خورها پتانسیلی عظیم برای درآمدزایی هستند، این در حالی است که امروزه آنها در شهربندرعباس به مدفن زباله تبدیل شده و بحران زیست محیطی برای همسایگان به وجود آورده اند
کد خبر: ۵۸۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷ 03 April 2018
به گزارش تابناک : استان هرمزگان دارای پتانسیل های بسیار زیادی است که بی توجهی مسئولین نسبت به این پتانسیل ها موجب شده تا این استان در محرومیت خود باقی بماند و مردمان آن از سختی و مشکلات رنج ببرند.

زمانی که وارد مرکز شهر بندرعباس می شویم خورهای متعددی را مشاهده می شود که تنها چیزی که از آن در نظرها تداعی می کند بوی تعفن فاضلاب ، آلودگی ، وجود حشرات و موجودات موزی مانند موش های درشت که با دیدن آنها دیگر رغبتی برای بیرون آمدن از خانه را ندارد.

بندرعباس هفت خور به نام های شیلات، گورسوزان، دوهزار، سنگ کن،گلزار شهدا، حسین آباد و کپشکن را داراست که عمده ترین این خوردها در محلات است لذا فقط خورهای که در مرکز شهر قرار دارند دارای حفاظ هستند.

خور محله دوهزار در حالی بدون حفاط در مرکز محل قرار دارد که در زمانی بارندگی، آب این خورها ورود خانه های اطراف می شود لذا تهدید مهمی برای کودکانی است که ر کنار این خورها به بازی و سرگرمی مشغول هستند.

مشکلات مردم با وجود خورها در محل زندگی ایشان

علی مرادی ،شهروند بندرعباسی گفت: بندرعباس همانند درآمدزایی کلان از محرومیت بسیاری بالایی برخورد است که اوضاع نامناسب شهری و وضعیت اسف بار خورها دلیلی بر این ادعاست.

وی اظهار کرد: مردم این محله چندین سال از عمر خود را در کنار خور گذرانده اند و بارها برای رفع مشکلات بهداشتی و زیست محیطی دست به دامن مسئولان و متولیان شهر شده اند اما دریغ از یکبار توجه و پیگیری.

مرادی با اشاره به بارندگی های یک هفته اخیر افزود:همسایگان خورها در زمان بارندگی دعایشان این است که فقط آب خورها بالا نیایید که وارد خانه و زندگی ایشان شود.

این شهروند بندرعباسی اظهار کرد: زمانی که بارندگی پایان می یابد مشکلات این خورها چندبرابر می شود و شاهد هجوم حشرات موزی و بوی تعفن هستیم که نفس کشیدن برایمان سخت می شود.

مرادی خاطر نشان کرد:وجود این خورها برای شهر می تواند یک مکان تفریحی و گردشگری برای مردم باشد اما بی توجهی مسئولین استانی باعث شده تا این ظرفیت به سایت تخلیه نخاله و پسماند خانگی تبدیل شود.

ورود فاضلاب ،پساب‌های خانگی و صنعتی به خور ها

صمد حمزه‌‌ایی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان هرمزگان بیان کرد : نزدیک به ۶۰ درصد فاضلاب شهر بندرعباس از راه خورها به دریا وارد می‌شود و از این حیث روزانه بالغ بر ۲۳۰۰ مترمکعب فاضلاب از طریق خورها دفع می شود.

وی با بیان اینکه خورها اکنون محل تجمع حیوانات موذی و حشراتی که باعث انتقال بیماری می‌شود، افزود: زشت شدن ساحل و مبلمان شهری ، افزایش خطرات محیطی در مواقعی طوفان و سیل از خطراتی است که خورهای بندرعباس به ارمغان آورده اند و عدم ساماندهی این خورها ورود فاضلاب و پساب‌های خانگی و صنعتی از مهمترین علل این پدیده هاست.

حمزه ایی تصریح کرد:تبدیل شدن آب‌های ساحلی بندرعباس به گنداب و مرداب، رشد گونه‌های خطرناک سیانو باکتری، جلبک و رخدادهایی مانند کشند قرمز، مرگ و میر آبزیان و افزایش بیماری‌های پوستی از معضلاتی است که امروزه شاهد آن در سواحل بندرعباس هستیم.

خورها پتانسیلی برای درآمدزایی نع مدفنی برای زباله

علی کرمی خانیکی، رئیس پیشین بخش تحقیقات حفاظت سواحل و عضو مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری کشور گفت: خورها پتانسیل مناسبی هستند که باید بیشترین استفاده از آن ها صورت بگیرد نه آنکه تنها به مدفنی برای زباله تبدیل شوند.

وی افزود: خورها پیشروی آب دریا در خشکی هستند و امکان لایروبی دارند اما تخلیه آن مهم است، زیرا در بندرعباس پس از لایروبی و تخلیه رسوبات، ریزدانه‌ها با جزر و مد باز می‌گردند که این به دلیل عدم کار کارشناسی و مطالعات دقیق بوده است.

کرمی با بیان اینکه ساخت تفرجگاه، انتقال آب سطحی در مواقع سیلاب‌ها به دریا، کنترل آلودگی و ایجاد مسیر عبور و مرور قایق ها در خورها از فرآیندهایی است که امکان اجرای آن در بندرعباس وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه در گذشته پروژه‌های موفقی در سطح کشور انجام شده که با توجه به مدل‌سازی‌های صورت گرفته، شرایط برای اجرای آن در بندرعباس وجود دارد.

مدرس رشته فیزیک دریا اظهار کرد: در زمینه اجرای بهسازی خورها باید ترس را کنار گذاشت و یکبار برای همیشه با برنامه ریزی و مطالعه مناسب پیش رفت تا به نتیجه مناسب دست یافت.

وی افزود:در تهران برای استفاده از منابع آبی تا عمق ۱۰ متر حفاری می‌شود، اما در بندرعباس برای حفاری تا ۲ متر ترس وجود دارد(!) چرا ما نمی‌بینیم در کشورهای دیگر چه استفاده‌ای می‌کنند.

کرمی خاطرنشان کرد : جای تأسف دارد در هرمزگان هیچ کاری برای استفاده از دریا و خورها نشده است .

کمبود بودجه باعث بی مهری خورها شده است

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه استان هرمزگان اظهار کرد: بارها موضوع رسیدگی به خورها در جلسات متعدد با وزیر و نماینده های مطرح شده اماتاکنون هیچ حرکتی صورت نگرفته است.

وی افزود:خورها مشکلات زیست محیطی فراوانی را دارندکه کمبود بودجه مالی در شهرداری ها باعث شده رسیدگی به این خورها مورد بی مهری قرار گیرد
 
 
 
منبع : شبکه اطلاع رسانی هرمز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار