روستای «زرین دشت» از توابع فیروزکوه به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه اقلیمی و در برگرفتن باغات، کوهستان و چشمه های زیبا، مقصد بسیاری از گردشگران به ویژه در بهار است.
کد خبر: ۵۷۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 05 March 2018

وحید محمدی یکتا: در آستانه فصل بهار و در اوج آلودگی هوا در پایتخت، شاید کم تر کسی فکر کند، که با طی ۱۲۰ کیلومتر از تهران بتواند طبیعتی زیبا و خارق العاده را مشاهده کند، جایی در ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه، روستایی زیبا به نام «زرین دشت» واقع شده است.

«زرین دشت» در یک دشت زرین، میان کوه های البرز قرار دارد و از موهبت آب رودخانه «حبله رود» بهره می برد.

«حبله رود» ، چشمه های آب معدنی «خُمِده» و «دریابک» ، وجود باغ های سرسبز گیلاس، آلبالو، گردو و توت از دیدنی های نشاط آور زرین دشت است، اما آن چه این روستا را به یکی از مقاصد گردشگری و توریستی به خصوص در فصول بهار و تابستان تبدیل کرده، هوای پاک، آرامش و دوری از هیاهوی شهر و مناظر سرسبز و چشم نواز آن است.

با آن که کمتر از ۲۰ روز به آغاز فصل بهار و سال جدید مانده، اما ۱۰ روزی است که گردشگران فر به زرین دشت را آغاز کردند و در شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی مطلوب در این مدت به استقبال فصل بهار رفتند.

با گذر از مناطق مختلف زرین دشت، می‌توان گردشگرانی را مشاهده کرد، که در کوچه باغ های زرین دشت در حال گردش و هواخوری هستند.

طبیعت زیبای «خُمِده» در انتظار گردشگران

محمد امیری، یکی از این گردشگران است، که ترجیح داده از هوای بهاری این روزهای اسفند استفاده کرده و به چشمه آب معدنی «خُمِده» سفر کند، او می‌گوید: هرسال بهار، آغاز سفرهای کوتاه من و خانواده به اطراف تهران است و «خُمِده» یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری ما به حساب می آید.

وی که در تهران در یک شرکت خصوصی حسابداری می کند، اضافه کرد: بهار را می‌توان در زرین دشت حس کرد، صدای آواز پرندگان بر روی دختان زیبا، آرامش فراوان و مناظر زیبا، ویژگی هایی است که یک گردشگر در سفر به زرین دشت به دست خواهد آورد.

امیری در توضیح برخی از ویژگی های چشمه آب معدنی «خُمِده» گفت: اینجا آبی که از دل کوه بیرون می آید، در استخری بزرگ و طبیعی و مهیج جمع می شود، تا شور و شوق را به مسافران هدیه دهد.

طبیعت چشم نواز و زیبای «خُمِده» آن قدر جذاب است، که دشواری پیچ و خم های راه را فراموش کرده و به استفاده از طبیعت خواهید پرداخت.

استخر آب معدنی «خمبوبه» بارزترین مکان گردشگری «خُمِده» است، که در ساخت آن تنها و تنها مصالح طبیعی و بومی نقش داشته اند.

خواص درمانی چشمه های آب معدنی زرین دشت

آب این استخر طبیعی زیبا از چشمه ای در کنار آن تامین می شود، منابع محلی و ساکنان روستا اعتقاد دارند، که آب معدنی استخر «خمبوبه» خواص درمانی برای بهبود امراض پوستی و مفصلی دارد.

امید سنگیان، یکی از اهالی زرین دشت در این خصوص گفت: شفافیت و صافی پوست اهالی روستا به برکت خواص درمانی «خمبوبه» است، چرا که از گذشته این اعتقاد در میان افراد روستا وجود داشته که در فصول گرم سال ماهی چند بار در این استخر شنا کنند.

وی ادامه داد: کم تر کسی از افراد کهنسال اهالی این روستا را می توانید بیابید، که از درد مفصل و بیماری های مفصلی رنج ببرند.

یک پزشک متخصص نیز در خصوص خواص درمانی آب معدنی اظهار داشت: این آب برای ایجاد آرامش و حذف آلودگی های پوست و نیز کاهش درد مفاصل سودمند است.

احمدرضا تاجیک گفت: تحریک جریان خون یکی از موثرترین اقداماتی است، که آب معدنی برای بدن انجام می دهد و به رفع خستگی و آرامش در انسان کمک می کند.

به گفته گردشگران بهترین فصل برای سفر به «خُمِده» بهار و تابستان است، چرا که فیروزکوه سردترین و کوهستانی ترین نقطه استان تهران بوده و در فصول پاییز و زمستان مورد استقبال گردشگران قرار نمی گیرد.

اما «خُمِده» تنها چشمه «زرین دشت» نیست، اگر ۲۰ کیلومتر در مسیر فرعی به سوی روستای «آتشان» حرکت کنید، به چشمه «دریابک» خواهید رسید، که در دل کوه قرار داشته و آب آن باغ های اطراف را سیراب می کند.

هوای خنک و دل انگیز این منطقه، باغ های سرسبز، آب گوارا و طبیعت بکر آن گردشگران را به وجد می آورد، آب این چشمه حتی در اوج گرمای تابستان نیز بسیار خنک و دل انگیز است، شاید در بهار به دلیل سرما نتوانید، در «دریابک» آب بازی کنید، اما هرگز به سادگی از کنار آب خنک و پر خاصیت آن عبور نکنید و برای لحظاتی هم که شده پای خود را داخل آب فرو برده و آرامش را حس کنید.

همپای بهار، مناظر زیبای مازنی ترین شهرستان استان تهران، نیز عطر بهار به خود می گیرد و گردشگران را به سوی خود می خواند و نوروز بهترین فرصت برای حضوری یک یا چند روزه در اطراف پایتخت شلوغ و پر سرو صدای ایران و تجدید روحیه است، تا برای کار و تلاش در روزهای سال آماده شویم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار