کد خبر: ۵۵۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ 22 January 2018

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه،گلایه و نارضایتی متعدد مراجعه‌کنندگان به اورژانس خاتم‌الانبیاء این شهرستان سبب شد تا سری به این مرکز درمانی بزنیم و از نزدیک مشکلات را از زبان مراجعه جویا شویم.

آنچه در بد ورود به اورژانس خاتم‌الانبیاء دهدشت جلب توجه می‌نمود نارضایتی مراجعان و ساعت‌ها پشت نوبت ماندن و عدم رسیدگی کادر درمانی به بیماران را نشان می‌داد.


عدم رسیدگی به بیماران به دلیل کمبود پزشک،فضای آشفته اورژانس،کمبود صندلی، عدم رعایت بهداشتی و ریختن انواع سرسوزن و سرنگ و لکه‌های خون در راهرو و گوشه و کنار پنجره‌ها از جمله مشکلاتی بود که در وهله اول از این اورژانس به نظر محسوس می‌آید.

راهروهای شلوغ بخش اورژانس دهدشت تصویری از برخی سکانس‌های فیلم‌های جنگی را در ذهن تداعی می‌کند

راهروهای شلوغ بخش اورژانس دهدشت تصویری از برخی سکانس‌های فیلم‌های جنگی را که در بیمارستان‌ها ضبط شده است را در ذهن تداعی می‌کند.

اورژانسی با یک پزشک + تصاویر

به همین منظور برای گرفتن مصاحبه و دلیل این همه مشکل سراغ رئیس بیمارستان رفتم که متاسفانه آقای دکتر خادمی حاضر به مصاحبه ضبط شده با خبرنگار فارس نشد و این در حالی است که پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان کهگیلویه که قرار بود یک سال پیش به بهره‌برداری برسند همچنان راکد مانده‌اند و کسی پاسخگو نیست.

البته علی پوزش فرماندار کهگیلویه در سفری که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به دهدشت داشتند عنوان کرده بود که از زمان تصدی دکتر اورنگ ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، پروژه‌های حوزه بهداشت شهرستان کهگیلویه تعطیل شده‌اند.

این‌ها نشان می‌دهد طرح‌های تحول نظام سلامت که یکی پس از دیگری از سوی دولت اعلام می‌شوند اما برخلاف وعده های داده شده شرایط و خدمات ارائه شده  این طرح در دهدشت رو به کاهش است و با حضور در اورژانس دهدشت و عدم امکانت اولیه همه چیز نمایان است.


رضا پیروز یکی از مراجعه‌ کنندگان به اورژانس دهدشت این چنین به خبرنگار فارس می‌گوید: الان سه روز است که به اورژانس مراجعه می‌کنم و به محض ورود و با این همه ازدحام جمعیت از ویزیت انصراف می‌دهم تا اینکه امروز حالم بسیار نامساعد شد و مجبور هستم اینقدر بمانم تا شاید بعد از سه یا چهار ساعت موفق به رفتن پیش پزشک بشوم.

این چه منطقی است60 هزار جمعیت دهدشت با یک پزشک عمومی درمان شوند؟

وی ضمن ابراز گلایه از کمبود پزشک در اورژانس گفت: این چه منطقی است  که 60 هزار جمعیت یک شهرستان با یک پزشک عمومی درمان شوند؟ مسؤولان گذری بر شهرهای همجوار داشته باشند و وضعیت آن‌جاها را ببینند؟ تا کی باید اینقدر درمانده باشیم.

اورژانسی که تنها یک پزشک و یک  ایستگاه پرستاری دارد و حریم زن و مرد رعایت نمی‌شود

پریسا خادمی از همراهان بیمار که در گوشه‌ای ایستاده و بیمارش را دلداری می‌‌دهد که تحمل کن الان نوبت ما می‌شود، این‌چنین به خبرنگار فارس می‌گوید: ساعت‌ها اینجا سر پا مانده‌ایم نه صندلی برای نشستن هست و بیمار هر لحظه حالش بدتر می‌شود، چرا مسوولان اینقدر نسبت به اهمیت دادن به سلامتی مردم شهر خود بی‌تفاوت هستند، اورژانسی که تنها یک پزشک و یک  ایستگاه پرستاری دارد و حریم زن و مرد رعایت نمی‌شود کجای این کشور پیدا می‌شود جز دهدشت فراموش ‌شده، آیا وقتش نرسیده مسوولان از خواب زمستانی بیدار شوند و فکری به حال این مردم نمایند؟.

رضا سعیدی از دیگر شهروندان دهدشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: بنده یک شهروند دهدشتی هستم که برای بیماری سرپایی مجبور به مراجعه به اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) شدم، زیرا کلینیک‌های دولتی عملا شب‌ها غیرفعال بود و فقط یک کلینیک خصوصی در شهر دایر هست که گنجایش ویزیت بیماران زیادی را ندارد و هزینه آن نیز بالاتر از ویزیت دولتی و بعضاً دو الی سه برابر است.

وی حجم زیاد بیماران اورژانس را یادآور شد و با بیان اینکه بیماران اورژانسی در این بخش با مشکل مواجه می شوند، گفت: این موضوعات باعث بی‌نظمی بیش از حد، عدم ویزیت مناسب، عدم درمان مناسب و خستگی تنها یک پزشک کشیک اورژانس شده است.

اورژانسی با یک پزشک + تصاویر
 

سعیدی ادامه داد: از دیگر سو، مسوولان و سوپروایزر بخش در طی دو ساعت مراجعه بنده حتی یک بار از بخش به قسمت ویزیت بیماران نیامدند تا مشکلات مردم را بررسی کنند، در این میان حتی یک صندلی هم برای نشستن بیماران وجود نداشت، کودکان و سالمندان زیادی با مراجعه به اورژانس و عدم ویزیت مناسب با مشکل مواجه شدند.

وی از انواع فحاشی و نزاع‌های گاه و بی‌گاه به عنوان دیگر مشکلات در اورژانس خاتم‌الانبیاء دهدشت یاد اظهار داشت: علاوه بر عدم رعایت بهداشت،عدم پارتیشن‌بندی اتاق‌های تزریق آمپول در این بخش آنقدر بحرانی است که مشابه زمان جنگ است.


حسین محمدی از دیگر مراجعه‌کنندگان به اورژانس خاتم‌الانبیاء دهدشت ضمن ابراز گلایه از نبود امکانات در این اورژانس گفت: با توجه به این که این اورژانس علاوه بر دهدشت چندین حوزه استحفاظی دیگر را بیاد پوشش دهد اما متاسفانه فقط یک پزشک به بیماران خدمات می‌دهد که اصلا جوابگو نیست.

متأسفانه طرح تحول سلامت در کهگیلویه در حد شعار باقی مانده و در عمل اصلا وجود ندارد

محمدی طرح تحول نظام سلامت را یادآور شد و با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این طرح، آوردن پزشکان متخصص و فوق تخصص در شهرستان است، عنوان کرد: متأسفانه این در طرح در کهگیلویه در حد شعار باقی مانده و در عمل اصلا وجود ندارد.
 
اورژانسی با یک پزشک + تصاویر


وی خاطرنشان کرد: الان حدود 6 ساعت است که در صف نوبت پزشک عمومی منتظر هستم و با این وضعیتی که شاهد هستیم فکر نکنم بتوانم به پزشک مراجعه کنم.

مهتاب ثقفی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بنده از روستا می‌آیم و الان چندین مرتبه است که به اورژانس دهدشت مراجعه نمودم اما متأسفانه به دلیل اینکه تنها یک پزشک بیماران را ویزیت می‌کند و جوابگوی این همه جمعیت نیست، تاکنون موفق به رفتن پیش پزشک نشدم.

بی تدبیری مسوولان تا کی ادامه دارد،چرا کسی به فکر سلامتی مردم نیست

وی خاطرنشان کرد: مگر من یک روستایی چقدر درآمد دارم که باید هر مرحله 12 هزار تومان کرایه آژانس بدهم تا بیایم دهدشت و نهایتاً هم نتوانم به پزشک مراجعه کنم، این بی تدبیری مسوولان تا کی ادامه دارد،چرا کسی به فکر سلامتی مردم نیست.

به گزارش فارس؛ عدم دسترسی به خدمات تخصصی باعث مهاجرت افراد از این شهرستان به دیگر شهرستان‌ها همجوار شده،با توجه به نداشتن تجهیزات کافی و راکد ماندن پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت این شهرستان از جمله پروژه اورژانس،بلوک زایمانی و کلینیک مرکزی، انتظار می‌رود مسوولان جهت رضایتمندی مردم هر چه سریعتر اقدام به شروع عملیات اجرایی و راه‌اندازی این پروژه‌های مهم جهت رفاه حال شهروندان نمایند.

گزارش از: سیده مریم پیروزان


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار