کد خبر: ۵۹۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 21 April 2018

فرهیختگان:زمانی انتخاب رشته قبول‌شدگان کنکور سراسری از حساسیت بالایی برخوردار بود. این حساسیت در حدی بود که موضوعاتی تحت عنوان «مافیا»ی انتخاب رشته فضایی خاص را برای خانواده‌ها درست می‌کرد. حالا موضوع انتخاب رشته به مقطع دکتری رسیده و با آغاز ثبت‌نام مجازشدگان ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۹۷ این مساله شاید دیده شود، اما نکته قابل‌تامل در انتخاب رشته مجاز‌شدگان آنجایی است که اگر داوطلبان به نکات مهمی که در این دفترچه وجود دارد توجه کنند، قطعا سراغ موسسات انتخاب رشته نخواهند رفت. در ادامه سعی داریم به مهم‌ترین نکات این دفترچه اشاره کنیم.

زمان ثبت‌نام

براساس تقویم زمان‌بندی سازمان سنجش، آن‌دسته از داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند، باید از روز دوشنبه سوم اردیبهشت تا روز شنبه هشتم اردیبهشت ۹۷ نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اقدام کنند. داوطلبان باید ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام کنند و سپس کدرشته‌ محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به رشته امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه، مرتب کرده و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام کنند.

روش گزینش

براساس قانون سنجش و پذیرش، گزینش در مقطع دکتری ناپیوسته، برحسب هریک از شیوه‌های «آموزشی - پژوهشی» و پژوهش‌محور خواهد بود. شرط شرکت در مراحل مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی درج کدرشته محل توسط داوطلبان در فرم انتخاب رشته اینترنتی و کسب حدنصاب کدرشته محل مورد تقاضا است. به عبارت دیگر، اگر داوطلبی حدنصاب کدرشته محلی را کسب کرده، ولی در زمان مقرر اقدام به انتخاب رشته و درج آن کدرشته محل در فرم انتخاب رشته اینترنتی نکرده باشد، امکان شرکت در مراحل مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی برای وی میسر نخواهد بود.

گزینش نهایی در هر یک از کدرشته محل‌های آزمون نیمه‌متمرکز دکتری سال 1397 از بین داوطلبانی که واجد شرایط ذیل باشند:

1- براساس اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشند، 2- نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی در زمان مقرر اقدام کنند، 3- حدنصاب نمره علمی لازم را در کدرشته محل‌های انتخابی دارا بوده و برای مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده باشند. 4- در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در یک یا چند دانشگاه شرکت کنند، 5- پذیرش نهایی در هر کدرشته محل مطابق ظرفیت در هر یک از سهمیه‌های مصوب و پس از تایید صلاحیت‌های عمومی انجام می‌شود، 6- حدنصاب نمره مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) را که توسط دانشگاه مربوطه تعیین می‌شود، دارا باشند.
 

 شاخص نمره

پذیرش نهایی داوطلبان به این صورت است که برای رشته‌هایی که شیوه پذیرش آنها آموزشی - پژوهشی است، براساس نمره کل حاصل از 50 درصد نمره علمی (آزمون کتبی متمرکز ) و 50 درصد نمره مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) است. همچنین برای رشته‌هایی که شیوه پذیرش آنها پژوهش‌محور باشد، براساس 30 درصد نمره آزمون علمی و 70 درصد مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) پذیرش خواهد بود.

 زنگ خطر در درج معدل

معدل‌های مندرج در این کارنامه، براساس معدل‌های اعلام‌شده توسط داوطلب در تقاضانامه اینترنتی یا اصلاحات مورد درخواست داوطلب بعد از ثبت‌نام، به شرح ذیل در این کارنامه درج شده و لازم است داوطلبان هنگام شرکت در مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی و همچنین در صورت قبولی، اصل مدرکی را که نشانگر این معدل باشد، به همراه سایر مدارک ثبت‌نامی، به دانشگاه یا موسسه محل قبولی خود ارائه کنند. بدیهی است در غیر این‌صورت مطابق ضوابط و مقررات قانونی اقدام خواهد شد. گفتنی است برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی‌ارشد که حداکثر تا پایان شهریور سال‌جاری فارغ‌التحصیل خواهند شد، میانگین واحدهای گذراند‌ه‌شده اعلامی آنان تا پایان بهمن ماه سال 96 درج شده است.

 نکاتی راجع به مرحله دوم آزمون

دانشگاه‌ها و موسسات مجری دوره‌های دکتری چگونگی تشکیل پرونده متقاضیان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی خود و این سازمان به داوطلبان اعلام خواهند کرد. همچنین در صورت نیاز و تشخیص موسسه مبنی‌بر برگزاری آزمون تخصصی، مواد آزمون و ضرایب امتحانی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه یا موسسه به اطلاع داوطلبان خواهد رسید. مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در موسسه برای هر داوطلب صرفا یک بار انجام می‌شود و عدم مراجعه داوطلبان در مرحله دوم آزمون، به منزله انصراف آنان تلقی شده و برگزاری مجدد امکان‌پذیر نخواهد بود.

چند نکته درگوشی

1- نظر به اینکه تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع دکتری امکان‌پذیر نبوده، لذا به داوطلبان تاکید می‌شود در خصوص مراجعه به دانشگاه‌ها برای درخواست پذیرش و انجام مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی، دقت لازم را داشته باشند.

 2- آن دسته از داوطلبانی که براساس حدنصاب تعیین‌شده دانشگاه‌ها و موسسات حداقل در یک یا چند کدرشته محل حدنصاب لازم را دارا بوده و تمایل به شرکت در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) دانشگاه‌های ذی‌ربط را دارند، لازم است از طریق سایت سازمان از تاریخ هفتم الی شانزدهم خرداد برای انجام بررسی صلاحیت‌های عمومی، نسبت به واریز مبلغ 35 هزار تومان در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند. بدیهی است داوطلبانی که در این خصوص اقدام نکنند، از مراحل گزینش نهایی حذف خواهند شد،

3- مطابق ضوابط، پذیرفته‌شدگان نهایی دوره روزانه آزمون ورودی دوره دکتری سال 1396 (اعم از پذیرش شهریور یا مرحله تکمیل‌ظرفیت)، حتی در صورت عدم ثبت‌نام یا انصراف قطعی از رشته قبولی، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری سال 1397 به‌منظور انتخاب رشته‌های تحصیلی دوره روزانه نبوده‌اند.

 4- دانشجویان اخراجی، انصرافی و ترک تحصیل تا پایان‌خدمت دوره ضرورت مجاز به شرکت در آزمون و تحصیل در دانشگاه نیستند. سقف سنوات تحصیلی دوره دکتری، حداکثر پنج سال است و دانشجویانی که طی این مدت موفق به اتمام تحصیل نشوند، شرایط ادامه تحصیل را از دست خواهند داد.

 5- دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره دکتری مجاز به شرکت در آزمون مجدد نیستند و دانشجویان مرد در صورت انصراف از تحصیل در دانشگاه، چهار ماه فرصت دارند برای رسیدگی به وضعیت مشمولیت، خود را به وظیفه عمومی معرفی کنند.

 6- سربازان در حال انجام خدمت، مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت دوره ضرورت نیستند و در صورت قبولی در دانشگاه و نداشتن غیبت، برای برخورداری از معافیت تحصیلی، از خدمت ترخیص خواهند شد.

 7- از کلیه پذیرفته‌شدگان نهایی کدرشته محل‌های دوره‌های غیر روزانه شامل: دوره‌های نوبت دوم، پردیس خودگردان و مشترک در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، شهریه اخذ خواهد شد. داوطلبان جهت اطلاع از میزان شهریه دوره‌های مختلف به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد نظر مراجعه کنند.

سهمیه ها

1- براساس دستورالعمل منتشرشده در این دفترچه، 25 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و رزمندگان اختصاص دارد.
2- پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

ذکر این نکته مهم است که طبق تبصره بند الف ماده 90 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، باقی مانده آن، ابتدا به مشمولان سهمیه پنج درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقی مانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

 متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی

علاقه‌مندان به انتخاب کد رشته دانشگاه آزاد اسلامی باید براساس ضوابط و شرایط اعلام‌شده توسط این دانشگاه که اعلام می‌شود، به انتخاب رشته خود بپردازند. امیررضا شاهانی، رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» جزئیات کامل ثبت‌نام متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی را این‌گونه شرح می‌دهد: «بعد از اینکه نتایج آزمون کتبی از سوی سازمان سنجش اعلام شد، پذیرفته‌شدگان باید در سایت دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کرده و بعد از آن ما از دانشجویان برای مصاحبه دعوت خواهیم کرد. بعد از انجام مصاحبه، ما نمره مصاحبه دانشجو را با نمره اعلام‌شده از سوی سازمان سنجش پردازش خواهیم کرد و نتیجه نهایی را اعلام می‌کنیم. 50 درصد نمره مربوط به آزمون کتبی است که از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود و 50 درصد دیگر مربوط به مصاحبه دکتری است که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد. البته مصاحبه امسال با سال‌های گذشته تفاوت دارد، چراکه دیگر به‌صورت متمرکز در تهران یا استانی برگزار نمی‌شود و قرار است از دانشجویان در 10 منطقه آمایشی مصاحبه دکتری انجام شود.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار