عمارت کلبادی ساری مرکز مازندران به‌عنوان موزه مردم‌شناسی استان با قدمتی بیش از ۲۰۰ سالپذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.
کد خبر: ۵۸۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 24 March 2018

به گزارش تابناک : عمارت کلبادی سبک معماری آن از تکایای دوره قاجاری بوده و دارای دو بخش عمده اندرونی و بیرونی است. این مکان زیبا و قدیمی در مرکز شهر ساری در مجاورت خیابان انقلاب واقع شده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و قدمت آن حدودا به 200 سال قبل باز می‌گردد.

بنای اصلی آن به صورت شمالی، جنوبی در دو طبقه با نقشه مستطیل شکل ساخته شده است، هر طبقه دارای یک شاه‌نشین و دو رشته پلکان در دو سوی شاه‌نشین و اتاق‌هایی نیز در دو طرف آن به صورت قرینه است، اتاق‌های طبقه بالای پنجره‌های زیبای ارسی همچنان یادآور اسلوب و شیوه‌های هنرهای تزئینی دوره قاجاریه است.

در و پنجره طبقه اول در چند دهه اخیر تعویض شده و ظاهری متفاوت با طبقه فوقانی دارد و در مرمت سال‌های اخیر نیز دو رشته پلکان داخلی بنا مسدود شده و در جهت شمالی رشته پلکانی به منظور دسترسی به طبقه دوم احداث شده است.

عمارت کلبادی که سبک معماری آن با سبک معماری بومی مسکونی و تکایای دوران قاجار مطابقت دارد، دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. بنای اصلی واقع در بخش اندرونی با پلان مستطیل شکل در دو طبقه و یک سردابه در زیر زمین احداث شده است. هر طبقه دارای یک شاه نشین و اتاق‌هایی در دو طرف به صورت قرینه است. بخش بیرونی که در سمت چپ ورودی اصلی قرار داشته شامل حیاطی کوچک و اتاقی برای رسیدگی به امور متفرقه بوده و راهی به حیاط بزرگ اندرونی دارد.

این عمارت علاوه بر بخش مسکونی دارای اصطبل، آشپزخانه، محل مسکونی خدمه و حمام بوده،  اما با گذشت زمان آشپزخانه و بخش‌هایی از واحد مسکونی خدمه از بین رفته و هم اکنون بناهای نوساز اداری جایگزین آن شده است. حمام بنا متشکل از دو بخش سربینه و گرمخانه است. در بخش گرمخانه خزینه‌های آب گرم و سرد قرار دارد.

ورودی اصلی این خانه دری است که رو به کوچه آب انبار نو باز می‌شود. این در از جنس چوب و با تزیینات چوبی و ارتفاع زیاد بوده که سر دری از جنس آجر اطراف آن را پوشانده است. در بیشتر خانه‌های سنتی درهای ورودی دو لنگه هستند و هر لنگه کوبه ای دارد. زن‌ها حلقه لنگه سمت چپی را که تن صدای زیری داشت به صدا در می آوردند و مردها کوبه لنگه راستی را که به شکل چکش بود و تن صدای بمی داشت.

در این خانه بعد از در ورودی یک راهروی نسبتا باریکی وجود دارد تا به ورودی حیاط برسد از آنجا با دو ردیف پله در چپ و راست به حیاط که در سطح پایین تری قرار دارد منتهی می‌شود.

عمارت منوچهر خان کلبادی در مصوبه هیئت دولت در سال 1370 در اختیار سازمان میراث فرهنگی مازندران قرار گرفت و از بهار سال 1375 تاکنون محل اداری این سازمان است.

ویژگی‌های اجزای معماری آن نظیر اتاق‌ها، حجره‌ها، شاه‌نشین، حمام، اصطبل، حیاط و هنر به کار رفته بر روی پنجره‌ها ارسی‌ها و تزیین آنها با شیشه رنگی در نوع خود بی نظیر است. عمارت منوچهر خان کلبادی حدود 130 سال پیش به دستور سردار جلیل از امرای ارتش وقت ساخته شد و نام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام به امیریه معروف شد.

امیر نصرت در جوانی فوت شد و سردار بنا را به فرزند وی منوچهر خان بخشید. سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد مصالح اصلی عمارت کلبادی از آجر و چوب و سفال می باشد و بام بنا تماما سفال پوش است.

بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه دوم از زیباترین اتاق‌های این عمارت است جای جای آن یادآور شیوه‌های فرهنگی تزئینی دوره قاجاری است و هر طبقه دارای یک شاه‌نشین و اتاق‌های دو طرفه است و جای جای مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجرو بام آن بصورت شیروانی و سفال پوش است. این اثر در تاریخ 9 آبان 1377 با شماره ثبت 2148 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساری مرکز استان مازندران از شمال به دریای مازندران ، از جنوب به سلسله جبال البرز، از شرق به نکا و بهشهر و از جنوب به قائم شهر منتهی می‌شود و بزرگ‌ترین و پرجمعیت ترین شهر مازندران است به مردم اهل ساری، ساروی گفته می‌شود. ساری پایگاه آغامحمد خان قاجار کمی پیش از تاجگذاری قاجار بوده است.

برج رسکت، برج سلطان زین العابدین، پناهگاه حیات وحش دشت ناز، سد سلیمان تنگه، پارک جنگلی شهید زارع، چشمه باداب سورت، مجموعه تاریخی فرح آباد از جمله اماکن دیدنی مرکز استان به شمار می آید.

 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار