رییس پلیس آگاهی استان کرمانشاه با بیان اینکه ضرب و شتم متهم منع قانونی و شرعی دارد، گفت: در حال حاضر خشونت در پلیس آگاهی بسیار کاهش یافته و به حداقل خود رسیده است.
کد خبر: ۵۹۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 21 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سرهنگ محمدرضا امیری با بیان اینکه سنگ بنای پلیس آگاهی سال ۱۲۸۰ گذاشته شده است، گفت: در ابتدا اسم این نهاداداره تامینات بود که بعد‌ها به اداره تجسس و سپس به معاونت کشف جرائم تبدیل شد. در نهایت اسم این نهاد به پلیس آگاهی تغییر یافت که هنوز هم پابرجاست.

امیری در خصوص نگرش مردم به پلیس آگاهی به عنوان چهره خشن پلیس، گفت: نمی‌توان منکر این قضیه بود و در ابتدای امر این خشونت در پلیس آگاهی به ویژه در سال‌های پیش ازانقلاب اسلامی وجود داشت و در اوایل انقلاب نیز کم و بیش این خشونت وجود داشته است.

وی افزود:، اما آن چیزی که واقعا تحت عنوان خشونت در پلیس آگاهی مطرح می‌شود مربوط به دوران قبل از انقلاب اسلامی است و علت آن به کمبود امکانات در کشف جرم برمی‌گرددکه در این شرایط مجبور بودند برای اعتراف گیری به اقدامات فیزیکی و کتک کاری متهم متوسل شوند.

امیری خاطرنشان کرد: همچنین پلیس در دوران پیش از انقلاب اسلامی پایبندی چندانی به موازین شرعی نداشت که کتک کاری متهم مشکل شرعی برای او داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر طبق قوانین و مهمتر از آن فتوای رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع ضرب و شتم متهم ممنوع است و پلیس به این امر به عنوان یک تکلیف قانونی و شرعینگاه می‌کند.

رییس پلیس آگاهی استان کرمانشاه افزود: در این بین منکر این نیستیم که در گوشه و کنار قانون شکنی‌هایی صورت می‌گیرد، اما مبنای کار با توجه به قانون و حکم مراجع ممنوعیتضرب و شتم متهم است و در بازرسی‌ها نیز عدم برخورد خشونت آمیز با متهم مدنظر است.

امیری افزود: از طرفی امروزه با توجه به افزایش بیش از پیش شرایط کشف علمی جرم که به دنبال بسط آن هستیم، بعضا حتی در مواردی نیاز به اعتراف متهم هم نیست و ادله فیزیکیکه امروزه در مراجع قضایی نیز پذیرفته شده بسیاری از جرائم را آشکار می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کتک کاری در پلیس آگاهی نداریم، گفت: منکر بعضی موارد قانون شکنی در این زمینه نیستم و در صورت دریافت گزارش با خاطیان برخورد می‌شود، اما این موارهم اکنون به حداقل رسیده است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار