مدیرکل امنیتی استانداری کرمان :
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان تروریسم، قاچاق مواد مخدر و دو قطبی شدن جامعه را سه چالش نخست امنیتی آینده پیش روی جامعه دانست که بر این استان به لحاظ موقعیت مکانی و پهناوری که دارد نیز تاثیر می گذارد.
کد خبر: ۵۹۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵ 21 April 2018

خلیل همایی راد روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از ناحیه شرق در معرض تروریسم در اشکال مختلف است و با توجه به تغییر و تحولات در سوریه و عراق احتمال تقویت این تهدیدات از شرق وجود دارد و بخش مهمی از اقدامات نهادهای نظامی و امنیتی بر این حوزه تمرکز دارد.
وی از پدیده مخرب مواد مخدر به عنوان دیگر عامل تهدید امنیتی برای استان کرمان نام برد که این پدیده با توجه به تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود پدیده ای جرم زا و زمینه ساز بروز برخی جرائم از جمله گروگانگیری و سرقت است.
همایی راد با اشاره به اینکه 65 درصد جرائم استان کرمان به نوعی مربوط به مواد مخدر است، ادامه داد: به ویژه در جنوب استان پدیده ی سرقت مواد مخدر توسط قاچاقچیان را نیز داریم که این موضوع هم تولید ناامنی هایی مانند درگیری و آتش زدن خودروها، گروگانگیری و دیگر مواردی از این دست می کند.
وی گفت: همچنین در ضلع سوم این مثلث تهدید امنیتی ،دو قطبی شدن جامعه و ایجاد اختلاف نیز به منزله یک تهدید جدی برای کشور وجود دارد که با ایجاد گسست اجتماعی می تواند منشا بسیاری از مشکلات شود.
همایی راد بر ضرورت حفظ انسجام، وحدت، تعامل ، گفت و گو و تقویت سرمایه های اجتماعی به منظور پیشگیری از دو قطبی شدن جامعه، تاکید کرد و گفت: دو قطبی بودن هم زمینه ساز بروز بحران است و هم در زمان بحران مشکل ساز می شوند.
وی با بیان تلاش های شبانه روزی اعضای شورای تامین، عنوان کرد: شورای تامین استان کرمان دارای ویژگی های برجسته دانش و تخصص اعضاء که در بالاترین سطوح کشور هستند ، تجربه بسیار بالا در سطوح مختلف مدیریتی و تعامل و تدبیر برجسته ی رییس و اعضای تامین است که این موارد موجب گردیده تا کرمان در سال گذشته استان برتر در حوزه امنیتی کشور شناخته شود.
وی ادامه داد: اگر با سفر رییس جمهوری 10 هزار میلیارد تومان پروژه در کرمان افتتاح می شود؛ بی شک این طرح ها در یک بستر امن امنیتی انجام شده است و در تمامی شهرستان ها این زمینه امنیتی برقرار است.
همایی راد با اشاره به اینکه وضعیت امنیتی مطلوبی در استان برقرار است، تاکید کرد: سند توسعه نظم و امنیت به عنوان اولین اقدام در حوزه امنیتی تدوین شد و در راستای تدوین این سند از دانشگاهیان خصوصا دانشکده علوم انسانی دانشگاه باهنر، نخبگان و اعضای دفتر تحقیقات کاربردی ناجا استفاده شد و بیش از 30 نشست کارشناسی برای تدوین آن برگزار گردید.
وی تاکید کرد: سند توسعه نظم و امنیت در استان کرمان نقشه راه در حوزه امنیتی است که تمامی اقدامات در این حوزه در چارچوب آن انجام می شود.
*پیش بینی و پیشگیری توام با مسئول سازی و همراه سازی
همایی راد به راهبردهای سند توسعه نظم و امنیت اشاره و بیان کرد: راهبردهای این سند بر دو اصل 'تمرکز بر پیش بینی و پیشگیری' و 'مسئول سازی و همراه سازی' تاکید دارد.
وی تصریح کرد: در استان کرمان پس از وقوع هر تجمع صنفی و کارگری و مواردی از این دست، به جای ورود پلیس و یگان ویژه و نیروهای امنیتی ، مسئولان دستگاههای مربوطه در جمع کارگران و معترضان حضور یافته و چاره اندیشی می کنند و هیچ برخورد فیزیکی ؛ امنیتی و قهری تاکنون صورت نگرفته و با مدارا و خویشتنداری برخورد می شود.
* حذف آخرین گروه مسلح در کرمان
وی خاطرنشان کرد: در دهه های گذشته بیش از 200 گروه مسلح اشرار در مناطق مختلف استان و ارتفاعات حاشیه کویر استقرار دائمی داشتند که طی این مدت با ایثار و فداکاری نیروهای امنیتی و انتظامی با آنها برخورد شد و در دولت تدبیر و امید شاهد حذف آخرین گروه مسلح در جبالبارز جنوبی بودیم .
مدیرکل امنیتی و انتظامی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان کرمان در ابتدا به شش منطقه و در حال حاضر به هشت منطقه امنیتی تقسیم بندی شده است و کارهای مورد نظر در توسعه نظم و امنیت بر اساس تقسیم بندی های این حوزه انجام می شود.
* آزادسازی بدون تنش 2هزار هکتار اراضی متصرفی
وی به اقدامات مربوط به مبارزه با زمین خواری نیز اشاره و بیان کرد: در مجموع 31 جلسه شورای تامین استان برای مقابله با زمین خواری برگزار شده که بیش از دو هزار هکتار از اراضی تصرفی بدون کوچکترین تنش اجتماعی آزاد شده است.
همایی ادامه داد: دستگیری قاتلان فراری که در برخی موارد منجر به درگیری های طایفه ای می شود، در اولویت قرار گرفته است و در اواخر سال گذشته قاتلانی دستگیر شده اند که حدود 13 سال قبل مرتکب قتل شده و فرار کرده بودند و در استان دیگری با هویت جعلی خود ازدواج کرده و ادامه زندگی می دادند.
*تکیه بر شعار هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست
وی به تامین امنیت اجتماعات قانونی نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس شعار 'هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست'، همواره برای برگزاری اجتماعات قانونی و سفرها و سخنرانی شخصیت های سیاسی و فرهنگی همکاری داشته ایم و امنیت تمامی مراسم ملی؛ مذهبی؛ سیاسی؛ فرهنگی و هنری را تأمین نموده ایم.
وی اظهار کرد: استان کرمان در جلب مشارکت مردم و خیران در حوزه امنیت نیز استان برتر کشور به شمار می رود و تاکنون بیش از 20 میلیارد تومان از سوی اشخاص وقف امنیتی در استان کرمان صورت گرفته که نشان دهنده ی همبستگی و تعامل بین جامعه و حاکمیت در حوزه های نظم و امنیت می باشد.
*توسعه سامانه های پایش تصویری و کاهش تلفات جاده ای
همایی راد گفت: یکی دیگر از اولویت های حوزه امنیتی و انتظامی در حوزه سامانه های پایش تصویری بوده و این در حالی است که این استان بیش از 16 هزار کیلومتر راه دارد و بخش زیادی از راه های استان کویری و خسته کننده است و وجود دوربین های کنترل سرعت در کنار مراکز تفریحی و استراحتگاهها می تواند در کاهش بسیاری از حوادث نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
وی با ابراز گلایه از کم بودن پیگیری های جنوب استان برای توسعه سامانه های پایش تصویری، گفت: سال گذشته ظرفیت سامانه های پایش تصویری شمال استان با پیگیری مدیرکل راهداری و حمل و نقل 100 درصد افزایش یافت و امیدواریم در سال جاری به 500 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان افزود: آمارها نشان می دهد میزان تلفات و تصادفات در محدوده سامانه های پایش تصوریری 67 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: با رویکرد مبتنی بر پیشگیری و پیش بینی، پارسا در مجموعه813 نشست شورای تامین و کمیسیون امنیتی داشته ایم و به طور متوسط بیش از دو شورای تامین در روز برگزار شده است که 73 درصد مصوبات نیز در حوزه پیش بینی و پیشگیری بوده است.
وی خاطرنشان کرد: 122 کمیسیون نیز در سال گذشته با موضوعاتی از جمله امنیت گردشگران، پیشگیری و مقابله با جعل، امنیت کویر، مسابقات ورزشی، کمیته بحران و کمیسیون پیشگیری و مقابله با سرقت و سلاح برگزار شده است.
**تغییر بازیگران کویر با اقداماتی امنیتی
همایی راد عنوان کرد: در گذشته قاچاقچیان و افراد شرور تنها بازیگران کویر بودند اما با اقدامات انجام شده و پس از ثبت جهانی آن، بازیگران کویر عوض شده اند و ورزشکاران؛ کویرنوردان؛ ورزش های هوایی ؛ آفرود، گردشگران کویر، گروه های علمی و گروه های تحقیقاتی بازیگران کویر شده اند و امنیت همه ی آنها به بهترین وجه تامین شده است.
وی گفت: در حوزه امنیتی هر روز باید آمار مستند و مدون را ارائه کنیم و این آمارها همانند آمپر خودرو برای رانندگان ضروری ست و اگر این آمارها را نداشته باشیم یعنی با خودرویی حرکت می کنیم که از وضعیت فنی و عملکرد آن اطلاعی نداریم.
وی افزود: این آمارها که مبنای تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی های امنیتی است ، به صورت روزانه احصا و بررسی می شوند.
وی با اشاره به این مطلب که طی سال گذشته در بسیاری از شاخص ها روند مطلوبی را داشته ایم ، اظهار کرد: در حوزه امنیتی ثابت نگهداشتن آمارها کار مهمی است و در کنار آن هر یک درصد کاهش آمار، نشان دهنده کارهای گسترده ای ست که با تلاش و ایثار نیروهای امنیتی و انتظامی و پشتوانه دستگاه قضایی انجام شده است.
**کاهش انواع سرقت ها و افزایش کشفیات
همایی راد به کاهش آمار سرقت ها در سال 96 نسبت به سال 95 اشاره و بیان کرد: در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن سرقت های مسلحانه 24 درصد، سرقت تحت پوشش ماموران 41 درصد، سرقت های به عنف یک درصد، سرقت بانک 100 درصد، سرقت اتومبیل 3 درصد، سرقت موتور سیکلت 6 درصد و کیف قاپی 42 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: سرقت های خرد در شهرستان کرمان 20 درصد و در کل استان 14 درصد افزایش داشته است.
همایی راد ادامه داد: با افزایش روشنایی معابر، تجهیز اماکن به دوربین های مداربسته و اقداماتی از این دست؛ میزان سرقت ها به ویژه سرقت خودرو و موتورسیکلت کاهش یافته است.
وی بیان کرد: گروگانگیری ها در استان کرمان پنج درصد کاهش داشته است و اکثریت قریب به اتفاق گروگانگیری ها نیز در ارتباط با مطالبات و قاچاق مواد مخدر است و سال گذشته 103 درصد از موارد گروگانگیری حل و فصل شده اند.
وی گفت: در برخی جرایم نیز افزایش داشته ایم که در این حوزه شرارت ها مانند چاقوکشی و نزاع ها با سلاح های سرد افزایش 48 درصدی داشته است و مهار آن ،نیازمند مداخله ی نهادهای فرهنگی اجتماعی و متولیان سلامت روان است
وی به کشفیات مواد مخدر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کشفیات مواد مخدر در سال گذشته 33 درصد افزایش داشته و بالغ بر 143 هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده که بخشی از افزایش کشفیات، به افزایش تولید در افغانستان و بخشی از آن به کارامدی نیروها و افزایش برخودها مربوط است.
همایی راد گفت: در همین بخش جا دارد از اداره کل اطلاعات استان به خاطر ورود به مبحث برخورد با کاروان های اصلی مواد مخدر تقدیر کنم زیرا محموله های بزرگی که اکثرا مسلحانه بوده اند، توسط این اداره کل کشف شده است.
وی گفت: کشفیات انواع سلاح های شکاری و جنگی در استان طی سال گذشته 48 درصد رشد داشته است.
همایی راد افزود: از جمله مصوبات کمیسیون پیش گیری و مقابله با سلاح، آموزش و آگاه نمودن مردم از عوارض و خطرات نگهداری از سلاح های شکاری است و برخی از حوادث سهوی و ناشی از بی احتیاطی در نگهداری سلاح های مجاز یا استفاده در مراسم بوده است.
وی ساماندهی و تقویت باشگاه های تیراندازی موجود را مورد تاکید قرار داد و گفت: از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان و هیات تیراندازی دعوت کرده ایم تا باشگاه های تیراندازی افزایش یابد و افراد در این باشگاه ها هیجانات خود را تخلیه کنند.
همایی راد گفت:ایجاد شکارگاه های خصوصی نیز پیشنهاد شده است و این کار نوعی ساماندهی است که ضمن ایجاد فضای لازم برای ورزش های تیراندازی، از ضربه زدن به محیط زیست نیز جلوگیری می کند.
وی گفت: در سال گذشته مقدار قابل توجهی سلاح غیر مجاز کشف شد و همزمان با کار اطلاعاتی روی وارد کنندگان سلاح ، رزمایش هایی نیز توسط نیروی انتظامی انجام شده که دستاوردهای خوبی داشته است.
وی یادآور شد: سال گذشته با همکاری رئیس کل دادگستری، میثاق نامه ای برای استفاده از ظرفیت سران طوایف برای ارتقای نظم و امنیت امضا شده و نتایج خوبی داشته است.
وی گفت: در کمیسیون مقابله با جعل به این نتیجه رسیدیم که هر چه به سمت تقویت دولت الکترونیک حرکت کنیم، از جعل اسناد و مدارک جلوگیری می شود و پیش بینی های ما این است که تمامی بنگاههای اقتصادی را نیز شامل شود و در مجموع بیش از هفت هزار واحد از سازمانها، نهادها و بخش خصوصی تحت پوشش این سامانه قرار گیرند.
**ترغیب مردم به استفاده از کارت های هوشمند
همایی راد بر ضرورت تشویق مردم به استفاده از کارت های ملی هوشمند تاکید کرد و گفت: از مجموع جمعیت 3.2 میلیون نفری استان کرمان 2.3. میلیون نفر واجد دریافت کارت ملی هوشمند هستند که ازاین تعداد بر اساس گزارش ثبت احوال استان تا کنون یک میلیون و 550 هزار نفر کارت ملی هوشمند دریافت کردند و 750 هزار نفر باقی مانده اند.
وی گفت: پایان خردادماه 97 آخرین مهلت برای دریافت کارت ملی هوشمند است و برای کسانی که فاقد کارت باشند مشکلاتی به وجود خواهد آمد که توصیه می کنیم هر چه سریعتر اقدام کنند.
وی در خصوص موضوع وقوع و کشف جعل بیان کرد: کشف اسکناس جعلی در سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است.
همایی راد با اشاره اینکه موفق ترین بخش پیشگیری از وقوع جعل در حوزه اسناد مالکیت بوده است، گفت: استان کرمان در این حوزه با کاهش 35 درصدی موارد جعل، رتبه برتر کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده که مرهون خدمات ثبت اسناد و املاک می باشد.
وی افزود: در سال گذشته در کشف سوخت قاچاق که از استان خارج می شد، 31 درصد افزایش داشته ایم و مشروبات الکلی داخلی 30 نیز درصد افزایش داشته و کشفیات مشروبات الکلی خارجی سه درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه میزان تصادفات همچنان نگران کننده است، گفت: برای کاهش تصادفات سیستم های پایش تصویری را به صورت جدی دنبال می کنیم.
وی بیان کرد: در سال گذشه کل تصادفات 10 درصد، تعداد متوفیان حوادث رانندگی 13 درصد و تعداد مصدومان نیز 9 درصد افزایش داشته است.
**اقدامات ساماندهی در خصوص اتباع بیگانه
همایی راد گفت: در راستای دستگیری اتباع غیر مجاز در سال گذشته 87 هزار نفر دستگیر و طرد شده اند.
وی به اجرای سیستم بیومتریک اشاره و بیان کرد: در این سیستم اثر انگشت، چهره و عنبیه افراد ثبت می شود و تمامی مراحل ورود و خروج اتباع خارجی قابل رصد است و طبق موازین قانونی انجام می شود .
وی با اشاره به اینکه درصد زیادی از افرادی که طرد می شوند دوباره بر می گردند و در گذشته درباره بحث اتباع تصمیمات مختلفی گرفته شده است، ادامه داد: در گذشته استان کرمان را تقسیم بندی کرده و 16 شهرستان را ممنوعه و هفت شهرستان را آزاد گذاشته اند و این امر موجب تراکم جمعیت آنها در برخی شهرستان ها شده است.
وی گفت: در نشست های تخصصی اعتقاد داریم که هر چیزی که ممنوعیت شرعی نداشته باشد،اگر به سمت ممنوعیت برویم زیر زمینی می شود و دراین جاها باید به سمت ساماندهی و رسیدن به راهکارهای مناسب و منطقی حرکت کنیم.
وی افزود: افاغنه افرادی هستند که به دلایل سیاسی و مذهبی به ایران آمده اند و مورد حمایت قرار گرفته اند، عده ای نیز تحت حمایت کمیساریای عالی پناهندگان هستند و از حقوقی بهره مند هستند و عده ای برای زیارت و عده ای برای کار می آیند و در کنار آن در داخل کشور نیز علاوه بر نیاز به نیروی کار و انگیزه های انسانی ؛ بشر دوستانه و اسلامی که جدای از مباحث اقتصادی است ؛ما را ملزم می کند که ساز و کاری برای حمایت از اتباع خارجی که قانوناً وارد می شوند ، داشته باشیم.
همایی راد گفت: طرحی از سوی استان کرمان برای ساماندهی اتباع بیگانه به کشور اعلام شد و در فروردین 95 جهت اجرا ابلاغ گردید که البته این طرح با مشکلاتی از جمله مشکلات قانونی روبروست که خلاء قانونی در این حوزه باید برطرف شود.
وی اظهار کرد: قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع بیگانه مربوط به سال 1310 است که با همکاری نمایندگان استان کرمان در حال بازنگری ست.
وی با اشاره به اینکه امنیت موضوعی نسبی است که برداشت افراد در جوامع مختلف درباره این موضوع متفاوت است، گفت: هر چه در حوزه امنیت پیشرفت کنیم مطالبات و توقعات مردم نیز افزایش می یابد و ما هم در حال تلاش هستیم که مطالبات مردم و انتظارات آنها در حوزه امنیت افزایش یابد تا به بالاترین سطوح امنیت برسیم.
همایی راد گفت: امروز در برخی سطوح امنیت به خیالی آسوده رسیده ایم و در حال حاضر پیگیر برنامه ها درحوزه امنیت اجتماعی هستیم .
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ گروه تروریستی نتوانسته وارد استان کرمان شده و برای مردم حادثه ایجاد کند و در راستای مقابله با تروریست ها و مقابله با اشرار مسلح دستگاههای متولی در حال رصد و پیگیری مستمر هستند.
وی به موضوع قتل ها نیز اشاره و بیان کرد: با پیگیری موضوع قتل، دستگیری سریع قاتلان، کوتاه کردن زمان دادرسی و صدور حکم و مشارکت و افزایش آگاهی های مردم در صدد کاهش قتل ها در استان بوده ایم که داشته ایم.
همایی راد، اختلافات خانوادگی را از علل و عوامل وقوع قتل در استان کرمان برشمرد و گفت: در همه جا اختلاف بروز می کند و طبیعی است اما این که اختلافات به خشونت کشیده شده و حتی به قتل منجر گردد نیازمند راهکارهای پیشگیرانه و درمانی است و بسیاری از دستگاهها از جمله نهادهای آموزشی و تربیتی و مراکز مشاوره در کنترل آن نقش دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: کاهش آمار خودکشی یکی از کارهایی است که می خواهیم انجام دهیم و گرچه ضریب خودکشی در استان کرمان نسبت به کشور پائین تر است ، آمار خودکشی در کشور هم از میانگین جهانی نیز بسیار پائین تر است اما معتقدیم بسیاری از موارد خودکشی قابل پیشگیری ست و لذا موارد را به دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری منعکس کرده ایم و آنها نیز جلساتی با دانشگاه علوم پزشکی برگزار نموده و تدابیری اتخاذ نموده اند که امیدواریم موجب کنترل این پدیده شود.
** ضرورت هماهنگی اخبار امنیتی
وی به کمیسیون اطلاع رسانی امنیت نیز اشاره و بیان کرد: طبق دستورالعمل شورای امنیت کشور هر نوع اخبار و گزارش هایی که ماهیت آن ها امنیتی است یا تبعات امنیتی دارد؛ باید حتما با این کمیسیون هماهنگ شوند.
وی گفت: امسال بر اساس برنامه ریزی های مدون امنیتی وارد حوزه امنیت اجتماعی می شویم که مستلزم مشارکت جمعی ست و اقدامات در حوزه ضد تروریسم، پیشگیری از سرقت ها و مقابله اشرار نیز به قوت خود ادامه می یابند.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استان کرمان تاکید کرد: امنیت اجتماعی شامل طیف گسترده ای است و مردم در این حوزه نقش اساسی بر عهده دارند زیرا مردم هم مرجع و هم هدف امنیت هستند و مهمترین رکن امنیت اجتماعی نیز آموزش و آگاه سازی است.
وی با اشاره به اینکه جرایم در حوزه فضای مجازی رو به افزایش است، گفت: یکی از دلایلی که بر استفاده از پیام رسان های داخلی تاکید شده، کاهش تخلفات و جرائم از جمله کلاهبرداری و هتک حرمت و حیثیت افراد در فضای مجازی است.
وی در ادامه با اشاره به سئوالی مبنی بر حذف مجازات اعدام گفت: حذف اعدام از جرایم غیر مسلحانه قاچاق مواد مخدر اقدام بسیار به جایی بود و به عنوان کسی که حداقل از سال 1377 یعنی حدود 20 سال پیش به طور مستمر آن را دنبال می نموده از این اقدام مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قدردانی می کنم.
وی افزود :مواد مخدر یک پدیده ی چند وجهی ست و اعدام در جرائم غیر مسلحانه سبب می شد عده ای باربر مجازات شوند و عناصر اصلی و شبکه های مهم از دسترس دور شوند ضمن این که یکسان بودن مجازات اعدام برای جرائم عادی و مسلحانه موجب گرایش به سلاح و کارهای ضد امنیتی می شد اما این اقدام نمایندگان می تواند قاچاق را به ریل اصلی برگردانده تبعات آن را کاهش دهد و تغییر سیستم کشفیات محوری نیز امکان کار اطلاعاتی برای شناسایی سرباندها و شبکه های اصلی قاچاق را فراهم می سازد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار