روزنامه‌نگار مشهور عرب در سرمقاله امروز خود نوشت که هرگونه حمله نظامی به سوریه واقعیت در این کشور و یا نتایج جنگ سوریه را تغییر نمی‌دهد، ارتش سوریه شهرهای بزرگ این کشور را باز پس گرفته است و کسی درباره آینده حضور «بشار اسد» در قدرت صحبتی نمی‌کند.
کد خبر: ۵۸۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 11 April 2018

ایلنا: «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الرای الیوم در سرمقاله امروز -چهارشنبه- درباره حمله احتمالی نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه، نوشت: کلماتی که برخی از مقام‌های دولت آمریکا در ارتباط با بحران سوریه استفاده می‌کنند، بیانگر آن است که آنها از دانشکده‌های مرتبط با «علم حیوانات» فارغ‌التحصیل شده‌اند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را ۲ روز پیش «حیوان» توصیف کرد و روز گذشته نیز «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد که «وحشی مسئول عملیات شیمیایی در غوطه شرقی دمشق، روسیه است که خجالت نمی‌کشد و همچنان از نظام اسد حمایت می‌کند.»

این کلمات و توصیفات «خیابانی» نشان‌دهنده ضعف است و تاکیدی بر قدرت نیست. چرا که دولتی که از قدرت خود اطمینان دارد به این سطح از بی‌ادبی سقوط نمی‌کند و کلماتش را با دقت انتخاب می‌کند که موجب ارتقای جایگاه و وظایفش می‌شود.

قصد اغراق در تعمیم را نداریم و تاکید می‌کنیم که عقلایی در آمریکا هستند که به شیوه متفاوتی شاهد تحولات بحران کنونی در ارتباط با اتهامات حکومت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی هستند. از میان این عقلا سرهنگ «بات لانگ» قرار دارد که در نیروهای ویژه آمریکا، آژانس اطلاعات نظامی این کشور و همچنین سال‌ها در منطقه خاورمیانه مشغول به کار بوده است.

لانگ نامه‌ای به «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا ارسال کرد و در آن نوشت: از شما خواهش می‌کنم به این احتمالات که ممکن است حمله با گاز اعصاب در غوطه شرقی از سوی گروه‌های معارض مورد محاصره در دوما و با هدف سوق دادن آمریکا به واکنش به این حملات باشد را در نظر بگیرد. معارضان درغوطه شرقی شکست خوردند و اعضا و خانواده‌هایشان به شهر طرابلس در نزدیکی مرزهای ترکیه منتقل شدند، نظام اسد به عنوان پیروز این درگیرها چه سودی از استفاده از سلاح شیمیایی می‌برد؟ امیدوارم که قبل از انجام هرگونه اقدام نظامی گروهی متخصص را به سوریه با هدف مشخص شدن حقایق ارسال کنید.

معتقدیم که وزیر دفاع آمریکا هیچ توجهی به این نامه نخواهد کرد به یک دلیل ساده، تصمیم به حمله نظامی انتقامی به اهداف سوریه و احتمالا روسیه و ایران است و ترامپ، ولادیمر پوتین را مسئول این حمله شیمیایی خوانده است. نماینده آمریکا در سازمان ملل بارها این اتهامات را تکرار کرده است و در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمریکا صرف نظر از اینکه شورای امنیت قطعنامه محکومیت روسیه و سوریه را صادر کند یا نه، پاسخ نظامی خواهد داد.

همه شواهد دال بر این مساله است که آمریکا، فرانسه و انگلیس به زودی حملات اسرائیل به پایگاه نظامی هوایی تیفور را که منجر به شهادت ۱۴ سرباز ایرانی و سوری شد را کامل خواهند کرد.

هرگونه حمله نظامی به اهدافی در سوریه چه از سوی سه کشور باشد چه چهار کشور، واقعیت در سوریه یا نتایج جنگ سوریه را تغییر نمی‌دهد، ارتش سوریه شهرهای بزرگ سوریه را باز پس گرفته است و کسی درباره آینده حضور «بشار اسد» در قدرت صحبتی نمی‌کند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار