کد خبر: ۵۵۴۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۶ 21 January 2018

تابناک / نخستین سالگرد شهدای آتش‌نشان در قطعه ‌۵ بهشت‌زهرا با حضور جمعی از خانواده‌های آتش‌نشان‌ها،مسئولان دولتی، کشوری و مدیران شهری برگزار شد.

در این بین، همزمان با سالگرد حادثه، خبرهایی نیز درباره ساخت پلاسکوی جدید و خانواده‌های شهدای آتش‌نشان منتشر شد.

خانواده‌های شهدای پلاسکو تحت پوشش شهرداری

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران دیروز اعلام کرد: خانواده‌های شهدای پلاسکو تحت پوشش اداره امور ایثارگران شهرداری قرار می‌گیرند. مهدی داوری در حاشیه برگزاری مراسم نخستین سالگرد شهدای حادثه پلاسکو گفت: «باید براساس قانون عمل کنیم و نمی‌توانیم فراتر از آن پیش برویم ولی پیگیر هستیم خانواده‌های شهدای آتش‌نشان تحت پوشش بنیاد شهید نیز قرار بگیرند.»

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز همزمان عنوان کرد که وعده‌های داده‌شده به خانواده‌های شهدای پلاسکو محقق شده است. زهرا صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه «شهید» خوانده‌شدن جان‌باختگان حادثه پلاسکو در حیطه اختیارات شورا و شهرداری نیست، به ایسنا گفت:‌ «تصمیمات باید توسط بنیاد شهید گرفته شود. اگرچه شهرداری تهران تلاش‌های بسیاری را انجام داده تا بتواند جان‌باختگان این حادثه را از مزایای شهید برخوردار کند.»

بزرگ‌ترین گلایه خانواده‌های شهدای پلاسکو چیست؟

روز گذشته سخنگوی شورای شهر تهران همزمان با سالگرد حادثه پلاسکو در پست اینستاگرامی خود بزرگ‌ترین گلایه خانواده شهدای پلاسکو را اعلام کرد. علی اعطا نوشت: «روز سه‌شنبه در شورا دیداری با خانواده‌های شهیدان پلاسکو داشتیم. در این جلسه از اعضای شورا آقایان هاشمی، حبیب زاده، میرلوحی، خلیل آبادی و خانم‌ها صدراعظم نوری و خداکرمی و از مجلس، آقای محجوب حضور داشتند. بخش عمده گلایه این عزیزان، نسبت به موانع قانونی است که وجود دارد که اسامی شهدای پلاسکو، در بنیاد شهید ثبت شود.

آغاز بازسازی پلاسکو از دهه فجر

در مورد ساخت پلاسکوی جدید نیز دیروز رئیس بنیاد مستضعفان (بنیاد مالک پلاسکو است) اعلام کرد که براساس توافق شهرداری، بنیاد مستضعفان و تأیید آن توسط دستگاه قضایی، ساختمان جدید پلاسکو در 13طبقه شامل 5طبقه زیر و 8طبقه روی زمین در عرصه 9400مترمربع نیمه اول بهمن با اخذ مجوز شهرداری کلنگ‌زنی می‌شود. البته صحبت‌های محمد سعیدی‌کیا در حالی مطرح شد که پیش از این گفته شده بود کلنگ ساختمان جدید همزمان با سالگرد حادثه پلاسکو به زمین می‌خورد.

او عنوان کرد که این اقدام در دهه فجر صورت می‌گیرد و گفت: «شورای‌عالی معماری و شهرسازی مصوب کرده بود که طراحی پلاسکوی جدید به مسابقه گذاشته شود. در این میان پس از دریافت طرح‌های گوناگون گروه داوران ابتدا 365طرح و سپس 10طرح را انتخاب کردند.

پس از توافق برای سطح و سطوح ساختمان جدید با شهرداری یک مسابقه نهایی برای طراحی پلاسکوی جدید برگزار می‌شود.» وی با اشاره به اینکه جلساتی با شهرداری تهران، شهرداری منطقه ۱۲، قوه قضاییه و همچنین سازمان میراث فرهنگی برای مشخص شدن شکل کار برگزار شد از دستیابی به تفاهم با مجموعه های مذکور خبر داد و گفت: «منتظر ابلاغ صورت‌جلسه‌هایی هستیم که با شهرداری و قوه قضاییه امضا کرده‌ایم.»

دغدغه‌های ژاندارک و موافقت میراث

یکی از موضوعاتی که در مورد ساخت پلاسکو مطرح می‌شود، حفظ حریم میراث فرهنگی است. مدرسه هدایت (ژاندارک سابق) و کلیسای ژاندارک 2بنای تاریخی مهم در چهارراه استانبول هستند که مهدی حجت، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در این رابطه گفت: «سازمان میراث فرهنگی موافقت کرده که با رعایت ضوابط میراثی پلاسکوی جدید ساخته شود. می‌توانیم بارگذاری را در سمت پلاسکو که نزدیک مدرسه ژاندارک است با طراحی خاصی کمتر کنیم. ما تراکم قانونی را که در طرح تفصیلی است به رسمیت می‌شناسیم.»

آتش‌نشانی که 400کیلومتر پیاده آمد

آتش‌نشان گیلانی برای رسیدن به نخستین سالگرد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو 400کیلومتر را طی 16روز پیاده آمد. محسن رنجکش، آتش‌نشان کلا‌چای که 51سال سن و 29سال سابقه آتش‌نشانی داشته است با پای پیاده از استان گیلان تا بهشت زهرا(س) آمده بود و دیروز در مراسم سالگرد شرکت کرد. وی هدف از این اقدام را قدردانی از فداکاری و ایثار شهدای آتش‌نشان مطرح کرد.

خاطره رشادت آتش‌نشانان زنده خواهد ماند

شهردار تهران همزمان با نخستین سالگرد فاجعه پلاسکو که با شهادت 16آتش‌نشان و فوت 5نفر همراه شد، در صفحه اینستاگرام خود پیامی را منتشر کرد. محمدعلی نجفی در این پیام آورده است: «یک‌سال گذشت از روزهایی که یک «ملت» برای دیدن دوباره «آتش‌نشانان شجاع» دست به دعا برداشته بودند اما امیدشان ناامید شد.

یک‌سال گذشت از روزی که پلاسکو با آن قدمت و خاطره‌اش تاب آتش نیاورد، ریخت و قلب یک ملت هم ریخت از تلخی و فاجعه آن حادثه. ۱۶‌آتش‌نشان، یک‌سال است که جاودانه شدند و نامشان در تاریخ این مرز و بوم حک شد به شجاعت، ایثار و فداکاری. تاریخ این مرز و بوم نشان داده که این ملت، «قهرمانان» خود را هیچگاه فراموش نخواهند کرد و داغ‌شان هنوز تازه است؛ چون خاطره رشادت آنها زنده هست و خواهد بود.»

نجفی همچنین در رابطه با علت شرکت نکردنش در مراسم سالگرد شهدای آتش‌نشان گفت: «از مدت‌ها پیش به همکارانم در شهرداری تأکید کرده بودم که مراسمی در خور ‌شأن آتش‌نشانان قهرمان پلاسکو را برنامه‌ریزی کنند و قرار بود این برنامه روز جمعه با حضور خانواده همه این عزیزان در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شود، اما به‌دلیل عدم‌حضور برخی از خانواده‌های این عزیزان در تهران و حضور در مراسم سالگرد عزیزانشان در شهرهای دیگر، این مراسم به زمانی نزدیک موکول شد تا با حضور همه آنها، گرامی بداریم یاد و خاطره حماسه‌آفرینان پلاسکو را.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار