کاهش فاصله طبقاتی از مهمترین نقاط قوت و افزایش نرخ بیکاری از نقاط ضعف اقتصاد استان یزد در دهه اول 1390 بوده است.
کد خبر: ۵۸۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ 03 April 2018

عضو  هیت علمی دانشگاه یزد با اشاره به فراز  و نشیب های اقتصاد ایران در دهه اول ۱۳۹۰ گفت اقتصاد استان یزد نیز بطور اجتناب ناپذیر در این بستر در بعد عملکردی نقاط قوت و ضعفی داشته است.
 علوی راد گفت کاهش فاصله طبقاتی به استناد ضریب جینی که از ۰/۳۱ در سال ۱۳۹۰ به ۰/۲۴ در سال ۱۳۹۵ , قرار گرفتن در میان ۵ استان کشور که بالاترین شاخص امید به زندگی در سال ۱۳۹۵ را ثبت کرده اند ,ثبت جهانی شهر یزد در یونسکو ,قرار گرفتن در بین ۵ استانی که بیشترین تعداد چک های وصولی (کمترین تعداد چک برگشتی) را در سیستم بانکی ثبت کرده اند از مهمترین نقاط قوت اقتصاد استان یزد در این برهه بوده است.
وی افزود  کاهش سهم اقتصاد استان یزد از کل ارزش افزوده کشور از ۱/۸۵ درصد در سال ۱۳۹۱ به ۱/۷۹ درصد در سال ۱۳۹۴ ,افزایش نرخ بیکاری استان یزد از ۶ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۱۲/۸ درصد در سال ۱۳۹۵,کاهش   تعداد معادن در حال بهره برداری استان یزد از ۲۵۷ معدن در سال ۱۳۹۰ به ۱۴۲ معدن در سال  ۱۳۹۵ نیز از مهمترین نقاط ضعف اقتصاد استان یزد در این برهه بوده است.
این عضو هیت علمی دانشگاه یزد اشاره کرد:  بدون شک گسترش بیکاری، مهمترین مشکلی است که سیستم اقتصادی استان یزد در نیمه اول دهه ۱۳۹۰ با آن مواجه شده است. چرا که نرخ بیکاری استان طی این بازه زمانی بیش از دو برابر شده است. 
 وی گفت: بنابراین در وهله اول، حفظ اشتغال موجود و در ادامه افزایش تعداد شاغلین، مهمترین اولویت تیم اقتصادی مدیریت جدید استان یزد خواهد بود. 
به گفته علوی راد ، در این راستا، آسیب شناسی و باز تعریف سیاست ها و جهت گیری های رشد و توسعه اقتصادی استان بر اساس ظرفیت های اسناد بالا دستی نظام، خرد جمعی و در نظر گرفتن مزیت های نسبی بومی و منطقه ای امری اجتناب ناپذیر است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار