روزنامه نگار و فعال رسانه ای، با بیان اینکه چهارشنبه سوری در فرهنگ ایرانیان به عنوان جشن ملی ثبت شده، گفت: برای برگزاری هرچه باشکوه تر این جشن دیرینه ایرانیان، باید ساز و کارها و ابزارهای مناسب آن برای خانواده ها بویژه جوانان مهیا شود.
کد خبر: ۵۷۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 07 March 2018

چهارشنبه سوری در فرهنگ ایرانیان به عنوان جشن ملی ثبت شده است

منصور مظفری به اشاره به تاریخچه چهارشنبه سوری افزود: چهارشنبه سوری در واقع درآمدی برای جشن‌های نوروزی است که مردم با شرکت در آن، به استقبال بهار و نوروز باستان می‌روند.
وی یادآور شد: آیین باستانی و ملی چهارشنبه سوری، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگهداشته شده و نسل به نسل به شیوه های مختلف این جشن برگزار شده است.
مدیر مسوول روزنامه آفتاب یزد ادامه داد: طی سال‌های اخیر برگزاری چهارشنبه ‌سوری با حرکت به سمت اعمال خطرناک، از اصالت خود فاصله گرفته و امروزه استفاده از مواد محترقه و آتش‌زای دست‌ساز و خطرناک، جایگزین آیین‌های کهن گذشتگان ایرانیان شده ‌است.

چهارشنبه سوری در فرهنگ ایرانیان به عنوان جشن ملی ثبت شده است
مظفری افزود: در انتهای سال انرژی نهفته در جوانان به نوعی در مراسم چهارشنبه سوری تخلیه می شود، از این رو بجای محدودیت و مقابله، سازمانها و نهادهای ذیربط ضمن پرهیز از محدودیت، زمینه، ساز وکار و مقدمات لازم را برای هرچه باشکوهتر برگزاری این رویداد کهن و سنتی ایرانیان مهیا کنند.
مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد گفت: تجربه نشان داده جلوگیری و محدودیت در جامعه نتیجه معکوس دارد، از این رو بهتر است نهادهای مربوطه با فراهم کردن مکان و فضاهای مشخص از عموم مردم برای حضور در آیین سنتی چهارشنبه سوری دعوت کنند.
مظفری تاکید کرد: چنانچه نهادهای ذیربط بخصوص شهرداری، آتش نشانی و نهادهای نظامی و انتظامی بتوانند ابزار و امکانات بی خطر را برای جوانان و نوجوانان مهیا کنند بطور یقین ضمن پیشگیری از بروز خطرات احتمالی، جلوی بسیاری از سودجویان و سوداگران فروش مواد محترقه و منفجره نیز گرفته خواهد شد.
این فعال رسانه ای در عین حال تصریح کرد: هیچ نوجوان و جوانی درصدد مزاحمت و انجام حرکات و اعمال خطرناک در شب چهارشنبه سوری نیست ولی وقتی شرایط و فضایی را برای تخلیه انرژی خود در این جشن کهن نمی بیند مجبور است دست به اعمالی دیگری بزند.
مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد به به جوانان و نوجوانان توصیه کرد: ضمن احترام به این آیین کهن، خانواده ها و اقشار مختلف مردم، با حضور در فضاهایی که احتمالا تعبیه خواهد شد، شبی با شکوه را با همدلی و همکاری سپری کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار