تنوع گردشگری در البرز
البرز، منطقه ای جذاب و خوش آب و هوا برای تفرج گردشگران در چهارفصل سال می شناسند که با رویش جوانه ها در دل طبیعت و کوهسارانش ، چشم انداز نوروزی برای مسافران سرزمین خشت کهن صفای دیگری دارد.
کد خبر: ۵۷۹۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 16 March 2018

به گزارش تابناک البرز، چشم اندازها از طبیعت گرفته تا جاذبه های تاریخی و شکوفه باغ ها ، حکایت از زیبایی هایی بی شمار در البرز دارد و جلوه هایی که نظاره گران آنها در روزهای مختلف سال فراوان است.


کوه و دشت های البرز هریک جلوه هایی از شاهکار ازلی است، نقوش رنگارنگ با گل های لاله در گچسر ، طبیعت بکر طالقان و سبزینگی های ساوجبلاغ ، ماهدشت و اشتهارد گره خورده است .


البرز برای جهان هم نام آشناست چرا که موزه تاریخی سازمان ملل هم به خشت این دیار مزین است، خشتکی که 9 هزار سال دل تاریخ را شکافته تا از گذشته های شهرستان نظرآباد حکایت ها بگوید.


رودها وآبشاران از رودخانه کرج تا کردان ، شاهرود و طالقان هریک گویای صفا و شفافیت طبیعت البرز هستند که بر روح و جان گیاهان و جانوران می دمند.


البرز به مرکزیت کرج با توجه به تنوع اقلیمی کوهستانی و دشت، زیستگاه ها و گونه های مختلف حیات وحش، آداب، رسوم و فرهنگ های متفاوت و دیرپای محلی، آثار متنوع و متعدد فرهنگی و تاریخی از هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح تا دوره های اخیر، یکی از قطب های گردشگری در ایران است.


این استان با 6 شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، فردیس و اشتهارد، تنوع اقلیمی کم نظیر در کشور را دارا است که از آب و هوای کوهستانی تا گوهر کویر را یکجا در اختیار دارد.


تپه ازبکی تنها یکی از محوطه ‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز قرار دارد. این تپه تاریخی با قدمت 9 هزار ساله به عنوان قدیمی ترین بنای خشتی جهان مطرح است.


طبق گزارش ها، صنعت گردشگری در برخی کشورها، به منبع کسب درآمد ملّی تبدیل شده است، به طوری که گروهی از پژوهشگران بر این باورند که صنعت گردشگری سومین پدیده اقتصاد پویا، پررونق و روبه توسعه در جهان است اما کشور ما با وجود سابقه ذکر شده و ظرفیت های موجود جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری جهان ندارد.


در استان البرز علاوه بر تپه باستانی ازبکی از مناطقی نظیر شهرستانک، دیزین، عظیمیه، آسارا، گرمدره، پارک طبیعت و حیات وحش ایران، باغستان، اشتهارد، کوهسار، چهارباغ، ایران توسعه، باغ تاریخی سیب مهر شهر، فرودگاه پیام، برغان و سنج، سیبان دره، طالقان، آسمان سو طالقان، یاس زیدشت طالقان، فرودگاه آزادی نظرآباد می توان به عنوان مناطق خاص برای توسعه گردشگری استان نام برد.


پرونده ثبت تپه ازبکی در حال تهیه است و برنامه ایجاد پایگاه پژوهشی آن در دست اقدام است. محوطه ازبکی با قدمتی 9 هزار ساله یکی از محوطه های ارزشمند کشور و به عنوان سایت معتبر باستان شناسی است.


محوطه ازبکی یکی از محوطه تاریخی فرهنگی شهرستان نظرآباد که توسط دکتر مجید زاده در 6 فصل کاوش شده که محوطه شامل یان تپه ، جیران تپه ، مارال تپه و غیره می باشد که براساس کاوش ها تپه هفت هزار ساله ما می باشد که خشت آن به سازمان ملل هدیه شده است.


محوطه باستانی ازبکی شامل تپه اصلی و تپه اقماری می باشد که از نظرتاریخی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.


تپه ازبکی از سال 77 مورد کاوش دکتر مجید زاده قرار گرفت و این مجموعه کتاب تاریخ ایران بوده چرا که از 9 هزار سال پیش اولین معابد بشر و روستاهای پیش از تاریخ و دوره مادها را در آن داریم.


با توجه به اینکه پس از 6 فصل کاوش این مجموعه شناسایی و روبه فراموشی سپرده شده بود اما با پیگیری میراث فرهنگی ودادستان ورئیس دادگستری وبا همکاری مالک آن 12 هکتار آن که در عرصه میراث فرهنگی بود واگذار شد و امروز استارت ثبت جهانی آن خورد.


مسیرهایی که طی آن بتوان، آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مکان های زیارتی را در کوتاه ترین زمان مورد بازدید قرارداد را مسیر گردشگری گویند.


مهم ترین این مسیرها در استان البرز عبارتند از:الف) مسیر جاده چالوس به عنوان چهارمین جاده زیبای گردشگری در جهان که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. این مسیر پر از چشم اندازهای زیبا همانند باغ لاله های گچسر، کاخ شهرستانک، دیزین، برج میدانک و مناظر طبیعی متعدد است.


ب) مسیر طالقان دره جذاب و دیدنی است که رودخانه زیبای طالقان رود را در میانه خود جای داده است. در این مسیر می توان بقعه امامزادگان، قلعه ها، آبشارها، آثار تاریخی، خانه های قدیمی، حیات وحش و روستاهای سنّتی را مورد بازدید قرار داد و با فرهنگ محلّی آن منطقه آشنا شد.


ج) مسیر کُردان ساوجبلاغ که شامل بقعه امامزادگان، روستاهای سنّتی و زیبای کوهستانی و کوهپایه ای، تپه های باستانی مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح همانند گنچ تپه و سیاه تپه خوروین که از شهرت جهانی برخوردارند.


د) مسیر اشتهارد که در دشت واقع شده است. در این مسیر می توان با کویر و جاذبه های مختلف آن همانند زندگی عشایری و پرورش شتر و فرهنگ زندگی در روستاهای کویری کنار رودخانه شور آشنا شد.


** روستاهای هدف گردشگری
روستاهایی که دارای آثار طبیعی، فرهنگی و تاریخی قابل توجهی هستند و می توانند گردشگران را به سوی خود جذب نمایند. مهم ترین این روستاها در استان البرز عبارتند از: برغان (خاستگاه خاندان علمی برغانی و قطب تعزیه)، سنج (دارای خانه های سنّتی و زیبا)، سیبان دره (دارای آبشاری زیبا)، فشند (دارای چشم انداز طبیعی و محصولات کشاورزی مشهور)، کرکبود (دارای آبشاری زیبا و امامزاده)، گلیرد (زادگاه آیت الله سید محمود طالقانی)، وَرده (دارای چشم انداز رودخانه و امامزاده)، ولیان (دارای باغ های فراوان و زیبا)، شهرستانک (میزبان کاخ ناصرالدین شاه قاجار)، گچسر (دارای صنعت گچ پزی سنّتی و غار یخ مراد)، واریان (روستایی زیبا در مجاورت سدّ کرج)، ولایت رود (میزبان مسابقات جهانی اسکی).


علی ترکاشوند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز می گوید: نوروز امسال فعالیت های گسترده ای برای خدمات دهی به گردشگران البرزی پیش بینی شده است.


وی اظهار داشت: نوروز97 تپه تاریخی و 9 هزار ساله ازبکی و چهار اثر دیگر مانند کاخ مروارید برروی
گردشگران باز است تا مردم با جلوه های تاریخی استان آشنا شوند.


استان البرز 420 اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که تعداد دیگر از آثار این استان در انتظار ثبت ملی قرار دارند.
همچنین شهرداری کرج برای تفرج گردشگران در سطح استان ، گشت های بوم گردی و طبیعت گردی درایام نوروز پیش بینی کرده است.


استان البرز در ایام نوروز پرشمارترین جمعیت گردشگری کشور را پذیرا است بطوریکه در این ایام شمار ترددهای خودرویی در جاده های استان از مرز 30 میلیون تردد می گذرد.


همچنین دستگاه های امدادی و خدماتی استان برای پذیرایی و خدمات رسانی به گردشگران و میهمانان نوروزی آماده شده اند.


سوغاتی های البرز هم فراوان بوده که از انواع شیرینی ها گرفته تا صنایع دستی را شامل می شود.


این استان به وسعت 5 هزارو 800 کیلومتر مربع یکی از مقصدهای بزرگ گردشگری در کشور محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار