سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تمامی تالاب‌های فصلی این استان خشک شدند و تالاب‌های انسان ساخت نیز روزگار ناخوشی را سپری می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 22 January 2018

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه پیشرفت طرح ساماندهی پسماند شهری لالجین صفر است، گفت: روزانه ۶۰ تن تفاله سفال در شهر لالجین تولید می‌شود که در محل سایت نخاله‌های ساختمانی لالجین به صورت غیرمجاز دپو می‌شد.

 به گزارش ایرنا؛ سید عادل عربی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: محیط زیست اقدام به معرفی محل جدید دفن پسماند با حداقل شرایط زیست محیطی کرد و پس از آن پسماند‌های واحد‌های صنعتی به این محل انتقال داده شد.

وی اضافه کرد: از دیگر معضلات زیست محیطی در این منطقه پسماند‌های شهری است که در این رابطه شهرداری مکلف به رفع مشکل و شرکت آب نیز ملزم به پاکسازی مسیر رودخانه شده است.

سرپرست حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه پیشرفت در ساماندهی پسماند‌های شهری لالجین صفر است، اظهار کرد: یکی از مشکل‌های اصلی در تامین زمین، اوقافی و زراعی بودن بیشتر زمین‌های موجود در لالجین است.
عربی تاکید کرد: زباله و نخاله‌های رها شده موجب تغییر در ترکیب و بافت خاک شده و تجزیه تفاله‌های سفال، کج و سرامیک، موجب فرسایش خاک می‌شود.

***تمام تالاب‌های فصلی همدان خشک شدند

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تمامی تالاب‌های فصلی این استان خشک شدند و تالاب‌های انسان ساخت نیز روزگار ناخوشی را سپری می‌کنند.

یکی از این تلاب‌ها 'آق گل' ملایر است که اگر نیاز آبی این تامین نشود، استعداد تبدیل شدن به منشا گرد و غبار را دارد.

وی اضافه کرد: خشک شدن تالاب‌های طبیعی در این فصل طبیعی است و بیشتر تالاب‌های فصلی در این فصل از سال خشک و بی آب هستند.

وی بیان کرد: منبع آبی تالاب آق گل ملایر، ارتفاعات استان مرکزی و دشت کمیجان است و ۲ سال گذشته به ریزش مناسب نزولات جوی سال‌های پر آبی را پشت سر گذاشت.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهارکرد: در حال حاضر رسیدگی به وضعیت تالاب آق گل در دستور کار محیط زیست قرار گرفته و برای نهاد‌های مسئول وظایفی تدوین شده است که باید طبق اولویت بندی آن‌ها را اجرایی کنند.

عربی تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات پیش روی آق گل نبود آب برای سیراب کردن این تلاب است، بنابراین تا مدیریت بهینه آب در کشور اجرایی نشود نمی‌توان امیدوار به احیای تالاب‌ها بود.

** آلودگی هوا در همدان منشاء خارجی دارد

به گزارش ایرنا وی گفت: پس از پایش وضعیت هوای منطقه، مشخص شد که منشا ریزگرد و گرد و غبار همدان در خارج از استان است.

وی بیان کرد: برخی از مناطق کشور که منشاء گرد و غبارشان داخلی است به خاطر آلودگی ناشی از گاز بوده در حالیکه آلودگی هوا در این استان ناشی از گرد و غبار است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: با توجه به اینکه احتمال وجود کانون‌های داخلی گرد و غبار زیاد است، امسال هفت میلیارد ریال اعتبار برای شناسایی کانون‌های گرد و غبار پیش بینی شد.

عربی افزود: در حال حاضر پنج ایستگاه ثابت پایش کیفیت هوا در پنج شهرستان مستقر است و طبق مکاتبه یکی از نمایندگان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار است یک ایستگاه دیگر در استان همدان مستقر شود.

وی گفت: کیفیت هوای استان همدان امسال ۸۰ روز در شرایط هشدار قرار گرفت که نسبت به ۹ ماهه سال گذشته که ۱۳۶ روز بود روند کاهش داشته است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: امسال ۲۷۷ مورد اخطاریه برای واحد‌های آلاینده صادر شده که منجر به تشکیل ۷۷ پرونده قضایی در حوزه آلودگی هوا شده است.

وی اضافه کرد: در مقابل کاهش واحد‌های آلاینده در سالجاری شاهد روند افزایشی شمار واحد‌های داوطلب برای صنعت عنوان 'صنعت سبز' در استان هستیم.

** خط و نشان محیط زیست برای مطب‌های خصوصی

وی درباره وضعیت پسماند‌های مطب ها، آزمایشگاه‌ها و دندان پزشکی‌ها گفت: کار بی خطر سازی پسماند‌های پزشکی در ۹۵ درصد از واحد‌های دولتی زیر نظر علوم پزشکی صورت می‌پذیرد و زباله‌های عفونی در مکان مناسب دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی محیط زیست پسماند‌های پزشکی مراکز خصوصی است، افزود: ۹۲۸ مطب و آزمایشگاه در این استان فعال است که روزانه ۹۷۳ کیلوگرم پسماند پزشکی خطرناک توسط این مراکز تولید می‌شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: پسماند‌های عفونی با پسماند‌های عادی ترکیب شده و همراه با آن‌ها دفن می‌شد که این رویه خطرات زیادی به همراه داشت.
عربی بیان کرد: پس از انعقاد قراردادی بین نظام پزشکی و شهرداری مقرر شد این پسماند‌ها طبق اصول استاندارد‌های زیست محیطی دفن شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این نوع زباله‌ها بی خطر سازی نمی‌شود بنابراین علوم پزشکی تا پایان سال جاری با معرفی سرمایه گذار برای پایان دادن به این وضعیت اقدام کند در غیر اینصورت شهرداری باید نسبت به خرید دستگاه بی خطر ساز اقدام کرده و طبق تعرفه این اقدام را انجام دهد.

** آب همدان آلوده نیست

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: هم اینک معدن شرکت اهرار در مجاورت و حریم آب سد سرابی تویسرکان قرار دارد با این وجود آب سد آلوده نیست.

عربی با ذکر اینکه امکان آلودگی آب توسط این شرکت نیز وجود دارد افزود: دستگاه‌هایی در این شرکت استفاده می‌شود که احتمال سر ریز شدن موادسوختی آن‌ها به آبراه و داخل سد می‌رفت که اخطاریه‌های لازم برای پیشگیری از این وضع داده شد.

وی اظهار کرد: کیفیت آب سد‌ها و رودخانه‌ها به صورت مستمر آزمایش می‌شود و ۱۱ شاخص در هنگام پایش کیفیت آب از منظر آلودگی شیمایی، میکروبی و وضعیت فیزیکی مد نظر است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان درباره آلودگی رودخانه عباس آباد نیز توضیح داد: طبق آزمایش‌های صورت گرفته این رودخانه از نظر آلودگی میکروبی دچار مشکل است هر چند این آب که برای مصارف آشامیدنی استفاده می‌شود پیش از ورود به چرخه مصرف تصفیه می‌شود.

عربی ادامه داد: ۱۲ منبع آلودگی در حریم رودخانه عباس آباد واقع شده است که موجب آلودگی این آب می‌شود با این وجود به صورت مستمر و آنلاین کیفیت آن بررسی می‌شود.

** قله الوند به عنوان اثر ملی طبیعی معرفی می‌شود

وی بیان کرد: موافقت نهاد‌های مسئول برای معرفی قله الوند به عنوان یک اثر ملی طبیعی دریافت شده و علاوه بر این درصدد معرفی چند قله موجود در این منطقه به عنوان یک اثر ملی طبیعی هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین معرفی رودخانه گاماسیاب نهاوند، ذخیرگاه جنگلی نهاوند، غار سراب کبودرآهنگ به عنوان اثر ملی طبیعی در برنامه حفاظت محیط زیست است.

وی تاکید کرد: با هر گونه ایجاد واحد در منطقه الوند شهر همدان مخالف هستیم، چون کافی است روزنه‌ای برای راه اندازی واحدی ایجاد شود، پس از آن مدیریت و جلوگیری از فعالیت آن دشوار و دردسر ساز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار