تردد شبانه اتوبوس و کامیون های فرسوده اجازه گردش هوا را از آسمان پایتخت ربوده است.
کد خبر: ۵۷۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 26 February 2018

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران روز گذشته در تذکری به شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران نسبت به استفاده از اتوبوسهای فرسوده و دودزا، در ساعات پایانی شب تا اوایل صبح گفت: شرکت اتوبوسرانی تهران برای جا به جایی مسافران از ساعات پایانی شب تا اوایل صبح در خطوط بی آرتی از اتوبوسهای تک کابین فرسوده استفاده می کند که میزان آلایندگی آنها بسیار زیاد است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سهم اتوبوسهای شهرداری تهران در انتشار ذرات معلق 12 درصد است،بیان کرد: کمبود اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی و بهره گیری از اتوبوسهای فرسوده به منظور جبران این کمبود، جایگزین نکردن اتوبوسهای دیزلی با اتوبوسهای برقی و همچنین فقدان نصب فیلترهای جذب دوده بر روی این اتوبوسها باعث افزایش سهم اتوبوسهای شهرداری تهران در آلوده کردن هوای شهر شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به کاهش ترافیک مسافر در ساعات پایانی شب گفت: در این شرایط هیچگونه توجیهی برای کمبود اتوبوس و در نتیجه استفاده از اتوبوسهای فرسوده وجود ندارد و شرکت اتوبوسرانی می تواند در این ساعات در شبانه روز با بهره گیری از اتوبوسهای کم آلاینده در خطوط بی آرتی مقدار قابل توجهی از میزان ذرات آلاینده هوا بکاهد.

تذکر امانی واکنش مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی را در پی داشت، و سنندجی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛با بیان اینکه اتوبوسهای تک کابین اتوبوسهایی هستند که استانداردهای یورو ۳ را دارند، گفت: من تذکر خانم امانی را دیده ام و پیگیری می کنم و اگر مشکلی داشته باشد دستور میدهم تا برطرف شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه اتوبوس هایی که در شب کار می کنند ممکن است دودزا هم باشند، اظهار کرد: تعداد این اتوبوس ها خیلی کم است و بخشی از اتوبوس های دوکابین ما شب هم فعالیت می کنند و تعداد آنها چندان چشمگیر نیست.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران در مجموع ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده دارد که عمر آنها بالای ۱۰ سال است و باید هرچه زودتر جایگزین شوند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در خصوص استفاده از خودروهای تک کابین در خطوط بی آرتی گفت: چون در خطوط بی آرتی تعداد مسافر کم است و چندان به اتوبوسهای دوکابین نیاز نیست و اتوبوس تک کابین می توانند اقدام به جابجایی مسافران کنند لذا به دلیل اینکه اتوبوس های دوکابین به منظور سوخت گیری و شست و شو اعزام می شوند ما مجبور هستیم در این ساعات از اتوبوسهای تک کابین استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه اتوبوس های دوکابین روزها به صورت دو شیفت کار می کنند اظهار کرد: وقتی شبها اتوبوسهای دوکابین برای سرویس هایی نظیر شستشو و سوخت گیری می روند، مجبوریم یک تعداد اتوبوس تک کابین به کار بگیریم که این موارد هم اتوبوس های خوبی هستند، ولی در برخی موارد ممکن است دود کنند که ما به آنها رسیدگی خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد تنها ۳۰ اتوبوس به صورت شبانه در خطوط بی آر تی تهران فعالیت می کنند.

سال گذشته رحمت الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران گفت: شب ها 10 هزار سرویس توسط خودروهای دیزلی غیراستاندارد در سطح شهر تهران مصالح ساختمانی توزیع می کنند و این وضعیت تشدید کننده آلودگی هوا هستند.

لازم به ذکر است؛ عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شهریور امسال اظهار کرد: ۵۱ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد ۲۰ تا ۲۵ هزار کامیون است که شبانه وارد تهران می‌شوند.

اظهار نظرهای مسئولان مختلف در خصوص آلاینده های تهران نشان می دهد، دهانهایی که در روز برای نگرانی از وضعیت آلودگی هوای تهران فریاد می زنند، شبها همچون چشمهایی که می خوابند، آرام می گیرند و گویی که تولید دود و ذرات ملعق تنها در روز برای شهروندان تهدید است و هنگامی که خواب هستند بی اثر است.

به نظر می آید قوانین مربوط به جلوگیری از تردد خودروهای دودزا در ساعات شبانه انجام نمی شود و یا اگر اجرا می شود قدرت بازدارندگی ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار