بررسی‌های علمی نشان می‌دهد تک فرزندی عامل شیوع افسردگی در بین کودکان استان اردبیل بوده و بخش اعظمی از آن به عدم توجه و ارزش‌گذاری به رفتارهای کودک بازمی‌گردد.
کد خبر: ۵۵۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴ 21 January 2018
به گزارش تابناک اردبیل، اگر زمانی بیماری افسردگی روحی روانی در بین بزرگسالان شایع بود، به عقیده کارشناسان امروز در بین کودکان نیز بروز و ظهور داشته و روند رو به رشد آن نگران‌کننده است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان اردبیل در این خصوص گفت: بررسی‌هایی در بین کودکان که گروه سنی پنج تا ۱۸ سال را شامل می‌شود، انجام شده که نشان می‌دهد افسردگی، پرخاشگری و بیش فعالی؛ اختلالات روانی رایج در بین کودکان این استان است.

بابک نخستین تصریح کرد: این مطالعه در بین ۹ هزار و ۶۸ کودک انجام شده که در هر هزار نفر، حدود ۱.۵ درصد گرفتار افسردگی و در هر هزار نفر حدود ۲.۲ درصد گرفتار پرخاشگری بودند.

وی با بیان اینکه میزان اختلال بیش فعالی یک در هزار است، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکلات تربیتی در بروز و ظهور این اختلال‌ها مؤثر بوده است.

کودک پله آمال پدر و مادر می‌شود

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان با بیان اینکه شخصیت روانی یک انسان در کودکی شکل می‌گیرد، اضافه کرد: در مصاحبه با کودکانی که از یکی از سه اختلال ذکر شده رنج می‌برند، مشاهده شد طرح مشکلات و مسائل اقتصادی در منزل و مشاجرات والدین در کنار کودکان تجربه این گروه از کودکان بوده است.

به گفته وی عدم توجه و ارزش‌گذاری به رفتارهای کودک و عدم درک نیازهای کودک از جمله بازی و سرگرمی در بروز و ظهور این اختلال‌ها مؤثر بوده و مواردی از جمله تک فرزندی، بی‌توجهی به ایجاد محیط سالم تربیتی و توجه صرف والدین به تربیت مادی منجر به بروز مشکل می‌شود.

نخستین افزود: از سویی متأسفانه در اغلب خانواده‌ها والدین سرخوردگی و آرزوهای دست نیافته خود را به کودکان انتقال می‌دهند و بدون در نظر گرفتن قابلیت‌ها و خواسته‌های کودک وی را مجبور به تحقق آرزوهای مورد علاقه خود می‌سازند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان اضافه کرد: نمونه این معضل را می‌توان در تحمیل رشته تحصیلی خاص به کودک مشاهده کرد که در ادامه اثرات سویی بر روند تحصیل و اشتغال وی دارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار