پرسش و پاسخ هایی پیرامون عمل اسلیو معده
عمل اسلیو معمولا از طریق لاپاروسکوپی انجام می گیرد و قسمت عمده معده بیمار برداشته می شود و معده به شکل لوله باریکی درآمده و باعث کاهش حجم معده می‌شود.
کد خبر: ۵۹۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 29 April 2018

اسلیو معده

اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده یکی از عمل هایی است که باعث کوچک شدن معده می شود. عمل‌ اسلیوگاسترکتومی یا همان اسلیو معده به دلیل کاهش اشتها و نداشتن عوارض زیاد از محبوبیت خاصی در بین افراد چاق برخوردار است و به دلیل سادگی عمل تعداد زیادی از جراحان این عمل را به راحتی انجام م ی‌دهند.

عمل اسلیو معمولا از طریق لاپاروسکوپی انجام می گیرد و قسمت عمده معده بیمار برداشته می شود و معده به شکل لوله باریکی  درآمده و باعث کاهش حجم معده می‌شود. در این روش به دلیل برداشتن قسمتی از معده که مواد اشتهازا تولید می‌کند، بیمار به مدت چندین ماه بی اشتها می‌شود و لاغری بیشتری را تجربه می‌کند، ولی پس از این که اشتها بهتر شده چون کاهش چشم گیری در حجم معده صورت گرفته است، بیمار با مصرف مقدار کم غذا احساس سیری می کند و در نتیجه کالری مصرفی کاهش یافته و کاهش وزن و کاهش سایز بروز می‌کند و تا ۲ سال ادامه می‌یابد. در این روش بیمار پس از ۶ ماه نصف اضافه وزن خود را از دست داده و ظرف ۲ سال به وزن نرمال خواهد رسید.

عمل اسلیو معده مناسب چه کسانی است؟


مناسب افرادی است که به شدت اضافه وزن دارند و با رژیم غذایی، ورزش و یا دارو قادر به کاهش وزن نیستند. انواع جراحی زمانی در نظر گرفته می شود که شاخص توده بدنی (BMI) چهل یا بالاتر باشد. عمل اسلیو معده ممکن است گزینه ای باشد برای زمانیکه BMI، سی و پنج یا بالاتر باشد و یک مشکل تهدید کننده یا ناتوان کننده مرتبط با وزن وجود داشته باشد.


چند نوع عمل اسلیو داریم؟


1. اسلیو گشاد که ۶۰‎ درصد معده برداشته میشود و برای BMI=30-35موثر است.
2. اسلیو تنگ که ۸۰‎ درصد معده برداشته میشود و برای BMI=35-45موثر است.


عمل اسلیو معده چه مزایای دارد؟

1. معده کوچک می‌شود لذا با خوردن چند قاشق غذا سریعا پر شده و احساس سیری به وجود می‌آید.
2. عملکرد معده تغییری نمی‌کند، چون آناتومی سیستم گوارش حفظ می‎گردد.
3. انجام عمل به شیوه لاپاروسکوپی است و عمل دردناک نیست.
4. روش جراحی آن ساده است و اکثر جراحان می‌توانند آن را انجام دهند.
5. زمان عمل جراحی کوتاه و معمولا بیش از یک ساعت نمی‌باشند.
6. مدت اقامت بیماران در بیمارستان معمولا یک یا دو شب است.
7. جسم خارجی در معده مانند روش باندینگ وجود ندارد، لذا احتمال حساسیت به مواد خارجی وجود ندارد.
8. در این روش چون بی اشتهایی ایجاد خواهد کرد، لاغر شدن عذاب آور نیست.
9. اگر به هر دلیلی در آینده نیاز به آندوسکوپی و بررسی قسمت‌های پایین معده و روده لازم شود می‌توان آندوسکوپی را انجام دهیم و مسیر آن باز خواهد بود.

معایب عمل اسلیو معده چیست؟


عفونت در محل برش
نشت از معده به داخل حفره شکم (پریتونیت)
لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریوی)
احتمال بیماری کمبود تغذیه مانند کم خونی یا پوکی استخوان در افراد مبتلا به سنگ صفرا را افزایش میابد.
میزان کاهش وزن در مقایسه با عمل بای پس معده کمتر است، یعنی معمولا ۷۰ درصد اضافه وزن کم می‌شود، ولی کسانی که دستورات بعد از عمل را به خوبی انجام دهند، این را بشارت می‌دهیم که نتایج بهتری هم می‌توانند بگیرند.
 این روش غیرقابل برگشت است و معده برداشته شده از بدن خارج می‌گردد.
 قابلیت گشاد شدن و افزایش حجم قسمت باقیمانده پس از ۵ سال در درصد کمی از بیماران دیده شده است که درصورت دیده شدن چنین مواردی، باید درمان‌های مکمل انجام شود.


معمولا بعد از عمل چقدر طول می کشد تا بیمار به بهبودی کامل دست پیدا کند؟

مدت بستری در بیمارستان بین یک تا دو شب خواهد بود به شرطی که عارضه ای رخ نداده باشد.
بعد از یک هفته معمولا می‌توان کارهای روزمره را انجام داد و به محیط کار برگشت.
بهبود کامل معمولا کمتر از ۲ هفته اتفاق می افتد.

عمل اسلیو معده مناسب افرادی است که به شدت اضافه وزن دارند و با رژیم غذایی، ورزش و یا دارو قادر به کاهش وزن نیستند. انواع جراحی زمانی در نظر گرفته می شود که شاخص توده بدنی (BMI) چهل یا بالاتر باشد.

 

آیا رژیم غذایی خاصی برای قبل از جراحی اسلیو معده پیشنهاد می کنید؟


بيماران 6-2 هفته قبل از جراحي، تحت رژيم غذايي مشخص قرار مي‌گيرند. اين سبک از رژيم غذايي لوله گوارش و كبد بيمار را آماده براي جراحي مي‌كند و همچنين فرد را براي پذيرش در تغيير شيوه زندگي و نوع رژيم غذايي در طول دوره درمان و پس از آن آماده مي‌نمايد. به همين لحاظ آمادگي6 هفته‌اي بيشتر تأثيرگذار است.
غذاهایي كه در اين دوره 6-2 هفته مي‌بايستي بيمار از آن‌ها اجتناب كند يا بسيار محدود استفاده كند عبارتند از:
- دسرها و شيريني‌جات
- غذاهاي چرب
- غذاهاي سرخ شده
- نوشابه‌هاي كربناته
- الكل
- فرآورده‌هاي شيري پرچرب
- شكر و مواد قندي حاوي كربوهيدرات‌هاي ساده . 

در طي اين دوران بيماران به استفاده از مواد غذايي زير توصيه مي‌شوند: جو دو سر، ماست، پنيرهاي جعبه‌اي كم چرب، ميوه‌ها و سبزيجات تازه، گوشت‌هاي بدون چربي، سفيده پخته تخم مرغ (بدون زرده)، ژله‌هاي بدون شكر، غلات كامل و مكمل‌هاي پروتئيني.

استفاده از سه وعده غذايي كوچک حاوي پروتئين‌هاي مناسب كه دو وعده آن حاوي مكمل‌هاي پروتئيني و یک وعده شامل سالادهاي سبزيجات و يا ميوه همراه با گوشت بدون چربي است، توصيه مي‌گردد.
 بايستي وعده‌هاي غذايي در زمان مناسب استفاده شود.
جويدن صحيح و مناسب غذا و استفاده فراوان از آب و اجتناب از نوشابه‌هاي كربناته و قهوه و همچنين عدم استفاده از داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي و داروهاي گياهي و سنتي یک هفته قبل از جراحي و عدم استفاده از هيچ ماده غذايي هشت ساعت قبل از جراحي از موارد قابل توصيه است.


چه پیشنهاد غذایی برای بعد از عمل اسلیو معده دارید؟


ماه اول بعد از عمل، معده فقط مقادیر کمی از مواد غذایی و مایعات نرم را تحمل می کند، زیرا در حال بهبود است. سعی کنید در طول روز برای جلوگیری از کمبود آب در بدن، آب بنوشید.
ممکن است بلافاصله پس از جراحی حرکات روده منظم نباشد که شایع است، سعی کنید از یبوست جلوگیری کنید.
به مرور غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. باید غذا را خوب بجوید و زمانی که احساس سیری کردید از غذا خوردن دست بکشید. اگر غذا را خوب نجوید و هنگام سیری به خوردن ادمه دهید، ممکن است احساس ناراحتی و تهوع کنید و حتی ممکن است گاهی اوقات استفراغ ایجاد شود.
اگر مقدار زیادی کالری مایع، مانند نوشابه، دلستر یا آب میوه مصرف کنید، ممکن است وزن کاهش نیابد. اگر به طور مداوم بیش از حد بخورید، معده ممکن است کش بیاید. اگر معده کش بیابد، از جراحی سودی نخواهید برد.
به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا برنامه غذایی سالم داشته باشید که حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی به اندازه کافی است. حتی با داشتن یک رژیم غذایی سالم، احتمالا نیاز به مکمل های ویتامین و مواد معدنی در ادامه ی زندگی خود خواهید داشت.


منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره پزشکی مرکز مشاوره 

  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار