معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات حضور صیادان چینی یا صیادان کشورهای دیگر در آب‌های خلیج فارس برای صید ماهی و استفاده از منابع آب‌های ایران را رد کرد و گفت: در سال‌های گذشته نیز چنین مجوزی به چینی‌ها داده نشده است. شاپور کاکولکی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در گفت‌و‌گو با «ایران» این اخبار را کذب دانست و اعطای مجوز به صیادان چینی را رد کرد.
کد خبر: ۵۹۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 16 April 2018

او گفت نه در زمان کنونی و نه در سال‌های قبل سازمان شیلات هیچ گونه مجوزی به صیادان یا شناورهای کشوری دیگر برای صید و استفاده از منابع آب‌های ایران را نداده است. کاکولکی در خصوص اعتراض صیادان محلی و اینکه آنها می‌گویند که صیادان خارجی را در آب‌های خلیج فارس می‌بینند که بی‌رویه صیادی می‌کنند، گفت: ما حضور چینی‌ها را تکذیب نمی‌کنیم در مواردی برای آموزش روش‌های نوین صیادی و ماهیگیری و استفاده از قلاب برقی مدرسانی از کشور چین برای آموزش صیادان ایرانی در آب‌های جنوب حضور دارند که حضور آنان بنابر درخواست خود صیادان یا مقامات استان‌ها بوده و این‌طور نیست که سازمان شیلات مدرسان خارجی را دعوت کرده باشد.

محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره حضور صیادان خارجی در خلیج فارس می‌گوید: طبق گفته صیادان هرمزگان، صیادان چینی با قایق‌های مجهز به تکنولوژی‌ جدید به صید ماهی با حجم بالا در منطقه می‌پردازند و این میزان صید به حدی است که زیست‌بوم منطقه را تغییر داده است.

صید محدود برای تولید پودر ماهی
در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین در صیادی یکی از نمایندگان مجلس به نقل از رئیس سازمان شیلات اظهار داشته که «قرارداد صید ماهی‌های میکتوفیده در اعماق ۳۰۰ متری آب‌های فراسرزمینی مشترک بین ایران و عمان برای تولید پودرماهی بسته شده که تداخلی با صید سنتی در آب‌های بندرعباس و قشم و جاسک ندارد. قرار است فناوری صید این ماهی‌ها نیز به ایران منتقل شود.»
کاکولکی در این خصوص گفت: یک شرکت ایرانی از طریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آب‌های جنوبی صید ترال میانی انجام می‌دهد، اما به هیچ وجه نه کشتی چینی و خارجی در آب‌های جنوبی با مالکیت طرف خارجی وجود دارد و نه صید ترال کف در این آب‌ها صورت می‌گیرد. سازمان بنادر موظف به ثبت همه شناورها برای ورود به آب‌های ایران است و به هیچ شناور خارجی مجوز داده نمی‌شود و نمی‌تواند به آب‌های ایران وارد شود، اما ممکن است یک شرکت ایرانی از طریق اجاره به شرط تملیک شناورهای خارجی را در اختیار بگیرد و از آن برای صیادی استفاده کند.

از آنجا که هر شناور تقریباً حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد یک صیاد یا سرمایه‌‌گذار ایرانی توان خرید آن را ندارد و مجبور است آن را از طریق اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرد. به گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ،هیچ شناور خارجی حق ورود به ایران را ندارد.

/ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار