تابناک چهارمحال وبختیاری- اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بن عروسک بومی منطقه خود را برای عرضه در نمایشگاه کارآفرینی تولید کردند.
کد خبر: ۵۵۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶ 22 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- کودکان مرکز فرهنگی هنری بن عروسک بومی محلی منطقه خود را در ابعاد کوچک تولید کرده و به عرضه نمایشگاه‌های فرهنگی در این شهر در آوردند.
«چمچه گلین» عروسکی است که بیش از 50 نفر از اعضای کودک مرکز فرهنگی هنری بن آن را به صورت دست‌سازه‌های فرهنگی در ابعاد کوچک ساخته‌اند تا بتوانند با استفاده از تولید آن این عروسک و فرهنگ منسوب به آن را احیا کرده و ترویج دهند.
در این کارگاه ابتدا کودکان با عروسک و فرهنگ استفاده از آن آشنا شدند و بعد خود شروع به ساختن آن و ترویج این آداب کردند.
احیای فرهنگ غنی بومی محلی در میان کودکان و نوجوانان کار گروهی و اتحاد رویه در میان اعضا، آشنایی با آیین محلی، آشنایی با اشعار و متون در فرهنگ طبیعت و مردمان گذشته، اهمیت بارش باران و استفاده بهینه از منابع طبیعی و... از اهداف اجرای این برنامه محسوب می‌شود.
گفتنی است؛ عروسک چمچه گلین عروسکی بوده که برای طلب باران در منطقه بن از آن استفاده می‌شده است.
عروسک چمچه گلین یا ملاقه‌ای، از یک ملاقه چوبی و پارچه ساخته شده است و از سالیان دور به‌عنوان عروسک باران مورد استفاده قرار می‌گرفته به‌صورتی که همسایه‌ها به صورت گروهی ملاقه‌ای را به شکل یک عروسک تزیین می‌کردند و با خوانش شعر به زبان محلی از خانه‌های مختلف موارد لازم برای پخت آش را جمع‌آوری می‌کردند و بعد از پخت آش مقداری از آن را از ناودانی بر زمین می‌ریختند و طلب باران می‌کردند.
چمچه گلین به نوعی در فرهنگ مردمان بن نمادی از برآورده شدن آرزوها و آمال افراد بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار