رییس پلیس فتا استان خبر داد؛
رییس پلیس فتا استان یزد با توجه به توصیه‌های پی در پی پلیس فتا به کاربران فضای مجازی،گفت: 50 عامل کلاهبرداری میلیونی که با روش فیشینگ از حساب بانکی استاد دانشگاه برداشت کرده بود شناسایی و دستگیر شد.
کد خبر: ۵۶۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 07 February 2018

حتی افراد تحصیل کرده در هنگام خریدهای اینترنتی دقت لازم را ندارند و توصیه‌های پلیس فتا را جدی نمی‌گیرند و با توجه به عدم دقت و عجله در خریدهای اینترنتی به راحتی در دام فیشرها گرفتار می‌شوند .

به گزارش تابناک یزد، سرهنگ دوم «مرتضی ابوطالبی» با اشاره به دریافت پرونده کلاهبرداری 50 میلیون ریال از استاد دانشگاه به روش فیشینگ، اظهارکرد: با توجه به شکایت شاکی و دستور مرجع قضایی مبنی بر برداشت غیر مجاز از طریق خرید نمونه سوالات و جزوات دانشگاهی، موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت .

وی افزود: با توجه به اظهارات شاکی و بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردید، متهم از طریق درگاه جعلی بانکی در هنگام خرید آنلاین در دام فیشر افتاده و تمام اطلاعات بانکی‌اش از تغییر فیشر به سرقت رفته است و متهم با سوء‌استفاده از اطلاعات بانکی شاکی اقدام به برداشت غیر‌مجاز از حساب وی نموده است .

بنا به گزارش ایسنا-منطقه یزد، رییس پلیس فتای یزد با بیان این‌که با اقدامات فنی و دستور قاضی پرونده، متهم شناسایی و دستگیر شد، تصریح کرد: فیشینگ درگاه بانکی، برای فریب دادن کاربران در زمینه افشای جزئیات مالی و شخصی کاربران طراحی شده است که مجرمان رایانه‌ای با طراحی سایت های جعلی بانکی تلاش می‌کنند طعمه خود را فریب دهنداده و اطلاعات بانکی آنها را به سرقت ببرند .

این مقام مسئول تصریح کرد: از کاربران خواست در هنگام ورود به درگاه‌های بانکی دقت نمایند: حتما در هنگام ورود به درگاه‌های بانکی در بستر اینترنت، از موتورهای جستجو برای یافتن بانک مورد نظر استفاده نکنند و حتما آدرس بانک را به صورت درست، خودشان در آدرس بار وارد کنند .

وی در خصوص درگاه‌های بانکی سایت‌های خرید و فروش آنلاین نیز گفت:‌ راه تشخیص سایت‌های فیشینگ بانکی یا درگاه‌های پرداخت بانکی هم در قسمت URL سایت کاملا واضح است و کاربران باید حتما دقت کنند که در کنار آدرس سایت، عبارت //:httpsذکر شده باشد .

ابوطالبی ادامه داد:‌ حتما در هنگام ورود اطلاعات بانکی خود در درگاه‌های بانکی در بستر فضای وب، از صفحه کلیدهای مجازی که خود درگاه بانکی تعبیه نموده استفاده کنند .

سرهنگ دوم ابوطالبی در دامه در مورد مجازات فیشینگ اظهار کرد: طبق ماده 740، هر كس به طور غیرمجاز داده ‎ های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یك تا 20 میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از 91 روز تا یك سال یا جزای نقدی از پنج تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد و نیز همچنین بر اساس ماده 741، هر كس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتكاب اعمالی از قبیل وارد كردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف كردن داده ‎ ها یا مختل كردن سیستم وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل كند، علاوه بر رد مال به صاحب آن‌ به حبس از یك تا پنج سال یا جزای نقدی از 20 تا یكصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد .

 رئیس پلیس فتا استان یزد در توصیه به شهروندان گفت: جهت جلوگیری از سوء‌استفاده کلاهبرداران، به هشدارهای پلیس فتا توجه نموده و سواد رسانه‌ای خود را ارتقاء دهند و در صورت مواجهه با موارد غیر مجاز در فضای مجازی می‌توانند آن را از طریق سایت این پلیس به نشانی   www.cyberpolice.ir قسمت ارتباطات مردمی به این پلیس اطلاع دهند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار