رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش تأکید کرد، شهردار تهران باید گزارشی از آنچه در شهرداری تحویل گرفته است و تغییر و تحول ارائه کند.
کد خبر: ۵۵۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 10 January 2018

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش تأکید کرد، شهردار تهران باید گزارشی از آنچه در شهرداری تحویل گرفته است و تغییر و تحول ارائه کند.
محمد علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره اقدامات صورت گرفته در شورای شهر و کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا اظهار داشت: بیش از یکصد روز است که شورای پنجم و مدیریت شهری شروع به کار کرده است.

وی ادامه داد:‌قبل از شروع به کار رسمی شورای پنجم کمیسیون‌های موقت تشکیل و جلسات آن برگزار شد و هر عضوی در حیطه وظایف خود به بررسی آمار و اطلاعات مربوطه پرداخت.

علیخانی بیان داشت:‌در کمیسیون عمران و حمل و نقل در این حوزه مسئولین وقت شهرداری را دعوت کردیم و درباره مسائل و مشکلات و اعتبارات لازم مباحثی مطرح شد.

وی بیان داشت:‌ در زمانی که این اقدامات صورت می‌گرفت هنوز بحث انتخاب شهردار مطرح نشده بود و چند هفته قبل از آغاز رسمی شورا ساز و کارهای انتخاب شهردار مورد بحث قرار گرفت ولی در روزهای آخر به نتیجه نهایی رسیدیم و بیشتر وقت ما در کمیسیون‌ها صرف می‌شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت: پس از شروع به کار شورای پنجم یکی از نقدها عدم مصوبات جدید در شورا بوده است، هر چه بتوانیم موانع را برداریم و تسهیل‌گری در امور شهروندی داشته باشیم، بهتر می‌توانیم اقدام کنیم و تا کنون نیز مصوبات لازم را داشته‌ایم و نیاز به مصوبه دیگری نیست مگر اینکه شرایط خاصی ایجاد شود.

 

علیخانی بیان داشت: در حال حاضر نیز طرح‌های خوبی آماده کرده‌ایم که به زودی به صحن علنی شورای شهر برای تصویب می‌آید ما معتقدیم باید طرح‌های پخته و کارشناسی‌شده تصویب شود.

وی گفت: برای آغاز به کار شورای پنجم بر اساس قوانین شورا باید در ابتدا نمایندگان در دستگاه‌های مختلف انتخاب و معرفی شوند که در هر جلسه چند نفر را انتخاب می‌کنیم البته بنده پیشنهاد داشتم که در یک جلسه مشخص نمایندگان انتخاب و معرفی شوند ولی آنچه که در‌ آئین‌نامه شورا آمده است باید تک تک افراد رأی‌گیری شوند و ساز و کار رأ‌ی‌گیری نیز وقت‌گیر شده است.

ایجاد مدیریت یکپارچه واحد شهری

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: تا کنون نیز از دستگاه‌های مختلف برای حضور در صحن علنی شورا دعوت شده است و ما نیاز داریم در تهران مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود چرا که اکنون تصمیم‌گیری‌ها به صورت جزیره‌ای انجام می‌شو و بخشی از دستگاه‌ها وظایف موازی بر عهده دارند که صدمه و مشکلات آن را مردم شهر پرداخت می‌کنند.

علیخانی بیان داشت: در این دوره دولت، مجلس، شورا و شهرداری تقریباً همسو هستند و باید از این فرصت استفاده لازم صورت بگیرد.

وی بیان داشت: باید جلسات مشترک با دستگاه‌های مختلف برگزار شود تا نسبت به مدیریت یکپارچه شهری اقدام شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: تا کنون وزیر مسکن، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،‌فرمانده سپاه تهران و تعداد دیگری از مسئولان کشوری در صحن علنی شورا برای ارتباطات بهتر و تعاملات بیشتر حضور یافته‌اند.

علیخانی خاطرنشان کرد: ما از یک لیست یکپارچه به نام لیست امید انتخاب شده‌ایم و افراد سیاسی در آن لیست حضور دارند ولی در مدیریت شهری سیاسی عمل نکردند و این طور نیست که نگاه سیاسی به بحث شهر داشته باشیم.

وی گفت: تا کنون نیز در نطق‌ها و مباحثی که در شورا مطرح شده است بحث‌های تند سیاسی کمتر مطرح شده است و بیشتر دنبال تعامل و گفت‌وگو بوده‌ایم تا مدیریت یکپارچه شهری را که در تمام دنیا وجود دارد در شهر تهران اجرایی کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش خاطرنشان کرد: مدیریت یک شهر در تمامی ابعاد از لحاظ پلیس، آموزش و پرورش و یا اداره برق و ... بر عهده شهردار است ولی در کشور ما این طور نیست.

علیخانی به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: در این خصوص جلسات زیادی برگزار شده است و شهردار نیز قول ساخت ساختمان جدید پلاسکو را اعلام کرده است و شهرداری آن چیزی که بر عهده دارد را کمک کرده است.

 

وی افزود: در مجوز صدور ساخت و طرح تفصیلی شهرداری مساعدت‌های لازم را داشته است و از نمایندگان، مالکان و مغازه‌داران در ساختمان پلاسکو دعوت به عمل آمد و جلساتی نیز برگزار شد. معاونت شهرسازی شهرداری تهران نیز جلسات متعددی با رئیس بنیاد مستضعفان برگزار کرد و به نتایجی رسیدند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش به نارضایتی کسبه ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت: در این حوزه چون یک دستگاه دخیل نیست و تعداد زیادی از دستگاه‌ها باید اقدامات لازم را انجام دهند بنابر این موجب نارضایتی کسبه شده است.اگر همه مسائل به شهرداری تهران مطرح شود ظرف مدت کوتاهی تعیین تکلیف نهایی صورت خواهد گرفت.

ساختمان جدید پلاسکو باید دارای بنایی آبرومند و تاریخی باشد

علیخانی گفت: ساختمانی که در زمین پلاسکو ساخته می‌شود باید دارای بنایی آبرومند، تاریخی و یادمان اتفاق‌هایی باشد که در این ساختمان افتاده است و از نظر معماری نباید ساختمان بدی را تداعی بکند.

وی افزود: شورای شهر مصوب کرده است که شهردار تهران ظرف مدت 100 روز گزارشی از آنچه که تحویل گرفته است در صحن شورا ارائه دهد.

شهردار تهران باید گزارش 100 روزه از تحویل و تحول ارائه دهد

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت:‌شهردار تهران باید گزارشی از آنچه در شهرداری تحویل گرفته و همین طور تغییر و تحول ارائه دهد چرا که شهرداری تهران یک مجموعه گسترده‌ای است که دارای سازمان‌ها، شرکت‌ها و زیرمجموعه بسیاری است.

علیخانی گفت: بعضاً اعلام می‌شود که بدهی شهرداری تهران 30 هزار میلیارد تومان است و دارای پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری نیز است.

وی ادامه داد: شورای پنجم اعتقاد دارد بیش از کار سخت‌افزاری باید به کارهای نرم‌‌افزاری پرداخته شود تا بازدهی بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش یادآور شد: در حال حاضر پروژه‌های نیمه‌تمام احصا شده است و این پروژه‌ها اولویت‌بندی شده‌اند در حال حاضر نیز بعضی از این پروژه‌ها متوقف و بعضی دیگر در حال انجام است.

پروژه‌های نیمه تمام در اولویت قرار گرفته است

علیخانی گفت:‌در شهر تهران پروژه‌هایی داریم که عنوان می‌شود 95 درصد آن ساخته شده و تنها 5 درصد دیگر باقی مانده است. جلسه‌ای درباره یکی از این پروژ‌ه‌ها برگزار کردیم که به گفته همکاران 95 درصد آن انجام شده و تنها 5 درصد باقی مانده است ولی وقتی که بررسی‌های تخصصی صورت می‌گیرد مشخص می‌شود که در یک پروژه تا کنون 116 میلیارد تومان پول پرداخته شده است و تنها 20 میلیارد تومان صورت‌وضعیت داریم و 60 میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است تا این پروژه‌ها تکمیل شوند که به این معنی است که باید برای تکمیل 5 درصد پروژه 80 میلیارد تومان پرداخت شود.بنابر این در گزارشات مطرح می‌شود 95 درصد پیشرفت یک پروژه است ولی وقتی که بررسی‌ها شروع می‌شود باید برای یک پروژه 116 میلیاردی 80 میلیارد تومان دیگر اختصاص داده شود که این یعنی 50 درصد آن پروژه هنوز باقی مانده است.

وی درباره 7 خط مترو تهران نیز اظهار داشت: ظرفیت و زیرساخت‌های لازم در خصوص مترو آماده است ولی مترو فقط تونل نیست بلکه نیاز به تجهیزات بسیار مهمی دارد.

اختصاص 22 هزار میلیارد تومان برای مترو تهران

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: برای تجهیزات مترو تهران نیاز به 22 هزار میلیارد تومان اعتبار است که برای 2 هزار واگن باید 10 هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.

علیخانی با اشاره به اینکه 7 خط مترو می‌تواند 6 میلیون سفر را در روز داشته باشد،‌گفت: در حال حاضر مترو تهران نیاز به واگن دارد تا سرفاصله ورود قطار کاهش یابد. مترو فرودگاه امام خمینی (ره) ایجاد شده است ولی مسافران 40 دقیقه تا یک ساعت باید برای ورود قطار منتظر بمانند.

تعطیلی خط 7 مترو بدلیل سیگنالینگ بود

وی درباره تعطیل شدن خط 7 مترو نیز اظهار داشت: علت تعطیل شدن این خط سیگنالینگ خط بود که باید 350 میلیارد تومان برای سیگنالینگ این خط اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت: تحریم‌های صورت گرفته در تجهیز امکانات مترو مشکلاتی ایجاد کرده بود که به شکل‌های مختلف این تجهیزات تأمین می‌شد.

علیخانی افزود: شهرداری تهران در حال حاضر در تأمین منابع با مشکل مواجه شده است که باید نسبت به رفع آن اقدام شود. بودجه حمل و نقل در سال جاری 4 هزار میلیارد تومان بوده است که تا کنون 1800 میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است.

شهرداری تهران 150 هزار نفر حقوق‌‌بگیر دارد/ ماهی 700 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود

وی یادآور شد: در زمانی که الویری به عنوان شهردار انتخاب شد شهرداری تهران 25 هزار نیرو داشت که در حال حاضر به 68 هزار نفر نیروی ثابت و قراردادی رسیده است که تعداد حقوق‌بگیران شهرداری به 150 هزار نفر نیز می‌رسد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش یادآور شد:‌تنها حقوق پرسنل شهرداری تهران در یک ماه به صورت میانگین 600 میلیارد تومان می‌شود که با مزایا به 700 میلیارد تومان هم می‌رسد.

علیخانی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران بیش از اندازه بزرگ شده است و هزینه‌های زیادی نیز در این خصوص پرداخت می‌کند.

وی بیان داشت: شایعه‌ای ایجاد کرده بودند که مدیریت شهری مخالف مسجد و حسینیه است در صورتی که شهرداری هم به نوبه خودش مانند سایر دستگاه‌ها در مسائل فرهنگی و اجتماعی وظیفه دارد و کمک می‌کند ولی اینکه به یک هیئتی شهرداری زمین بدهد و ساخت آن را نیز بر عهده بگیرد این اقدام درست نیست. با وجود اینکه شهرداری بخشی از پروژه‌های اصلی آن نیمه‌کاره باقی مانده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در یک منطقه به لحاظ ارتباطات شخصی زمین‌هایی داده شده و حتی ساخت آن را نیز شهرداری بر عهده گرفته است.

 

علیخانی گفت: اگر در هنگام یک پروژه به عنوان مثال پروژه بزرگراه امام علی (ع) مسجد در پروژه قرار گرفته و به جای آن در جایی دیگر مسجدی ساخته‌ایم ایرادی ندارد ولی در بعضی از موارد شهرداری تهران وظیفه‌ای ندارد و باید به وظایف اصلی خود که ساخت مترو و دیگر موارد است بپردازد.

در بازنگری طرح ترافیک هدف افزایش قیمت‌ها نیست

وی درباره بازنگری در محدوده طرح ترافیک نیز اظهار داشت:‌در بازنگری طرح ترافیک هدف افزایش قیمت نیست درآمد شهرداری تهران از طرح ترافیک فعلی 350 میلیارد تومان در سال است که نصف حقوق یک ماه شهرداری تهران نیز نمی‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت:‌طرح فعلی محدوده ترافیک در 37 سال قبل طرح خوبی بوده است ولی در حال حاضر جواب جمعیت فعلی تهران را نمی‌دهد. ما طرحی را ارائه کرده‌ایم که با کاهش تعرفه‌ها، مشارکت مردم افزایش یابد و عدالت نیز برقرار شود و فقط یک عده‌ای نتوانند از طرح استفاده کنند. بعضی از تاکسی‌های اینترنتی نیز این روزها آرم‌های طرح ترافیک را پیش‌خرید می‌کنند و مردم نمی‌توانند استفاده کنند.

علیخانی خاطرنشان کرد: ما باید به سمت درآمدهای پایدار پیش برویم، سالی هزار میلیارد تومان نیز برای مترو اختصاص بدهیم، 22 سال طول می‌کشد تا مترو تجهیز شود. بنابر این باید شرایط جدیدی را برای درآمدهای پایدار ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات ما این است که نقشه اقتصادی نداریم و باید آدم‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران را دعوت کنیم و پروژه‌های خود را تعریف کنیم تا بتوانیم سرمایه‌گذار مناسب جذب کنیم در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری خارجی است و کشورهای اروپایی بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند به شرطی که بتوانیم آنها را جذب کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش اضافه کرد: طرح بعدی که به دنبال آن هستیم ساماندهی پارک حاشیه‌ای در شهر است و ما در این طرح‌ها اصلاً‌ به دنبال گران‌ کردن نیستیم بلکه با ساماندهی به دنبال درآمدزایی مناسب هستیم.

پروژه‌های عمرانی تعطیل نشده است

علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به کمبودهای منابع پروژه‌های عمرانی تعطیل شده است، گفت:‌پروژه‌های عمرانی تعطیل نشده و نمی‌شود بلکه اولویت‌بندی شده است.

وی درباره ورود 2 هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت: 2 هزار دستگاه اتوبوس از کشور مجارستان خریداری شده است و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد و این اتوبوس‌ها از طریق سرمایه‌گذاری و مشارکت بانک شهر و یکی از بانک‌های خارجی خریداری شده است.

شهرداری بابک زنجانی نیست بدهی خود را پس می‌دهد

علیخانی بیان داشت:‌درست است که شهرداری به بانک بدهکار است ولی شهرداری که بابک زنجانی نیست پول را بردارد و پس ندهد، شهرداری اگر بدهکار هم است بالاخره تسویه خواهد کرد.

وی گفت:‌بانک از شهرداری تهران طلب دارد و شهرداری نیز به اشکال مختلف این بدهی را پس خواهد داد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش درباره ورود لیست امید به شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای از احزاب و گروه‌های همسو هستند و در انتخابات ائتلاف می‌کنند و این ائتلاف‌ها نیز نتیجه داده است.

علیخانی افزود: مردم با کسی عهد اخوت نبسته‌اند مردم خروجی و کار می‌خواهند، عامه مردم می‌خواهند مشکلاتشان حل شود و هر طرحی باشد که به نفعشان اقدام کند به آن طرف رأی می‌دهند.

 

وی افزود: اصلاح‌طلبان شامل گروه‌های مختلفی می‌شوند و احزاب مختلفی نیز دارند. بنده عضو هیچ کدام از احزاب نیستم.

100 میلیون تومان برای انتخابات هزینه کردم

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به اینکه در لیست امید سهم‌خواهی نبوده است 600 نفر برای حضور در این لیست رزومه دادند و با توجه به تجربیات این افراد این انتخاب‌ها صورت گرفت البته احتمال دخالت و اشتباه نیز وجود دارد و هیچکسی نیز ادعای بهتری نسبت به بقیه را نداشته است. البته جای خیلی از بزرگان نیز در شورا خالی است البته آنها آنقدر بزرگوار بودند که به نفع این لیست کنار رفتند بعضی‌ها هم اعتراض داشتند و حمایت نکردند.

علیخانی افزود: شخص بنده هیچ دخالتی در بستن لیست نداشتم و هیچ اطلاعی درباره ادعاهایی که مطرح می‌شد مبنی بر پرداخت پول و ... ندارم.

وی افزود: بعد از اینکه لیست مشخص و بسته شد ستاد انتخابات تشکیل و اعلام کردند که برای ساخت فیلم، پوستر و تیزر و دیگر مخارج انتخاباتی هر نفر باید یکصد میلیون تومان پرداخت کند که البته بعضی از اعضا این پول را پرداخت نکردند و بعضی‌ها کمتر دادند و بنده کامل این پول را پرداخت کردم چون که در تهران حضور نداشتم و مسئول ستاد روحانی در قزوین بودم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به چه علت در شورای شهر تهران شرکت کرده‌اید،‌گفت: بنده 25 سال در شهرداری تهران و در حوزه حمل و نقل و ترافیک فعالیت کرده‌ام عضو هیأت مدیره سازمان ترافیک بوده‌ام و از سال 72 وارد شهرداری شدم و با شهرداران زیادی کار کردم.

علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اختلافات اعضای شورای شهر گفت:‌در شورا خوشبختانه مابین اعضا هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و رابطه خوبی حاکم است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند هاشمی اعلام کرده بوداگر رئیس شورا نشود انصراف می‌دهد، گفت: شایعات زیادی مطرح بوده است هاشمی چنین حرفی را نزده، تنها گفته بود افکار عمومی در خصوص ریاست شورا از بنده انتظار دارند و اگر هم رأی نیاورم مهم نیست و گفت من هم مثل همه اعضا یک رأی دارم و هر چه جمع تصمیم بگیرد اقدام می‌کنیم.

هاشمی شهردار نشد که فرد دیگری به شورا اضافه نشود

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا با شهردار شدن هاشمی مخالفت کرده‌اید،‌گفت: یکی از دلایلی که مطرح می‌کردم این بود که اگر آقای هاشمی شهردار شود نفر بعدی وارد شورا خواهد شد البته بنده معتقد بودم که به هر حال اگر نفر بعدی وارد شود نماینده 600 هزار شهروند است چه اشکالی دارد شاید هم حضور یک فرد دیگر کمک کند و شورا را بهتر به پیش ببرد.

علیخانی ادامه داد:‌ عده‌ای معتقد بودند افرادی که به لیست رأی دادند انتظار دارند همه افراد در شورا باقی بمانند. ولی من همچنان فکر می‌کنم اگر هاشمی شهردار می‌شد هیچ اتفاقی در شورا نمی‌افتاد و با ورود نفر دیگری به شورا نه تنها ضرر نمی‌کردیم شاید هم بهتر می‌شد به هر حال تبادل نظر و دیدگاه بسیار مهم است.

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار