یک فعال محیط زیست معتقد است ریزگردهای این روزها بیشتر منشأ داخلی دارند.
کد خبر: ۵۹۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ 24 April 2018

ایمان شرفی‎زاد در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بیشتر مواقع از رسانه‎ها شنیده می‎شود که آلودگی هوای فلان شهر چند برابر حد مجاز است اما اصلاً گفته نمی‎شود که غلظت کدام آلاینده با چه واحد اندازه‎گیری و در چه مدتی بیشتر از حد مجاز است، اظهار کرد: باید مشخص شود حد مجاز و یا به‌طور مثال وضعیت خطرناک چقدر است.

وی افزود: شاخص کیفیت هوا (AQI) بر اساس شاخص استاندارد آلودگی هوا (PSI) بوده و آلوده‌کننده‌های هوا شش دسته شامل منو اکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن، ذرات معلق زیر 2.5 میکرومتر و زیر10 میکرومتر هستند. 

شرفی‎زاد با اشاره به شاخص کیفیت هوا (AQI) بیان کرد: در این طبقه‎بندی بین0-50  پاک(خوب) و رنگ سبز، 51-100  سالم و زردرنگ ، 101-150 ناسالم برای گروه‎های حساس و رنگ نارنجی،151-200 ناسالم و رنگ قرمز، 201-300  بسیار ناسالم و رنگ بنفش و بیشتر از300  خطرناک و خرمایی رنگ است.

این کارشناس ارشد محیط زیست خاطرنشان کرد: در کشور ما شاخص‎ترین آلودگی ذرات معلق زیر 2.5 میکرون بوده که معمولاً منظور از چند برابر حدمجاز همین ذرات هستند. حدمجاز غلظت این آلاینده در دنیا در حالت پاک(0-50) 12 میکرومتر در مترمکعب هوا بوده اما در ایران 15.4 میکرومتر در مترمکعب هوا است.

وی با بیان اینکه منشأ این ذرات معلق در شهرهای مختلف منابع گوناگونی هستند، تصریح کرد: مثلاً در شهر تهران منشأ اصلی حمل‌ونقل و به‎ویژه خودروهای سنگین است که متأسفانه این ذرات با اکسیدهای گوگرد، اثر هم بیشی دارند و خطرناک‎تر هستند.

شرفی‎زاد خاطرنشان کرد: در لرستان منبع این ذرات ریزگردها بوده که دارای دو منشأ داخلی و خارجی هستند؛ حدود 70 درصد منشأ خارجی و از بیابان‎های شمال سوریه، عراق و عربستان هستند که به دلایل متعددی مثل ایجاد پروژه گپ و احداث سدهای متعدد ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات و یا سد بزرگ تبقاء سوریه بر روی رود فرات، کاهش آب ورودی به عراق و خشک شدن تالاب‎های بین‎النهرین، اقدامات رژیم سابق عراق در انتقال آب رودهای دجله و فرات، رها شدن پروژه بلندپروازانه عربستان در تبدیل شدن به تولیدکننده بزرگ گندم، همچنین وجود جنگ‎های داخلی در منطقه و اهمیت ندادن به محیط زیست و... ایجاد می‌‏شوند. 

 

این پژوهشگر محیط زیست اضافه کرد: همچنین حدود 30 درصد منشأ داخلی و مربوط به بیابان‎های خوزستان(سطحی معادل 350 هزار هکتار) است که به دلایل متعددی ازجمله احداث سد کرخه و خشک شدن بخش وسیعی از تالاب هورالعظیم، خشک شدن سطح زیادی از تالاب شادگان و... ایجاد می‎شود. البته در مورد نسبت منابع خارجی به داخلی ایجاد ریزگرد بستگی به زمان دارد مثلاً ریزگردهای این روزها بیشتر منشأ داخلی دارد.

 

وی گفت: متأسفانه این ریزگردها مشکلات بسیار زیادی برای سلامت انسان‎ها و حیات وحش، گیاهان و حتی صنعت منطقه ایجاد کرده است که امیدواریم تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار