به گزارش الف؛ در خصوص حجم قاجاق کالا به داخل کشور آمارهای مختلفی ارائه می شود از 20 میلیارد دلار گرفته تا 40 میلیارد دلار در سال. علاوه بر این، شاهد واردات بی رویه واردات کالا به کشور هستیم و حتی کالاهایی که تولید مشابه داخل دارند، باز با حجم زیاد وارد می شوند.

نمایندگان مجلس معتقدند که با این حجم قاچاق و واردات حمایت از کالای ایرانی اتفاق نمی افتد.

خبرنگار الف به سراغ نمایندگان رفت و نظر آنها را راجع به الزامات تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی سوال کرد.

زهرا ساعی نماینده تبریز، اسکو آذرشهر در مجلس شورای اسلامی به الف گفت: یکی از موانع اصلی در حمایت از کالای ایرانی قاچاق کالاست که در حال حاضر هم از مبادی رسمی وارد کشور می شود و هم از مبادی غیر رسمی.

وی افزود: هر چند به گفته مسئولین با نصب تجهیزات ایکسری، از جلوی برخی قاچاق گرفته شد اما ظاهرا ورود کالای قاچاق همچنان ادامه دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس به موضوع واردات کالا به داخل کشور اشاره کرد و افزود: باید از ورود کالاهای مشابه تولید داخل به کشور ممانعت کرد.

ساعی با بیان اینکه متاسفانه واردات و قاچاق باعث اشباع بازار شده، تصریح کرد: در حال حاضر بازار اشباع شده از کالاهای چینی که بعضا بی کیفیت هم هستند.

وی با تاکید بر تشویق مردم به خرید از کالای ایرانی افزود: تولید کننده باید ذائقه ایرانی را بشناسد و بداند که مصرف کننده طالب جنس و کالای خوب است.

نماینده تبریز، اسکو آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید فناوری نوین و تکنولوژیهای مدرن و روز وارد کشور شود و نباید فقط مونتاژ کننده باشیم.

مبارزه با فساد پیش زمینه خرید و حمایت از کالای ایرانی
حمیده زرآبادی نیز در گفتگو با الف با بیان اینکه مخاطب رهبری فقط مسئولین نیستند، افزود: مردم هم با انتخاب کالا و خرید کالاهای ایرانی در پی تحقق اهداف شعار سال باشند.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تولید کالای با کیفیت و رقابت پذیر را از وظایف تولید کننده دانست و افزود: کالای ایرانی باید رقابت پذیر بوده و با قیمت مناسب عرضه شود.

زرآبادی مبارزه جدی با قاچاق و جلوگیری از واردات بی رویه را از دیگر الزامات حمایت از کالای ایرانی دانست و افزود: اهمیت دادن به تولید، تقویت فرهنگ خرید کالای تولید داخل و مبارزه با فساد اداری از دیگر ضروریات در سال جاری است.

وی مبارزه با فساد را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اگر همه امکانات برای حمایت از کالای ایرانی فراهم باشد اما با فساد اداری مبارزه نشود، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

حمایت از محصولات باغی و کشاورزی
علی اکبری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم به الف گفت که منظور از حمایت از کالای ایرانی فقط کالاهای صنعتی نیست بلکه این موضوع عمومیت دارد به همه حوزه ها و تولیدات داخل.

وی افزود: ما در حوزه باغداری و کشاورزی محصولات خوبی داریم که متاسفانه در سالها گذشته توجهی به آنها نشده و اگر تولیدات این محصولات به خوبی هدایت شود، موجب افزایش تولید ناخالص ملی و اشتغال می شود.

نماینده بجنورد در مجلس افزود: در کشور زمین های خوبی برای ایجاد باغها و تولید محصولات وجود دارد که حتی متناسب با شرایط خشکسالی هم قابل استفاده هستند. بعنوان مثلا اراضی شیب دار برای تولید انگور و محصولات مشابه مناسب هستند.

اکبری گفت: اگر محصولات این باغات بصورت خام به خارج صادر شود یا با استفاده از صنایع تبدیلی به فراورده مثل آب میوه تبدیل و صادر شود، می تواند ظرفیت های خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور ایجاد کند.

وی افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس این آمادگی را دارد تا در صورت نیاز با تصویب قانون مشکلات احتمالی در این زمینه را رفع کند.

مردم کالای با کیفیت می خواهند
محمدرضا صباغیان نماینده بافق، مهریز، ابرکوه و خاتم نیز به الف گفت: تولید کنندگان باید به ارتقای کیفیت کالای خود بیانیشند و مطمئن باشند اگر کالایشان کیفیت لازم را داشته باشد، حتما مردم استقبال مردم واقع می شود.

وی افزود: طبیعی است که مردم از کالای بی کیفیت استقبال نکنند.

این نماینده مجلس به وظیفه نظارتی مسئولین اشاره کرد و افزود: مسئولین باید از ورود کالای مشابه تولید داخل جلوگیری کنند و اجازه دهند تا کالای تولید داخل به فروش برود.