برای ترساندن مردم از رای دادن به رقیب انتخاباتی، وحشت دلار 5 هزار تومانی را در بوق و کرنا کردند. حالا تدبیر و امید به جز دبه برجامی غرب، یک دغدغه مهم دیگر دارد: به باد رفتن تورم تک رقمی. هر کسی برای دلار قیمت اعلام کند دروغ گفته است.
کد خبر: ۵۸۷۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 08 April 2018

دانشجو: هر کسی برای دلار قیمت اعلام می‌کند دروغ گفته است. اصلا نرخ مشخصی ندارد. عرضه بسیار محدود و عطش بازار باعث شده نه تنها از طریق فضای مجازی بلکه در صرافی‌ها هم قیمت واحدی برای ارز آمریکایی وجود نداشته باشد. فقط خوب حرف می‌زنیم. باید ژست مدیریت تدبیر و امیدی حفظ شود. باید به مردم لااقل در کلام نشان دهیم برجام را خدا آورده و اگر نبود برجام چه‌ها که نمی‌شد؛ حتی برای ترساندن مردم از رای دادن به رقیب انتخاباتی،وحشت دلار 5 هزار تومانی را در بوق و کرنا کردند. حالا تدبیر و امید به جز دبه برجامی غربی‌ها، یک دغدغه مهم دیگر دارد: به باد رفتن تورم تک رقمی؛ دستاوردی که با هر ترفندی تا پایان دولت قبل حفظ شده بود و امروز بر باد رفته است. حالا دولت در کنار برجام متزلزل مهار تورم را هم از دست داده تا دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته باشد!

"رئیس بانک مرکزی: بازار ارز بازار سفته بازی نیست! تجربه نشان داده سرمایه‌گذاری در شبکه بانکی سودآوری بهتری نسبت به بازار ارز دارد. نوسانات بازار ارز مقطعی، هیجانی و گذراست. تقاضای امروز ارز ناشی از مصارف واقعی نیست.

Image result for ‫سیف‬‎

رئیس سازمان برنامه و بودجه: از لحاظ منابع ارزی هیچ‌گونه کمبودی نداریم! آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است. نرخ واقعی ارز زیر 4 هزار تومان است.

Image result for ‫نوبخت‬‎

رئیس جمهور: درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد بیشتر خواهد بود. دلار 4750 تومان نیست، وسط دعوا نرخ تعیین نکنید، دلار ۴۷۵۰ تومان نیست، خیلی پایین تر از این حرفاست! باز هم باید پایین‌تر از این هم بیاید. خیالتان راحت باشد."

فضاحت مدیریت بحران در جهش دلار/ تماشای رکورد زنی دلار و سکه تا چه زمانی ادامه دارد؟

شاید سنگین‌تر از بار گرانی دلار و تورم تحمیل شده به مردم زیر بار نرفتن دولتی‌ها و همین قبول نداشتن نرخ‌های جدید و تکدر خاطرهاست. وقتی روحانی در مجمع عموم بانک مرکزی به تعریف و تمجید از مدیریت بازار ارز می‌پردازد و وعده رشد زیر 10 درصد دلار را از رئیس بانک مرکزی می‌گیرد، وقتی رئیس جمهور در گفت‌وگو با عضو ستاد انتخاباتی دلار 4750 تومانی را قبول نمی‌کند و رئیس بانک مرکزی هر بار در مصاحبه‌اش نوسانات بازار ارز را زودگذر مقطعی و هیجانی می‌داند؛ همه و همه بار سنگین فشار اقتصادی را بر مردم دوچندان می‌کند.

در ماه‌های اخیر هر بار رئیس بانک مرکزی درباره نرخ ارز اظهار نظر کرد دلار روند صعودی به خود گرفت و سیاست‌های بانک مرکزی هم این پالس را به بازار آزاد داد که عرضه دلار یا قطره چکانی شده و یا دلاری در کار نیست که بازار را تعدیل کند و همین مهم کافی است تا بازار سوداگری و تقاضای کاذب را تشدید کند. از طرفی خبر خروج 30 میلیارد دلار از کشور که اخیرا توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم تایید شده، بازار ارز را ملتهب‌تر کرده و نگرانی مردم از بابت افت بیشتر سرمایه ریالی را افزایش داده است.

از طرفی اختلالات به وجود آمده اخیر در حواله‌های ارزی به مقصد امارات که مبدا اصلی واردات کالاهای بازرگانی به کشور به شمار می‌رود، تقاضای نقدی ارز را در بازار افزایش داده که این موضوع مورد تایید ولی الله سیف نیز بوده است. تهدیدات اخیر رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام، نگرانی از بابت رشد نقدینگی، عدم اعتماد به شبکه بانکی به دلیل بحران‌های موسسات مالی و اعتباری و پیش‌بینی کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا مقادیر زیادی ارز در منازل نگهداری شود که اعداد و ارقام پول خارج شده از گردش مالی کشور، متفاوت و پیش‌بینی‌ها در بازه گسترده‌ای مطرح است.

به نظر می‌رسد دولت باید در نخستین گام التهابات ارزی را ناشی از سوء مدیریت بداند و از اصل ماجرا شانه خالی نکند. در گام بعد برای مدیریت بحران ارزی کشور یک بار برای همیشه سیاست‌هایی را اعمال کند. سیاست‌هایی نظیر سوق دادن سرمایه به سمت تولید با بهبود فضای کسب و کار که می‌تواند در سال حمایت از کالای ایرانی گام موثری در کاهش خروج ارز از کشور باشد. بسیاری از کارشناسان افزایش سود بانکی با انتشار اوراق گواهی سپرده را چراغ سبز بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور برای بازگشت سودهای نامتعارف بالای 20 درصد می‌دانند که نه تنها در کنترل بازار ارز موفق نبود بلکه با جابه‌جایی بیشتر سپرده‌های کوتاه مدتی که در بانک بود، فقط با رشد بیشتر سودهای پرداختی بانک، زیان شبکه بانکی را بیشتر از قبل کرد.

از بازار ارز خبر می‌رسد در شرایطی که رئیس بانک مرکزی در ابتدای پاییز 96 دلار 4250 تومانی را کاذب و قیمت غیرواقعی می‌دانست امروز یکشنبه 19 فروردین 1397 دلار با ثبت رکوردی جدید در کانال 5200 تومانی قرار دارد و تا 5280 تومان هم فروخته شده است. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ورود به کانال 18 میلیون ریالی، قله‌های جدیدی را در فتح می‌کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
آره جانم خیلی دلار پایینه 14000 تومنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار