Tod یک مدل کپی برداری شده از توسعه شهری غرب است که بدون اصالت دادن به رویکرد های فرهنگی بومی تاثیرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت .
کد خبر: ۵۵۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ 21 January 2018

به گزارش تابناک تهران سومین همایش توسعه شهری مبتنی بر حمل ونقل همگانی (Transit Oriented Development) در روز سی ام دی ماه در هتل المپیک تهران در دور‌ترین نقطه دسترسی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی آغاز به کار کرد و همچون دیگر همایش‌های برگزار شده تمامی سخنرانان در خصوص باید‌ها ونباید‌ها والزامات اجرای طرح Tod ایراد سخنرانی کردند و با این پیشفرض که طرح مذکور در دیگر کشور‌ها به نتیجه رسیده و ما نیز با یک کپی برداری می‌توانیم سرانجام خوبی را رقم بزنیم، چهارچوب سخنان خود را شکل دادند.

Tod در واقع یک مدل توسعه شهریست که اصالت به ناوگان حمل ونقل عمومی میدهد و در این مدل در واقع ایستگاه‌های مترو اصلِ ایجاد، ساخت و توسعه و تخصیص تراکم شهری می شوند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در آغاز مراسم با بیان مثال‌هایی سعی در تبیین هزینه و فایده اجرای طرح Tod بر بستر کلان شهر تهران افزود: با فروش تراکم تجاری در نزدیکی ایستگاه‌های مترو، میتوان هزینه ساخت خود مترو را نیز به دست آورد و در واقع ایجاد کاربری‌های تجاری در اطراف ایستگاه‌های مترو، یکی از راهکار‌های اجرایی طرح Tod به حساب می‌آید و از مجتمع‌هایی در این خصوص نام بردند که یکی از آن‌ها مجتمع تجاری می باشد که در دوره‌های پیشین در میدان ابن سینا ساخته شده است.
 
مجتمع تجاری فوق نمای مسجد چندین ساله فخر آباد، یکی از مساجد زیبا و قدیمی تهران که توسط فخر الدوله در زمان قاجار ساخته شده را کور کرده است و در واقع عدم در نظر گرفتن فرهنگ اجتماعی شهرنشینی با پیاده سازی یک روش به ظاهر متمدن غیر بومی اثرات زیانباری را بر جاگذاشته است. کپی برداری مدل‌های غربی توسعه شهری بدون در نظر گرفتن فرهنگ دینی جامعه ایرانی، رویکرد دیرینه تکنوکرات‌های حاکم بر دولت و مجموعه مدیریت شهری تهران می‌باشد.
 
تقریبا تمامی سخنرانان همایش، آلودگی هوا و ترافیک را ریشه در خودرو محوری دانسته و بر این موضوع تاکید داشتند که با اجرای این مدل همه چیز را به نفع عابران و به ضرر خودرو‌ها تغییر خواهند داد.

در ادامه این همایش عباس آخوندی نیز اجرای Tod را محتاج تغییر نگرشی بنیادین دانسته و اذعان داشت: زندگی مدرن در ایران با بحران مواجه شده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی احتیاج به باز اندیشی بنیادین و سیاست گذاری‌های جدید داریم، ما بحران قابلیت زندگی، جابجایی و رفت و آمد را داریم و با این همه هزینه، شهر‌های ما هنوز ظرفیت زندگی را ندارند.

وی افزود: صداسیما با دعوت از کارشناسانی غیر متخصص، مسایل را وارونه جلوه می‌دهد و با این وجود باید یک رسانه اینترنتی برای طرح Tod پایه ریزی نماییم.

وزیر راه و شهر سازی خاطر نشان کرد: در کشور ژاپن اول شبکه ریلی ایجاد شدند و سپس توسعه شهری، به این منظور است که در آنجا فقر شکل نگرفت.

آخوندی در ادامه اذعان داشت: راه درمان فقر، توسعه حمل و نقل همگانی است، نه شیوه تفکر چپ در توزیع پول و ثروت در میان مردم.
 
در انتها باید به این موضوع اشاره کرد که هر گونه تحولی در حوزه مدیریت شهری برای رسیدن به یک نتیجه ملی را باید به صورت کار کارشناسی شده و برمبنای فرهنگ دینی و ایرانی قرار داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار