امام جمعه باغستان با بیان اینکه هیچ آبی از رودخانه‌های کرج به سمت شهریار نمی‌آید، گفت: ۶۰ درصد باغات شهریار از بین رفته است.
کد خبر: ۵۷۰۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ 25 February 2018

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد سادات‌الرسول در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره تهدید ریزگردها علیه تهران و بیابانی‌شدن استان‌های حاشیه تهران اظهار کرد: در دشت قزوین و تهران آمدند ترکیب طبیعت را بر هم زدند.

وی ادامه داد: آب پنج سد اصلی را تهران جهت آب شرب مردم سرازیر کردیم، کلاً کشاورزی را از این آب‌ها محروم کردیم و به سراغ چاه‌ها رفتیم تا آب کشاورزی را تأمین کند و این هم‌زمانی جواب می‌دهد که سفره‌های زیرزمینی به‌وسیله رودخانه‌ها پر شود.

امام جمعه باغستان با اشاره به اینکه هیچ آبی از رودخانه‌های کرج به سمت شهریار نمی‌آید، افزود: سفره‌های زیرزمینی شهریار کم‌کم نشست کرد و الآن در عمق ۲۰۰ متر با حفر چاه باید آب بیرون بیاورند، در بیشتر جاه‌ها در شهریار چاه‌ها به سفره‌های نمکی برخورد کردند و حفاری عمیق‌تر آن عملاً فایده‌ای ندارد.

سادات‌الرسول با بیان اینکه بیش از ۵۰، ۶۰ درصد باغات شهریار از بین رفته است، تصریح کرد: شاید در گزارشات مسؤولان ذی‌ربط این آمار ۳۰ درصد بیان شود بلکه غیرواقعی است، عموماً باغات را خشک کردند و زیر ساختمان‌سازی برده‌اند و در این راستا کشاورزی و درخت‌کاری از بین می‌رود و منطقه به بیابان تبدیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بستر حرکت ریزگردها می‌شود و تهدیدی برای تهران در این رابطه است، اضافه کرد: برای اینکه گرفتار این عارضه نشویم باید بیاییم و کشاورزی را توسعه دهیم، زمین‌های بایر را احیا کنیم و به مردم امکانات بدهیم و کشاورز را تشویق کنیم.

امام جمعه باغستان با اشاره به اینکه کشاورز تشویق نمی‌شود، بلکه به کشاورز توهین می‌شود، تصریح کرد: کشاورزان ما برای حصارکشی اطراف باغ خود مشکل دارند و به‌طور مثال همین باغ را یواشکی سرمایه‌داری با توافق که با شهرداری دارد و به پول‌هایی که از این وسط سهم‌بری می‌کنند کاری ندارم، این را به باغ ویلا تبدیل می‌کنند.

سادات‌الرسول با بیان اینکه کشاورز را با ایجاد این باغ ویلاها از دور خارج می‌کنند، اضافه کرد: در نهایت کل سرمایه کشاورز هم از بین می‌رود، وقتی میوه باغات در این شرایط به ثمر می‌رسد باید نگهبان بگذارد که میوه‌هایش را دزد نبرد، با این محدودیت‌ها کشاورز را وادار به فروش باغش می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه رشد باغ ویلاها بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: شمار باغات رفته زیر ساختمان‌سازی نمودار صعودی دارد، بهترین راه در نهایت برای بیابانی‌شدن دشت‌های حاشیه تهران جاری‌کردن آب در مسیر اصلی‌اش است.

امام جمعه باغستان با اشاره به اینکه آب شرب تهران خیلی ارزان است، افزود: با کدام حجت شرعی و گفته کدام مرجع تقلید آب رودخانه کرج را به تهران سرازیر می‌کنند، مردم پایین‌دست با مشکل مواجه شده‌اند، با کدام حجت شرعی آب رودخانه طالقان را به تهران منتقل می‌کنید این آب متعلق به دشت قزوین است.

سادات‌الرسول با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی دشت قزوین به خاطر این اقدام خالی شده است، افزود: با کدام فتوای مرجع تقلید این کار را انجام می‌دهند، مصرف این آب هم اشکال شرعی دارد و هیچ مرجعی چنین فتوایی نمی‌دهد کشاورزان و روستاهای دشت قزوین را با مشکل مواجه کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه دشت قزوین و دشت تهران به خاطر این سوء مدیریت‌ها زیر ساختمان‌سازی رفته است، اظهار کرد: زمین کشاورزی به‌منزله طلا است و اصلاً مدیریت وجود ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار