رییس جمهوری در واکنش به خبر احتمال فیلترشدن پیام رسان تلگرام که در آغازین روزهای سال جدید مطرح شد، بر رقابت سالم میان پیام رسان ها تاکید کرد و آن را جایگزین مناسبی برای فیلترینگ و محدود کردن دانست.
کد خبر: ۵۸۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 04 April 2018

به گزارش تابناک : حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری در دیدار نوروزی با مسئولان به برخی اخبار مبنی‌ بر فیلتر احتمالی تلگرام در سال جدید واکنش نشان داد، موضوعی که از جمله محورهای مهم خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز چهارشنبه 15 فروردین ماه 1397 بود.
خبر استعفای شهردار تهران و پیش بینی ها درباره پذیرفته شدن یا نشدن آن ، خیانت ولیعهد عربستان به مردم فلسطین و اعلام مشروعیت اسراییل از دیگر محورهای برجسته روزنامه های امروز بود. 

**تاکید رییس جمهوری بر رفع انحصار در پیام رسان ها
رییس جمهوری، دیروز سه شنبه 14 فروردین ماه، در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی، ضمن تاکید بر ایجاد فضایی امن‌تر و توام با آرامش و آسایش بیشتر برای مردم، عنوان کرد که راه اندازی و تقویت نرم افزارها و پیام رسان‌های داخلی با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام می شود. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب های متفاوتی داشت؛برخی از مخالفت رییس جمهوری با فیلترینگ نوشتند و برخی دیگر بر طبل عملکرد ضعیف دولت دوازدهم در حمایت از پیام رسان های داخلی کوبیدند. 
روزنامه «ایران» در این باره زیر عنوان «رفع انحصار به جای فیلترینگ» نوشت: دیروز و در پی چند روز نگرانی از آنچه قطعی شدن مسدود‌سازی دسترسی به تلگرام خوانده شد، رئیس جمهوری تأکید کرد که «هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام رسان‌ها انجام شود.»
روحانی با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رأی داده‌اند، تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است، گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تأکید کرد: «داشتن پیام رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود.»
«محمدامین قانعی راد» جامعه شناس هم در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد ضمن اشاره به «فیلترینگ؛ سیاست شکست خورده» نوشت: این موضع بخصوص از آن جهت قابل ارزیابی و تأمل است که تجربه‌های پیشین در مورد فیلترینگ قرین موفقیت نبوده است. کما اینکه همین الآن هم فیلتر برخی سایت‌ها انجام می‌شود اما به موازات آن رجوع به فیلترشکن هم بسیار زیاد شده است به گونه‌ای که فیلتر کردن عملاً بی‌معنا شده است. در حقیقت این سیاست هزینه‌ای را برای حاکمیت ایجاد کرده بدون آنکه نتیجه رضایت بخشی هم در پی داشته باشد. در مورد فیلتر کردن تلگرام هم می‌توان همین پیش‌بینی را داشت.
«تلگرام فیلتر نمی‌شود» هم عنوان نخست روزنامه «آرمان» بود که در این گزارش می خوانیم: نوروز سال 96 شاید کمتر فردی در کشور تصور آن را داشت که در کمتر از یک سال کلمه‌ای با 6 حرف به چالشی تبدیل شود که در یک سوی آن دولتمردان به دفاع از آن پرداخته و در سوی دیگر برخی که بقای خود را در فیلتر و محدود کردن جامعه می‌دانند بر حذف آن تاکید کنند. این کلمه 6 حرفی یک پیام‌رسان خارجی است که به سرعت جای خود را در میان ایرانیان باز کرد به نحوی که حتی تبدیل به شغل و وسیله امرار معاش برخی خانواده ها شد.
به نوشته آرمان، نکته قابل توجه آنکه دیگر تفاوتی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در استفاده از آن نبود و همه به نوعی در آن عضویت داشتند و دارند اما زمانی که درصدد فیلتر کردن آن بر آمدند چنین وعده دادند که پیام‌رسان داخلی جایگزین تلگرام خواهد شد که در این راستا «سروش» و «ایتا» را به راه انداختند که استقبالی از آن نشد و کماکان تلگرام درصدر استفاده ایرانیان قرار دارد. رئیس جمهور هم مخالف فیلتر کردن تلگرام است و البته مخالفتی با فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی ندارد اما نه به ارزش فیلتر کردن تلگرام بلکه معتقد به حرکت موازی پیام‌رسان‌هاست.
«محمدرضا خباز» فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در یادداشتی در روزنامه آرمان، ضمن اشاره به «دوران فیلترگذشته، جایگزین‌کنیم» نوشت: در عصر رسانه‌ها و زمانی که به اعتقاد کارشناسان این رسانه‌های فردی هستند که از قدرت تاثیرگذاری قوی برخوردارند، سخن گفتن از فیلتر چندان مطلوب نیست. فیلترکردن یکباره شبکه‌های اجتماعی به مصلحت نیست زیرا موجبات نارضایتی و ناراحتی مردم به خصوص افرادی که از این طریق ارتزاق می‌کنند را فراهم می‌کند. البته در این مسیر ابتدا باید به تولید شبکه‌های اجتماعی داخلی توجه کرد و طی برنامه‌ریزی زماندار مردم را تشویق به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی‌کنیم و در مرحله بعد برای رویکرد مثبت‌تر مردم به این رسانه‌های داخلی آنها را در شرایط رقابت با شبکه‌های قدرتمندتر قرار دهیم. 
روزنامه «شهروند» هم «کام مردم را تلخ نکنید» را عنوان نخست قرار داد. به نوشته شهروند، روحانی در این دیدار و در واکنش به خبرهای مطرح‌شده درخصوص احتمال فیلتر تلگرام گفته است: «بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‎ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی.کام مردم را با این‌گونه حرف‌ها تلخ نکنید، در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید.»
در این میان، روزنامه «کیهان» زیر عنوان «شیون برای تلگرام عبور از نسخه نجات اقتصاد» نوشت: جماعت درمانده در وعده‌ها ترجیح می‌دهد به جای پاسخگویی درباره نرخ دلار ،به تلگرام پیله کند! به جای آنکه بگوید چکار کرده که یورو 6200 تومان است، می‌گوید ما با سرکوب آزادی‌ها و فیلتر تلگرام مخالفیم و نمی‌گوید که مگر مردم عادی در یک پیام رسان چه می‌کنند که در دیگری نمی‌توانند!؟ حساب مفسدان و بزهکاران و روسپی‌ها هم که جداست،آیا به خودتان شک دارید!؟
به نوشته کیهان، جماعتی که آن همه دروغ در هنگامه برجام و انتخابات گفت، طبیعی است که نتواند حقیقت آشکاری به اسم «ارزش اطلاعات» را بپذیرد و درک کند که دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی،با بهره‌گیری از داده‌هایی که برخی مقامات داخلی،سخاوتمندانه و به رایگان در اختیارشان قرار می‌دهند،چه خوابی برای کشور دیده‌اند و در همه حوزه‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی،خواب‌های شومی برای ما دیده اند! آنها با تمثیل کودکانه« بخاطر یک تصادف اتوبان را نمی‌بندند» صورت مسئله را پاک می‌کنند و به این پرسش بدیهی جواب نمی‌دهند که به جز آمریکا دوستان وطنی و غربزدگان بی‌منطق،مقامات کدام کشور در دنیا اینچنین امنیت و اقتدار خودرا پیش کش شبکه‌های جاسوسی می‌کنند!؟ و چون پاسخ این پرسش روشن است و آنها مفتضح می‌شوند، بلافاصله پرچم حمایت از آزادی‌های مردم بلند می‌کنند و ناگهان زنجیره‌ای از نمایندگان لیست «تکرار می‌کنم» شروع به توئیت بافی می‌کنند که آی آزادی و امنیت مردم با فیلتر تلگرام و آمدنشان به پیام رسان داخلی از بین می‌رود! 

**تعیین تکلیف استعفای شهردار در انتظار تصمیم شورا
واپسین روزهای اسفندماه گذشته، خبر استعفای شهردار تهران درصدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و تصمیم پذیرفته شدن یا نشدن آن به آغازین روزهای سال جدید کشیده شد و روز گذشته جلسه هم‌اندیشی و دید و بازدید اعضای شورای شهر با حضور 15 نفر از نمایندگان و شهردار تهران با موضوعیت استعفای شهردار برگزار شد؛ موضوعی که بن مایه خبری تحلیلی روزنامه های امروز قرار گرفت. 
در همین راستا، روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «نجفی می‌ماند یا می‌رود» از فرازونشیب‌های استعفای شهردار تهران نوشت. بنابه گزارش این روزنامه، نجفی دو ماه پیش در گفت‌وگویی با اشاره به فشارهای پیدا و پنهان بر شهرداری تهران صراحتا گفت: «اما من ایستاده‌‌ام»، ولی خبر استعفایش را به شکل غیررسمی در شب شلوغ و پرکار چهارشنبه‌سوری پخش کردند و درنهایت اعضای شورا که مدعی شفافیت هستند، بعد از سکوت و دورزدن و فرار از رسانه‌ها، بالاخره خبر را تایید کردند و بررسی استعفای شهردار تهران طبق قاعده به اولین جلسه پس از تعطیلات نوروزی موکول شد.
به نوشته همدلی، سناریوهای تحلیل استعفای شهردار تهران متفاوت بود؛ یکی اینکه اصولگرایان و برخی نهادها به دنبال ماجرای رقص دختران در مراسمی با حضور شهردار او را تحت فشار قرار داده‌اند، دیگری اینکه مواجهه صریح نجفی با فساد شکل‌‌گرفته در دوره قالیباف و ارسال جمع‌بندی آن گزارش ریشه در این استعفا داشته و نکته دیگر نیز فشارهای درون جبهه اصلاحات است. حال باید منتظر ماند و دید که در اولین جلسه رسمی شورا در سال نو که 19فروردین و با حضور شهردار در رابطه با استعفا برگزار خواهد می‌شود، شورای شهر تهران چه تصمیمی می‌گیرد و آیا نجفی سر حرف خود می‌ایستد؟ هر چند همه اعضای شورای شهر تهران بر ماندن نجفی تاکید دارند و روز گذشته علی اعطا، سخنگوی شورا گفته است: «استعفای نجفی به راحتی پذیرفته نمی‌شود.»
«داریوش قنبری» استاد دانشگاه هم در یادداشتی در روزنامه آرمان، درباره «چرایی استعفای شهردارتهران» آورد: گرچه خود آقای نجفی بحث استعفا را به دلیل وضعیت جسمانی‌شان عنوان کرده‌اند اما محافل سیاسی و به‌خصوص اصلاح‌طلبان بحث فشار جریان سیاسی رقیب را عامل اصلی استعفا تلقی کرده‌اند و به همین دلیل هم اعضای شورای شهر در مقابل استعفا مقاومت می‌کنند چون این نگرانی وجود دارد که با استعفای شهردار این فشارها همچنان بر شهردار بعدی هم ادامه پیدا کند و وجود داشته باشد. درواقع هدف این فشارها یک فرد خاص نیست بلکه هدف یک جریان سیاسی و بحث تقابل است. جریان سیاسی خاصی که در انتخابات شورای شهر 96 برنده نشده و به رقیب باخت، با توجه به ابزارهای قدرتی که در اختیار دارد یکسری فشارهایی را وارد و اعمال می‌کند.
«نجفی نمی‌خواهد بماند» هم عنوان روزنامه «شرق» بود که در این گزارش می خوانیم: در هنوز بر همان پاشنه استعفا می‌چرخد. محمدعلی نجفی که در آخرین ماه سال گذشته خبر درخواست استعفایش از شهرداری تهران اعلام شد، در اولین ماه سال جدید و اولین جلسه اعضای شورای شهر در سال 97 همچنان بر نظر خود پافشاری می‌کند؛ هرچند اکثریتی از اعضای شورای شهر با این استعفا مخالف هستند.

**چراغ سبز عربستان به مشروعیت اسراییل
«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در سخنانی جنجالی با نشریه «آتلانتیک» در آمریکا با بیان این که شهروندان اسراییلی حق دارند در سرزمین خود در صلح و آرامش زندگی کنند، بار دیگر آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن اسراییل نشان داد.
در بازتاب این موضوع، روزنامه «خراسان» زیر عنوان «دم تکانی بن سلمان برای صهیونیست ها» نوشت: ولیعهد خام اندیش سعودی، ایران را بخشی از مثلث شرارت در منطقه دانست و موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.
به نوشته این روزنامه، سعودی ها پس از این که همه طرح های خود را در منطقه شکست خورده دیده اند، چاره را فقط در نزدیک شدن هر چه بیشتر با رژیم صهیونیستی و آمریکا می دانند، به خصوص که طرح های تجزیه طلبانه ریاض در عراق و سوریه راه به جایی نبرده است و از جنگ یمن که قرار بود یک هفته طول بکشد نیز پس از گذشت دو سال و چند ماه تا کنون هیچ دستاوردی به دست نیاورده اند و از همین رو بر اساس اصل دشمن مشترک، دست دوستی به سوی صهیونیست‌ها دراز کرده اند.
خراسان در یادداشتی با عنوان «کابوس تنهایی بن سلمان» هم آورد: کابوس بن سلمان، یعنی تنهایی در منطقه در مقابل جریان رو به رشد مقاومت و شکنندگی داخلی در حال تعبیر شدن است. راز تلاش های مذبوحانه ریاض برای نزدیک شدن به تل آویو و خود فروشی سران سعودی را می توان در شکست های منطقه ای عربستان دید. سعودی ها نه تنها در منطقه بلکه در داخل مرزهای شان نیز توانایی تامین امنیت منافع خود را ندارند. ولیعهد سعودی این روزها به مثابه فردی که در حال غرق شدن است به هر خس و خاشاکی چنگ می زند تا شاید بتواند نجات یابد.
روزنامه «حمایت» هم این عمل بن سلمان را «خیانت قبیله سعودی به قدس شریف» عنوان کرد. 
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم زیر عنوان «خیانت بن سلمان به آرمان فلسطین» آورد: اشتیاق ولیعهد سعودی برای ارتباط با صهیونیست‌ها در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه 10 فروردین ماه 97 به راهپیمایی فلسطینی‌ها که به مناسبت سالگرد «روز زمین» در نوار غزه برگزار شد، حمله کرد و آنها را به خاک و خون کشیده شد. بر اثر این حمله هجده فلسطینی به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر زخمی شدند. بن سلمان در مصاحبه با آتلانتیک که متن آن روز دوشنبه به وقت محلی منتشر شد، اشاره‌ای به این اقدام صهیونیست‌ها نکرد.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار