بانک مسکن با پشت سر گذاشتن هفتاد و نهمین سالگرد تاسیس، وارد دهه هشتم از فعالیت های خود به منظور خدمت رسانی به آحاد جامعه شد.
کد خبر: ۵۵۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 17 January 2018

به گزارش تابناک : این بانک در تاریخ 25 دی ماه سال 1317 با عنوان بانک رهنی ایران و با سرمایه ای بالغ بر 200 میلیون ریال تحت نظارت وزارت دارایی وقت و بانک ملی آن زمان با هدف کمک به خانه دار شدن مردم تاسیس شد.
بانک مسکن در حالی هفتاد و نهمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد که هم اکنون با سرمایه انسانی بالغ بر 12 هزار کارمند خود و به پشتوانه وفاداری و اعتماد مشتریانش در 1267 شعبه در طول 8 دهه گذشته جزو برترین بانک های کشور به لحاظ سطح خدمت رسانی و کمک به تامین مالی مسکن آحاد جامعه بوده است.
طی سال های اخیر بانک مسکن با توجه به شرایط اقتصادی روز کشور تلاش های بسیاری برای رونق اقتصادی و کسب و کارهای مرتبط با حوزه مسکن به منظور خدمت رسانی به متقاضیان انواع تسهیلات ملکی و غیر ملکی، انجام داده است که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت خرید و ساخت مسکن و تلاش برای طراحی ابزارها و نهادهای مالی و پولی تامین کننده سرمایه مورد نیاز برای ورود به حوزه مسکن از سوی متقاضیان و افراد واجد شرایط از جمله مهمترین آن ها محسوب می شود.
بر این اساس، بانک مسکن طی چهار سال گذشته همزمان با راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم برای پرداخت ارزان ترین شکل تسهیلات خرید مسکن در سیستم بانکی کشور به متقاضیان خانه اولی، راه اندازی طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن و حساب امانی ویژه پیش فروش ساختمان به منظور ساماندهی به بازار پیش خرید و پیش فروش مسکن از طریق مجاری قانونی، راه اندازی صندوق زمین و ساختمان، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان و حمایت از سرمایه گذاران در بافت های فرسوده و ... گام موثری در بهبود فرآیند تامین مالی به خصوص برای گروه های کم درآمد و با سطح درآمدی متوسط برداشته است.
تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات خرید مسکن و افزایش سقف تسهیلات زوجین خانه اولی تا 160 میلیون تومان از مهمترین دستاوردهای بانک مسکن طی چهار سال گذشته است که این بانک را در رسیدن به اهداف و آرمان های تعریف شده یاری کرده است. انتشار اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات پرداخت شده در سنوات گذشته برای اولین بار در کشور، راه اندازی اولین شرکت تامین سرمایه و همچنین راه اندازی اولین مرکز توسعه کارآفرینی در نظام بانکی کشور، بانک مسکن را به بانکی پیشگام در بهره برداری از بازار سرمایه در مقایسه با سایر بانک های کشور تبدیل کرده است.
هر چند این اقدامات تنها بخش کوچکی از فعالیت های انجام شده طی 8 دهه حضور و خدمت رسانی بانک مسکن به آحاد جامعه محسوب می شود اما طی 4 سال اخیر بخش قابل توجهی از زوج های جوان خانه اولی و سایر متقاضیان واجد شرایط با حمایت های مالی صورت گرفته موفق به خرید مسکن شده اند.
مدیران بانک مسکن همچنین با طراحی و تدوین سند چشم انداز 1400 بانک سیاست ها و راهبردهای کلان بانک تخصصی –توسعه ای حوزه مسکن را برای 4 سال پیش رو تدوین و به عنوان برنامه لازم الاجرا برای تحقق اهداف کمی و کیفی تعریف شده ذیل این سند به همه شعب و بخش های این بانک ابلاغ کرده اند.
هم اکنون به واسطه تدوین این سند چشم انداز حتی کوچکترین اجزای فعال در بانک مسکن برای 4 سال پیش روی خود برنامه و هدف کاری تعریف شده و مشخصی دارند که مجموعه این اهداف و برنامه ها در نهایت در قالب اهداف کلان بانک مسکن تا سال 1400 در متن سند چشم انداز بانک ارائه شده است.عملکرد 9 ماهه اخیر بانک مسکن بنا بر گزارش اداره کل آمار و اطلاعات این بانک نشان می دهد بانک مسکن طی 9 ماه اخیر تعداد 43 هزار و 993 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 4603 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده است و از این حیث در ردیف بانک های پیش رو در پرداخت تسهیلات ازدواج قرار دارد.
در بخش ارائه تسهیلات نیز بانک مسکن در 9 ماه سال جاری عملکرد مطلوبی را از خود ارائه کرد؛ طوری که در این مدت این بانک تعداد 355 هزار و 489 فقره تسهیلات در بخش مسکن و سایر بخش ها اعم از صنعت و معدن، بازرگانی، خدمات، سهم الشرکه و ....، به مبلغ 143.610 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرد که تعداد 297 هزار و 921 فقره از این تسهیلات مربوط به بخش «مسکن» است.
بانک مسکن در بخش مسکن مهر نیز از ابتدای اجرای این طرح تا پایان آذرماه سال جاری موفق شد تعداد یک میلیون و 795 هزار و 340 واحد مسکونی را فروش اقساطی کند که تعداد 51 هزار و 693 واحد آن در 9 ماهه ابتدای سال جاری فروش اقساطی شد.
همچنین بانک مسکن طی 9 ماه اول سال جاری با انجام فعالیت هایی در حوزه کاهش نرخ تمام شده پول با انجام عملیات کاهش هزینه های بهره ای به علت کاهش نرخ سود سپرده ها در سال 96 و نیز با رعایت کامل دستورالعمل های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نرخ تمام شده پول بانک را کاهش داد.
تهیه و رونمایی از سند راهبردی بانک مسکن به منظور اجرای بهتر تکالیف و مسئولیت های بانک از جمله برنامه ششم توسعه از دیگر اقدامات این بانک طی 9 ماه ابتدای سال جاری بوده است؛ انجام فعالیت هایی در حوزه توسعه ابزارهای تامین مالی و رونق بخش مسکن به منظور افزایش قدرت خرید خانوارها از دیگر فعالیت های انجام شده طی 9 ماه اخیر بوده است؛ ایجاد و راه اندازی مرکز توسعه کارافرینی بانک مسکن ، عرضه عمومی اوراق رهنی به منظور توسعه پرتفوی خدمات بانکی و ایجاد هم گرایی بیشتر بین بازار پول و بازار سرمایه از دیگر اقدامات انجام شده طی 9 ماه گذشته بوده است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا،طی این مدت بانک مسکن 30 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای منتشر کرد که از این مبلغ تا پایان سال 96 معادل 29 هزار و 793 میلیارد و 278 میلیون ریال اوراق به پیمانکاران معرفی شده واگذار شد. افتتاح مدرسه شهدای بانک مسکن در شهرستان تنگستان بوشهر و سندرک هرمزگان نیز از اقدامات مهم بانک مسکن طی 9 ماهه اول سال جاری بود.

 

 

 

منبع : بنکر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار