وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه بخش ها و حوزه های فرهنگی و هنری تهران نیازمند زیرساخت‌های جدی از جمله کاخ جشنواره هستند که هنرهای تجسمی یکی از آنها محسوب می شود.
کد خبر: ۵۶۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 18 February 2018

سیدعباس صالحی شنبه شب در حاشیه بازدید از آثار بخش رقابتی دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران بر نیاز همه جشنواره ها به ویژه جشنواره هنرهای تجسمی به کاخ جشنواره یا گالری ملی، تصریح کرد و افزود: نه تنها این رویداد بلکه دیگر جشنواره‌های فرهنگی و هنری نیز از وجود کاخ جشنواره بطور مستقل محروم هستند از این رو تهران به عنوان پایتخت به زیرساخت‌های جدی‌تری در حوزه فرهنگ و هنر نیاز دارد تا بتواند پذیرای جشنواره‌های ملی و فرامنطقه‌ای و بین المللی باشد.

** درباره ورود خواننده پیش از انقلاب به ایران مطلبی نشنیده ام

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به خبرنگاری درباره موضع وزارتخانه متبوع وی نسبت به حضور یکی از خواننده های مشهور سبک پاپ پیش از انقلاب در فضای هنری کشور، اظهار داشت: هنوز در این خصوص چیزی نشنیده و مطلبی به دستم نرسیده است، لذا اجازه دهید بیشتر بشنوم تا بتوانم اعلام نظر کنم.

** انتقال موزه هنرهای معاصر منتفی است 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به خبرنگاری که سوال از انتقال موزه هنرهای معاصر تهران به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرسید ، تصریح کرد: بارها اعلام شده که منتفی است و هم اکنون هم مطلبی در این خصوص در جریان نسیت تاکنون در این زمینه بحث خاصی نبوده و اتفاقی هم رخ نداده است از طرفی هم به من در این خصوص چیزی نگفته‌اند.
به گفته صالحی در این خصوص بارها اظهار نظر شده بازم هم تکرار می شود که چنین موضوع و مطلبی مطرح نبوده و نخواهد بود.
وی تاکید کرد: یقیناً من مخالف این موضوع هستم.


صالحی ضمن تشکر و قدردانی از تمامی هنرمندانی که به هنر معاصر ایران و صیانت از آن اهتمام و توجه داشته و دارند، گفت: بطور یقین این مهم در جایی مورد مدیریت قرار می‌گیرد تا با حساسیت‌‌های بالای هنرمندان به شکل درست و صحیحی مدیریت و اداره شود.
وی افزود: موضوع صیانت و نظارت آثار فرهنگی را در این دوره به معاون امور هنری با تأکید جدی‌تری گفته‌ایم این در حالی است که مدیران قبلی هم این مراقبت و حساسیت را داشته و اعمال کرده ‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اظهار نظر خود در خصوص نتیجه بازدید از این جشنواره گفت: اتفاقات قابل توجهی در حوزه هنرهای تجسمی در حال رخ دادن است؛ همانطور که دانش بینارشته‌ای لحظه ‌به ‌لحظه در حال رشد و تکامل است،‌ هنرهای بینارشته‌ای هم مرحله به مرحله پیش می‌روند و این ترکیب‌سازی‌ها ما را با هنرهای جدید و خلاقانه‌ای روبه‌رو خواهد کرد.
صالحی در عین حال اظهار داشت: ایده‌‌های بکر و تازه اتفاق دیگری است که در حوزه هنرهای تجسمی رخ داده و امروز دیگر هنرمندان ما از تکرار فاصله گرفته و به سمت ایده‌‌های نو رفته‌اند.
وی ادامه داد: ویژگی دیگری که در حوزه هنرهای تجسمی مشاهده است گستره مواد هنر آن است چراکه به مانند خود ایده و محتوا، مواد سازنده آن نیز متنوع و نامحدود شده است. 
وی نکته دیگر را دامنه هنرهای تجسمی به وسعت جغرافیای ایران دانست و گفت: هنرمندان استانی در کنار هنرمندان تهرانی رقابت کرده و در همین نمایشگاه شاهد حضور آثار بسیار خوبی از برخی مراکز استانی و شهرستانی هستیم که قطعا دیده می‌شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: هنرهای تجسمی نباید به یک جشنواره سالانه محدود شود که البته اینطور هم نیست چراکه تکرار و توسعه هنرهای تجسمی در همه فضاهای ایران می‌تواند به تولید نشاط کمک کند.


تاکید وزیر بر صیانت و شفافیت آثار و اموال ایران 

صالحی تصریح کرد: بطور یقین این نگاه وجود دارد که اموال ایران در حقیقت میراث ایرانی به شمار می‌آید و صیانت، شفافیت و توجه به تک تک این اموال به عنوان سرمایه‌های ملی ایران باید به خوبی از رعایت شده و با شفافیت مورد توجه قرار بگیرد تا مردمی که ناظر این میراث ملی هستند اطمینان خاطر پیدا کنند که میراث ملی آنها هم خوب حفظ و هم به خوبی نگه خواهد شد.

** تاکید بر شروع امورجشنواره های سال آینده 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در خصوص اتمام جشنواره ها و برنامه های آتی آنها گفت: تأکید کرده‌ایم که دوستان آیین‌نامه‌ها را بعد از جشنواره از هم اکنون استارت و کلید جشنواره ها و برنامه های ملی و بین المللی در حوزه فجر را جدی گرفته و اقدامات لازم را در این زمینه دنبال کنند.
آن چیزی که ما در نسل معاصر مشاهده می کنیم در واقع به خلاقیت به معنای نوآوری توجه خاصی نشان داده و بدون شک می تواننند قله های ترقی را با پشتکار و تلاش بی وقفه بپیمایند.

به گزارش ایرنا، دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از 3 بهمن تا 4 اسفند ماه با نمایش آثار داخلی در موسسه فرهنگی هنری صبا و نمایش آثار بخش بین الملل در موسسه اکو برپا است.
آیین گشایش این جشنواره سوم بهمن ماه جاری با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در فرهنگستان هنر برگزارشد.
در بخش رقابتی دهمین جشنواره هنرهای تجسمی 88 اثر به نمایش درآمده است. بخش مدعو جشنواره، شامل نمایش آثار گالری ها، هنرمندان استان ها و پروژه های هنری و آثار هنرمندان شاخص است که در موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده است. جشنواره فجر در این دوره برای مشارکت و حضور هنرمندان استان ها، فراخوانی را برای برگزاری بخش هنرمندان استان ها اعلام کرد که در ابتدا 25 استان برای مشارکت در جشنواره متقاضی شدند.
در بخش مفاخر دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر نیز با نمایش 58 اثر از هنرمندان مطرح رشته های تجسمی در موزه هنرهای معاصر فلسطین شرکت کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار