وزیر آموزش و پرورش با عنوان این مطلب که هر دستگاهی فرهنگ سازمان مختص خودش را دارد، گفت: تغییرات نتوانسته اثر مثبت در مدارس بگذارد.
کد خبر: ۵۶۷۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 17 February 2018

سید محمد بطحایی در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، افزود: آموزش و پرورش هم مانند هر دستگاهی فرهنگ سازمانی مختص خود را دارد. مجموعه قوانین و هنجارهای نانوشته که عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهد. اینکه برخی سازمان ها از کار جمعی استقبال می کنند یا دوری می کنند، از فرهنگ سازمانی است.

وی ادامه داد: بنده به عنوان آموزش و پرورشی اعتراف کنم از ویژگی سازمانی این سازمان مقاومت در برابر تغییر است. این مقاومت ها با ظرافت خاص خودش است. برای همین تغییرات نتوانسته اثر مثبتش را در مدارس بگذارد. شما کوچک ترین تغییر را بخواهید اجرا کنید با مقاومت رو به رو می شوید و شاید گستردگی ذی نفعان در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به تعداد کل کشور تاثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم از آموزش و پرورش دارند. این باعث مقاومت می شود. وقتی صحبت از تحول می کنم زیاد پیچیده نیست. منظورم این است که در وضعیت موجود فاصله با وضع ایده آب داریم. هر چقدر فاصله زیاد شود ضرورت تحول بیشتر و هر چه با کندی تحول ایجاد شود با گسست رو به رو می شویم.

وی اظهار کرد: مبانی آکادمیک برای تحول صورت گرفته است و باید گسست بین محتوای دروس و نیاز جامعه رو به افزایش و سریع باید برنامه های تحولی را مستقر کنیم.

بطحایی در ادامه گفت: گسست بین محتوای آموزشی و تربیتی و فضای جامعه ایجاد شده آموزش و پرورش ما را کم اهمیت کرده است. مردم ما برای آموزش و پرورش امروز بچه ها اهمیت قائل نیستند چون آنچه در مدرسه درس می دهیم با آنچه خانواده ها در بیرون مدرسه نیاز دارند فاصله دارد.

وی ادامه داد: فضای مجازی نیاز جامعه بیرون مدارس است و ما در مدرسه کاری به آن نداریم. تدریس کتاب درسی همه فرصت ها را گرفته است. این فاصله همان نیاز به تحول است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۹۰ به آموزش و پرورش ابلاغ شد سند خوبی آماده کرد و ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما در سند تحول از بخش ساده تر سخت افزاری شروع کردیم و نظام آموزشی تغییر کرد. ضرورت امروز پرداختن به تحول محتوایی است. ما چند موضوع محتوایی را از جمله آزمون ها را آغاز کردیم که بسیار عقلانی است و هر کس با اندک مطالعه می داند برگزاری آزمون های طاقت فرسا برای کودک ۷ ساله یعنی چه.

وی بیان کرد: خیلی به من هشدار دادند که در چه مسیر پر فشاری وارد می شوم. می دانستم با توجه به فرهنگ سازمانی چه فشاری باید تحمل کنیم تا در مسیر ریل قرار بگیریم. بچه ۷ ساله وقت یک هفته در میان باید تست بدهد که در پایان پایه ششم در ماراتن حضور پیدا کند.

بطحایی گفت: مثل کنکور باید کودک ما مهارت تست زنی یاد بگیرد. این شده وضعیت آموزش و پرورش ما. من به مسائل مالی و فساد مالی اطراف قضیه کار ندارم. به این استرس کار دارم. این چه مسیر غلطی است که داریم، کجا دیگر می توانم مسائل تربیتی را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم به بخش استعدادهای برتر هستند توجه کنیم. آنها همراه سایر دانش آموزان تحصیل کنند اما آن استعداد مورد توجه قرار بگیرد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما دو کار را برای جلوگیری از سوءاستفاده مدارس غیر دولتی از این شرایط تدارک دیده ایم، بیان کرد: اعلام کرده ایم مدارس غیر دولتی حق برگزاری آزمون ندارند و سامانه ای طراحی کردیم تا جلوی سوءاستفاده مالی گرفته شود. الان در مدرسه دولتی هم ممکن است آزمون باشد که وظیفه ماست برخورد کنیم.

وی در پایان گفت: این نظام آموزشی ما نظام صحیحی نیست. به شما صاحب نظران در این حوزع نیازمندیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار