به اثری ناموفق کرده است. این را هم بدانید که اطیایی در کنار بازیگران ایرانی از بازیگران برزیلی نیز استفاده کرد.
مسعود اطیابی
رزومه کارگردان
برای مخاطب عام مسعود اطیابی با «خروس جنگی» شناخته می شود. این فیلم یک کمدی زن و شوهری با بازی رضا عطاران و مریلا زارعی است که در گیشه هم پرفروش شد. «اخلاقتو خوب کن» دیگر فیلم اطیابی به واسطه حضور رضا عطاران و سید جواد رضوی فروش خوبی داشت. «شرط اول» دیگر فیلم اوست که تا حدودی دیده شد. بقیه ساخته های اطیابی مورد توجه مخاطب واقع نشده اند. او «ماه گرفتگی» را هم پیش از «تگزاس» ساخته که هنوز اکران نشده است. این فیلم بر اساس اتفاقات سال 88 ساخته ساخته شده که اثری ضعیف هم هست.
پیش بینی فروش
«تگزاس» بعد از یک هفته فروش، 900 میلیون تومانی شده است. با این دست فرمان فروش بین 7 تا 8 میلیارد تومانی برای این فیلم پیش بینی می شود. «تگزاس» قدرت راضی نگه داشتن قاطبه مخاطبان را ندارد و کامنت هایی که برایش نوشته می شود منفی است. همین تبلیغ منفی حتما روی افت فروش فیلم تاثیرگذار خواهد بود.

 

 


منبع: روزنامه هفت صبح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار