قانون جدید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و کمیته بین‌المللی المپیک، مبنی بر کاهش سهمیه کشورهایی که 10 نمونه دوپینگ دارند دامن کدام کشورها را خواهد گرفت؟
کد خبر: ۵۹۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 25 April 2018

بیست و چهارم فروردین ماه بود که خبر کاهش سهمیه‌های وزنه‌برداری ایران در المپیک 2020 توکیو، شوکی بزرگ را به اهالی ورزش در کشور وارد کرد. وزنه‌برداری، همواره یکی از شانس‌های کسب مدال کاروان ورزشی کشورمان در ادوار مختلف المپیک بوده است و کاهش ناگهانی 4 سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک توکیو، به منزله کم شدن 4 شانس مسلم کسب مدال برای کاروان ورزش ایران در این رویداد بزرگ خواهد بود.

طبق قانون جدید که به تصویب کمیته بین‌المللی المپیک و هیات رئیسه فدراسیون جهانی نیز رسیده است، کشورهایی که از سال 2008 تا 2020، دارای 10 نمونه دوپینگ یا بیشتر باشند با کاهش سهمیه‌های المپیک 2020 به میزان 2 سهمیه مردان و 2 سهمیه زنان مواجه خواهند شد. در این قانون آمده است کشورهایی که طی این 10 سال، 20 نمونه مثبت دوپینگ یا بیشتر داشته‌اند، حداکثر یک سهمیه مردان و یک سهمیه زنان خواهند داشت.

با توجه به این تقسیم‌بندی، وزنه‌برداری ایران با داشتن 11 نمونه مثبت دوپینگ، از المپیک 2008 پکن تا به امروز، عملا 4 سهمیه خود را در بخش مردان از دست می‌دهد و تنها می‌تواند با 2 وزنه‌بردار مرد و احتمالا 2 زن در المپیک 2020 شرکت کند.

 

اما این قانون که طی همین چند روز اخیر بازتاب گسترده‌ای در دنیای وزنه‌برداری داشته است، علاوه بر ایران، به ضرر کدام یک از کشورهای صاحب نام وزنه‌برداری خواهد بود؟

طبق فهرست وزنه‌بردارانی که فدراسیون جهانی روی سایت خود گذاشته و شامل اسامی کلیه وزنه‌برداران دوپینگی است، 12 کشور با کاهش سهمیه در المپیک توکیو روبرو خواهند شد که در صدر آنها کشورهای قزاقستان و آذربایجان هستند. به عبارتی این دو کشور مطرح وزنه‌برداری با توجه به داشتن بیش از 20 نمونه مثبت دوپینگ، فقط می توانند با یک وزنه‌بردار مرد و یک وزنه‌بردار زن در المپیک 2020 حاضر باشند. اسامی 12 کشوری که با کاهش سهمیه‌های وزنه‌برداری در المپیک توکیو مواجه خواهند شد در زیر آمده است:

1- قزاقستان با 30 نمونه دوپینگ

2- آذربایجان با 28 نمونه دوپینگ

3- روسیه با 19 نمونه دوپینگ

4- بلاروس با 17 نمونه دوپینگ

5- ارمنستان با 16 نمونه دوپینگ

6- بلغارستان با 16 نمونه دوپینگ

7- رومانی با 15 نمونه دوپینگ

8- ازبکستان با 14 نمونه دوپینگ

9- اوکراین با 13 نمونه دوپینگ

10- ایران با 11 نمونه دوپینگ

11- مقدونیه با 10 نمونه دوپینگ

12- هند با 10 نمونه دوپینگ

به گزارش فارس، با توجه به این فهرست، کشورهای مطرحی همچون چین، لهستان، گرجستان، آلمان، ترکیه، مصر، کره شمالی و کلمبیا که شانس حضور در المپیک با سهمیه کامل را دارند، می‌توانند با خیالی آسوده‌تر برای مدال‌های رشته وزنه‌برداری در المپیک 2020 برنامه‌ریزی کنند. البته ترکیه و کره شمالی، طی 10 سال اخیر هر یک 8 نمونه مثبت دوپینگ داشته‌اند و با 2 دوپینگی دیگر، به فهرست کشورهای محروم اضافه خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار