به لحاظ ابتلا به بیماری روده ای؛
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: برخی مناطق غرب اهواز به علت سرریز شدن یا گرفتگی فاضلاب جزو نقاط بحرانی بیماری روده ای به شمار می روند.
کد خبر: ۵۹۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱ 17 April 2018

آرش یلالی ظهر امروز در نشست شورای سلامت شهرستان اهواز اظهار کرد: شعار هفته سلامت امسال، «سلامت برای همه در همه جا» تعیین شده است؛ سلامتی برای همه شعاری بوده که سازمان جهانی سلامت از بدو تشکیل برای خود انتخاب کرده بود. در زمینه سلامت چند نگرانی داریم که خوشبختانه در کشور اقدامات خوبی انجام شده و باید با تأمین منابع در سطوح پایین دستی یعنی استان های مختلف اجرایی شدن این اقدامات را پایدار کنیم.

وی افزود: در طرح تحول سلامت دو دسترسی را اضافه کردیم یکی اینکه پایگاه ها و مراکز سلامت را به محل زندگی مردم برده و بسته های روانشناسی، تغذیه و دندانپزشکی نیز به بحث سلامت این مراکز افزوده شد. طرح تحول در ابتدای کار برای بیمارستان ها هدف گذاری و اجرا شد و در حال حاضر تمام هزینه های پرداختی مردم به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

یلالی بیان کرد: طرح تحول با یک سری مشکلات منابع مواجه است ولی در چارچوبی حرکت شده که دسترسی همه به سلامت تأمین شود؛ در گروه هدف مادران باردار و کودکان اولویت داشتند که در فازهای بعدی جوانان و سالمندان نیز به آن افزوده شدند. نواختن زنگ سلامت در مدارس، همکاری برای جذب سفیران سلامت، همکاری برای برگزاری کارگاه آموزشی و اجرای کمپین ها، همکاری برای برگزاری مراسم پیاده روی و ورزش همگانی و همچنین هماهنگی برای اطلاع رسانی عمومی در اماکن پرتردد شهر از جمله برنامه های پیشنهادی برای هفته سلامت هستند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به افتتاح پروژه های مختلف حوزه سلامت در هفته سلامت ادامه داد: همکاری برای اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با جوانان در کانون های تجمعی جوانان، همکاری سایر سازمان ها با مراکز بهداشت در خصوص اجرای روزشمار هفته سلامت از دیگر برنامه های پیشنهادی برای هفته سلامت هستند.

یلالی اضافه کرد: انتظار بروز بیماری وبای التور در بهار و پاییز بیشتر است که باید ایمنی افراد را ایجاد کنیم؛ آنها باید غذا و آب شرب سالمی را مصرف کنند تا آنها به وبای التور مبتلا نشوند.

وی با اشاره به وجود ۲۱ مورد مثبت التور وارده از عراق به خوزستان در سال گذشته اضافه کرد: همه این بیماران خیلی زود شناسایی شده و درمان آنها نیز در کوتاهترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

یلالی خبر داد: در سال گذشته چهار هزار و ۵۱۵ مورد نمونه برداری باکتریولوژیکی آب در اهواز انجام شد؛ در این بین تعداد کل طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا ۱۶۴ و تعداد موارد ناگ انسانی (شبه وبا) هم ۶۴ مورد بود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به مناطقی که مدام گزارش استشمام بوی فاضلاب در اهواز را به بهداشت اعلام می کنند، بیان کرد: در حوزه آب و وبای التور به نکات مختلفی از جمله تأمین آب شرب سالم، لایروبی و آهک پاشی در مناطق تحت پوشش، تشدید بازرسی ها از مراکز تهیه و توزیع و فورش مواد غذایی و یا اماکن عمومی و همچنین تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی (کلرسنجی و نمونه برداری) را پیشنهاد می کنیم.

یلالی با اشاره به مناطق بحرانی غرب اهواز که به صورت مکرر در خصوص سرریز یا گرفتگی فاضلاب گزارش دارند، گفت: در شرق و غرب اهواز حدود هفت هزار نفر جمعیت داریم که یا فاقد لوله کشی آب هستند و یا اینکه تنها چند ساعت در روز و بعضا در هفته آب را دریافت می کنند و این موضوع از لحاظ سلامتی شکننده و تهدیدکننده است.

 

منع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار