رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام سه راهکار برای کنترل و کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال از مصدوم شدن دو هزار نفر و مرگ 6 ایرانی در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته (سال 95) خبر داد.
کد خبر: ۵۷۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 10 March 2018

Related imageمحمد جواد فاطمی افزود: در حوادث چهارشنبه سوری سال 95 بیش از دو هزار نفر در کشور مصدوم شدند، حدود 600 نفر در بیمارستان بستری شدند و حدود 263 عمل جراحی چشم انجام شد و 6 نفر هم جان باختند.
وی گفت: در تهران حدود 250 نفر که دچار سوختگی شده بودند، به بیمارستان مراجعه کردند و حدود 25 نفر آنها فقط در بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری بستری شدند. البته آمارها دقیق نیست، زیرا محل و سامانه دقیقی برای جمع آوری آمار سوختگی در کشور نداریم و بسیاری از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری به صورت سرپایی در درمانگاه ها تحت درمان قرار می گیرند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران دچار سوختگی (ققنوس) اضافه کرد: به طور کلی کسانی که ترقه بازی می کنند و ترقه ها و لوازم آتش بازی دست ساز غیر استاندارد می سازند، بیشترین و شدیدترین آسیب را می بینند و قطع انگشت و دست مهمترین صدمه ای است که به این افراد در شب چهارشنبه آخر سال وارد می شود.
وی گفت: بعد از این گروه، عابران و کسانی که از کنار آتش بازی و ترقه بازی ها عبور می کنند، بیشترین آسیب را می بینند و آسیب به صورت و بدن شایعترین صدمه ای است که به این افراد تحمیل می شود.
فاطمی اضافه کرد: جوانان و نوجوانان بیشتر از بقیه گروه های سنی در چهارشنبه آخر سال دچار سوختگی و آسیب می شوند و معمولا سوختگی این افراد در چهارشنبه سوری از نوع شدید و درجه سه است و آسیب به چشم و قطع انگشت در بین این گروه زیاد است، البته سال گذشته کوری و نابینایی در شب چهارشنبه سوری گزارش نشد.

* 3 راه پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری
وی گفت: به نظر من پیشگیری و کاهش آسیب های چهارشنبه سوری سه راه حل بیشتر ندارد، اول اینکه مسئولان کشور به جای مقابله با چهارشنبه سوری آن را بپذیرند و زمینه ساز برگزاری یک مراسم شاد و ایمن برای مردم باشند.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اگر مسئولان به عنوان مثال در شب چهارشنبه سوری هماهنگی هایی را برای برگزاری یکسری کنسرت های خوب و مورد علاقه مردم در پارک ها و فضای باز فراهم کنند و جاهایی را برای آتش بازی ایمن با حضور ماموران آتش نشانی و اورژانس فراهم کنند و لوازم ایمن و استاندارد را در اختیار مردم قرار دهند، بسیاری از ناهنجاری ها رخ نمی دهد.
فاطمی گفت: اگر برای مردم زمینه شادی فراهم کنیم و فضایی را آماده کنیم که مردم دور هم جمع شوند، دیگر کسی به دنبال ناهنجاری های اجتماعی نمی رود و عده بسیار اندکی مرتکب حرکت های ناهنجار می شوند، این اولین و مهمترین قدم برای کاهش حوادث دلخراش چهارشنبه سوری است و باید کاری کنیم که مراسم این شب به جایگاه اصلی خود برگردد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: راه حل دوم این است که حرکت های ناهنجار زمانی رخ می دهد که هویت فرد آشکار نیست، کسانی در تاریکی شب و در حالی که شناخته نمی شوند به سمت مردم و در جلوی خانم ها ترقه و لوازم آتش زا پرتاب می کنند، همین فرد اگر جایی باشد که او را بشناسند، نه تنها جلوی پای خانم ها و مردم رهگذر ترقه نمی اندازد بلکه به آنها احترام هم می گذارد و از آنان مراقبت می کند.
وی گفت: مثال آن رفتار رانندگی ما ایرانیان است، هنگامی که در خودرو هستیم و همه ما را به عنوان پراید یا پژو می شناسند و هویت ما آشکار نیست، بدون رعایت هیچ اصول اخلاقی جلوی هم می پیچیم و به هم راه نمی دهیم اما بارها دیده ایم که همین افراد برای ورود به یک ساختمان ایستاده اند و مثلا 5 نفر به هم تعارف می کنند که شما اول بروید.
فاطمی افزود: بنابراین اگر افراد در جایی باشند که هویت آنها آشکار باشد، دیگر کسی رفتار ناهنجار انجام نمی دهد، راه حل این است که مراسم چهارشنبه سوری را به صورت خانوادگی، فامیلی و در کنار همسایگان و دوستان و آشنایان برگزار کنیم.
وی گفت: راه حل سوم این است. حالا که شب چهارشنبه سوری شب خطرناکی است و رفتارهای ناهنجار در خیابان وجود دارد و عبور عابران خطرناک است، در خانه فضایی را فراهم کنیم که یک دورهمی شاد داشته باشیم تا افراد در خانه بمانند. بهتر است در این شب در خانه بمانیم، موسیقی گوش کنیم، فیلم ببینیم، کتاب بخوانیم و در کنار بزرگترها یک شب شاد و خاطره انگیز داشته باشیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار