۱۶ روز تا آغاز سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت باقی است، مصلای امام خمینی میزبان نمایشگاه کتاب در این دوره این روزها میزبان مسابقات بین‌المللی قرآن است، این مسابقات تا ششم اردیبهشت ادامه دارد.
کد خبر: ۵۹۱۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 16 April 2018

دوازدهم اردیبهشت ماه، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز می‌شود، اما این‌بار برخلاف ۲ سال گذشته نمایشگاه به مصلای امام خمینی بازگشته است و مصلا میزبانی جدیدی را تجربه می‌کند.

آنچه در این دوره موجب شد امتیازی برای مصلا محسوب شود، میزان فضاهای مسقف در این مکان بود که مسؤولان را مجاب کرد میان ۲ گزینه شهر آفتاب و مصلای امام خمینی(ره)، گزینه دوم را انتخاب کنند اما در اذهان عمومی میزان تغییرات این محیط نسبت به دوره‌های گذشته همچنان مطرح است.

 

دو نکته درباره مصلای امام خمینی حائز اهمیت است. اولین مسئله، متراژ نمایشگاهی این محیط است و موضوع دوم امکان در دسترس بودن آن، البته  هر دو مورد درباره شهرآفتاب هم می‌توانست محاسن و معایبی داشته باشد اما در هر حال مصلا در این دوره میزبان است.

در روزهای کنونی مصلا میزبان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که از 31 فروردین تا 6 اردیبهشت ماه در شبستان اصلی آن برگزار خواهد شد. این امر موجب شده بخشی از صحن اصلی شبستان در اختیار مسؤولان اجرایی نمایشگاه کتاب برای چیدمان غرفه‌ها و تقسیم‌بندی نباشد، از این رو همچنان برای برگزاری مسابقات دکوربندی و فضاسازی محیطی در حال انجام است.

 

رفت و آمد به داخل شبستان تا محراب، برای امر مسابقات اغلب صورت می‌گیرد و با توجه به برگزاری اختتامیه این رویداد در 6 اردیبهشت جای سوال بسیاری مطرح است، چرا که افتتاحیه نمایشگاه کتاب 11 اردیبهشت خواهد بود و نمایشگاه رسماً از دوازدهم کار خود را کلید می‌زند.

آذین بندی دکور مسابقات قرآن در شبستان

تنها بخش انتهای شبستان در حال حاضر اختیار ارشاد است و تا زمانی که مسابقات به پایان نرسد چینش غرفه‌ها به تاخیر می‌افتد.

 

دو ستاد اجرایی و روابط عمومی نمایشگاه کتاب در دو بخش صحن اصلی بنرهایی زده و مستقر شده و در حال تکمیل فضای حضور خود هستند. 

اما کمی آن طرف‌تر در طبقه زیر همکف رواق شرقی که محل اسکان ناشران لاتین، عربی و گمرک است ساخت و ساز بوده و کارگران در حال کار هستند.

محل استقرار ناشران لاتین و عربی

در رواق غربی اما ماجرا کمی تفاوت دارد، در این بخش تنها بخش همکف رواق‌ها مورد استفاده خواهد بود چرا که طبقه دوم این بخش از رواق در حال ساخت و ساز بوده و هنوز تکمیل نیست.

میان صحن حوض بزرگ مصلاست و در اطراف آن جنب و جوش بیشتری نسبت به سایر مکان‌ها برقرار است، اما در سایر بخش‌ها حرکت به کندی صورت می‌گیرد، هرچند کمتر از 16 روز تا نمایشگاه کتاب مانده است اما به نظر می‌رسد نمایشگاه کتاب سرعتی کم برای امور اجرایی دارد و هر چند در شکل و ظاهر اینگونه به نظر نرسد ولی کمتر شمایل نمایشگاه کتاب در فضای کنونی دیده می‌شود که احتمالا به دلیل نبود زیرساخت مناسب است که مصلا باید در این مسیر قدم‌های سریع‌تری بردارد.

احتمالا در تقویم در نظر گرفته شده برای نمایشگاه کتاب موارد زیرساختی بیشتر مدنظر است اما مواردی چون تعمیرات و حفاظ‌ها، تهویه، جانمایی کودک و نظافت از جمله کلید‌ی‌ترین موارد این روزهای مصلاست.

یکی از نکات خوب در این دوره از نمایشگاه، استفاده از فضای رواق‌ها برای ممانعت از برپایی سازه‌های موقت و به تعبیری حضور دسته‌ای از ناشران در چادرهاست، با بهره‌برداری کامل از رواق‌ها تعداد بیشتری از ناشران در فضای مسقف استقرار می‌یابند اما نکته‌ای که در این گزارش قابل اشاره است توجه ویژه به مسئله «تهویه» این بخش است که به نظر می‌رسد در کنار سایر امور رفاهی، این مهم بیش از سایر اولویت‌ها باید دیده شود.

امور زیرساختی بحث‌هایی چون تسهیلات مصلا هم در نوع خود قابل پیگیری است، اینکه برق متناسب با برگزاری یک نمایشگاه به رواق‌ها وصل شود و یا نکاتی در ارائه امور دیگر که باید از سوی مسؤولان نمایشگاه، جزء به جزء بررسی شود.

 

هرچند دیر،‌ اما شبستان اصلی که محل استقرار و جانمایی ناشران داخلی است (البته بخشی) ششم اردیبهشت‌ماه تحویل می‌شود و احتمالا سرعت تغییرات و چیدمان در این بخش در آن روزها بالا خواهد بود.

برق از نکات مهم نمایشگاه کتاب است که به گفته متولیان امر طی روزهای آتی فاز اجرایی می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار