رییس شورای اسلامی شهر تهران در سالروز شوراها گفت: هنوز دوسوم از اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهرها، به مدیریت شهری تفویض نشده و برای اعمال نظارت سیستم کارامدی وجود ندارد.
کد خبر: ۵۹۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 29 April 2018

محسن  هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در سالروز شوراها تاکید کرد: هنوز دوسوم از اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهرها، به مدیریت شهری تفویض نشده و برای اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری ها که بازوی اجرایی شوراها هستند، سیستم کارامدی وجود ندارد.

 

وی در ابتدای این جلسه فرارسیدن ایام ولادت سبط اکبر سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین را که روزجوان نام گرفته است گرامی داشت و گفت:  مقام ومرتبه علی اکبر جایگاهی است که امام حسین ایشان را شبیه ترین انسانها، به پیامبر توصیف می کند و تنها شخصیتی است از شهدای واقعه کربلا که در زیارت عاشورا با نام از او یاد می شود، علی اکبر الگوی تمام قامتی برای جوانمردی، صداقت و مهربانی است ، خصوصیاتی که بیش از هر زمان دیگری جامعه ما به آن نیازمند است و جا دارد فراتر از مراسم عزاداری و مداحی های هیجانی به کنه و عمق شخصیت ایشان پرداخته شود تا  امکان الگو گیری نسل جوان از این سرمایه بزرگ انسانی فراهم آید.

رییس شورا خاطر نشان ساخت: همچنین در آستانه نیمه شعبان ، سالروز ولادت بقیه الله الاعظم ، حجت بن الحسن علیه السلام قرار داریم و بی مناسبت نیست ، نکته ای هم در این باره عرض کنم، موضوع بزرگ ظهور ، مساله امروز و دیروز جامعه شیعیان نیست، حتی پیش از ولادت حضرت مهدی مطرح بوده است واز همان زمان نیز جریانات انحرافی وخرافی نظیر تعیین وقت برای ظهور و منتسب کردن وقایع وحوادث واشخاص به ظهور ، متولد شده و همراه اندیشه پیشرو و سازنده مهدویت رشد کرده اند.

وی یکی از این تفکرات انحرافی را  پیوند دادن مساله ظهور ومهدویت با خشونت وخونریزی است دانست و افزود: در این موضوع به احادیث وروایاتی سست که در آن از راه افتادن سیل خون، یا کشتارهای بزرگ در زمان ظهور اشاره شده ، استناد می شود.

محسن هاشمی در ادامه یادآور شد: این نوع مطالب که نوعی اسلام هراسی را ایجاد می کند، ریشه در باورهای متحجرانه ای دارد که با حقیقت مهدویت وفلسفه انتظار شکاف عمیقی دارد، اگر قرار بود مهدویت از راه خشونت و کشتار محقق شود، گذشت این زمان طولانی و ظلم های فراوانی که بر بشریت رفته است چه توجیهی دارد؟ انتظار ظهور تنها سپری کردن ایام وسالها برای رسیدن به تاریخی مقرر در تقویم نیست، بلکه تکامل و رشدی است که بایست در جامعه انسانی رخ دهد تا آمادگی فهم و پذیرش ارزشهای اصیل انسانی را بیابد، بنابراین نزدیکی به ظهور تنها نزدیکی زمانی نیست بلکه نزدیکی معرفتی و عقلانی بشر است.

رییس شورا تاکید کرد: در این نگاه نباید تنها مهدویت را منحصر به اسلام واقلیت تشیع در جهان اسلام دانست ، مهدویت متعلق به تمامی انسانها و برخاسته از فطرت پاک بشر است که ظلم وانحراف وتباهی را برنمی تابد و مشتاق رشد و تعالی و کمال است. هر رشد و تکاملی که در جامعه بشری رخ می دهد ، گامی است به سوی ظهور، بنابراین راه ظهور وحکومت مهدوی از سیل خون و خشونت نمی گذرد ، بلکه از رشد عقلانیت وتکامل روح بشر مسیر خود را برمی گزیند و زمانی محقق می شود که تجربه بشری بر بی سرانجام بودن تلاشهای خود در تاریخ گواهی دهد.

وی خاطر نشان ساخت: مهدویت ، تجسم وتبلور مردمسالاری و تحقق اراده جمعی جامعه بر پذیرش و عزم بر طی کردن جمعی مسیر تعالی انسان است، پس روشنگری و آگاهی اندوزی انسانها مهمترین نیاز نزدیک شدن به عضر ظهور می باشد، امیداوریم خداوند به ما توفیق آمادگی برای ظهور ودرک حضور بقیه الله الاعظم را عنایت کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به  نهم اردیبهشت ماه روزشوراها گفت:  بیست سال از تاسیس مردم نهاد ترین رکن نظام جمهوری اسلامی می گذرد، در طول 40 سال سپری شده از انقلاب اسلامی، 20 سال طول کشید که شوراها تشکیل شود و 20 سال طول کشیده است که تثبیت گردیده و امیدواریم 20 سال دیگر طول نکشد که ظرفیت قانونی آن محقق گردد.

وی افزود: هنوز دوسوم از اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهرها، به مدیریت شهری تفویض نشده و برای اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری ها که بازوی اجرایی شوراها هستند، سیستم کارامدی وجود ندارد. مشارکت بی سابقه وآرای بی نظیر مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر، این پیام را دارد که باید نقش شورا را در اداره شهر جدی تر گرفت و اختیارات  عملی آن را به جنبه های تشریفاتی غلبه داد، انتظار ما از مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی آن است که بیش از گذشته به جایگاه شورای شهر توجه کرده و از آن حمایت کنند، بارسنگینی که امروزه بردوش مدیریت شهری بویژه در تهران گذاشته شده است بدون حمایت ویژه سه قوه و دستگاهها ونهادهای مسئول وذیربط به مقصد نخواهد رسید.

محسن هاشمی  در مورد مطالبی است که در اخیرا در فضای مجازی منتشر می شود  نیز گفت:  این شیوه به بهانه حمایت از فرد یا حزب وگروهی یا مخالفت با فرد یا جریانی، موجب مخدوش شدن وحدت وفضای همدلی در جامعه می گردد، ما باید توجه داشته باشیم که اعتماد عمومی بزرگترین بخش سرمایه اجتماعی وبخصوص لیست امید است ونباید با مطالب تفرقه افکنانه وتخریبی  ،امید مردم را تبدیل به یاس کنیم، هم اکنون که هفت گزینه شهرداری تهران از سوی اعضا محترم شورا برگزیده شده اند، باید در فضای آرام و بدور از تنش براساس معیارهای کارشناسی انتخاب صورت گیرد و در شرایط فعلی که بین گزینه های مطرح شده اختلاف فاحشی وجود ندارد ، دیدگاهها کارشناسان وخبرگان مدیریت شهری می تواند دربرگزیدن تدوین برنامه و مجری بهتر شورا را یاری کند.

از این رو از همه اصحاب رسانه و کارشناسان این حوزه می خواهم در فضای تعاملی مثبت با شورا ما را در این بخش کمک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار