پرداخت وام 100 میلیونی بدون ضامن آنهم در کمتر از 10 روز، تبلیغ وسوسه برانگیزی است، تا کنون چنین تبلیغی راشنیده یا دیده اید؟ شاید هر یک از ما برای گرفتن چنین وامی با چنین شرایطی دچار تردید شویم که سراغ دریافت چنین تسهیلاتی برویم یا نه؟
کد خبر: ۵۴۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 08 January 2018

خیلی ها با دیدن چنین تبلیغی در فضای مجازی یا شنیدن چنین خبری از دوست و همسایه، فکر می کنند از قافله عقب مانده اند و دست به کار می شوند تا چنین وامی را در کمتر از 10 روز دریافت کنند. شاید خیلی ها محتاط باشند و به راحتی فریب این گونه تبلیغات را نخورند اما در عین حال افرادی هم هستند که از سر سادگی یا گرفتاری مالی نسبت به دریافت چنین تسهیلاتی که پایان آن، چون روز روشن است اقدام می کنند.
به عنوان مثال چندی پیش پرونده ای در پلیس فتای یکی از استان ها دایر شد و فردی با در دست داشتن مرجوعه قضایی با مراجعه به پلیس اعلام کرد که با رؤیت آگهی با موضوع ارائه وام فوری با تسهیلات عالی و بدون ضامن در یکی از گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و به دلیل نیاز مالی شدید اقدام به برقراری ارتباط با وام‌دهنده کرده است.
کلاهبردار با ارائه مدارک جعلی فعالیت خود را قانونی جلوه داده و اعتماد این مالباخته را جلب کرده و فریب کلاهبردار را خورده و مبلغ 12 میلیون تومان به‌عنوان پیش‌ پرداخت و ... به‌حساب متهم طی 5 مرحله واریز کرده است این کلاهبردار فضای مجازی نیز در مقابل، متعهد شده طی 10 روز وام به مبلغ 100 میلیون تومان را به‌ حساب شاکی واریز کند ولی با گذشت حدود دو هفته متهم با بهانه‌های مختلف از شاکی پول دریافت می‌ کرده که وی در نهایت به موضوع مشکوک شده و اقدام به شکایت کرده است در صورتی که با کمی دقت و هوشیاری می توانست به ترفند چنین شیادانی پی برده و حداقل سرمایه خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار ندهد.
پرونده های بسیاری با چنین موضوعی در پلیس فتا تشکیل می شود و روزانه بسیاری از شیادان از انواع ترفندها برای شکارکردن طعمه های خود استفاده می کنند، یکی از این ترفندها سوء استفاده از مشکلات مالی مردم است و این کلاهبرداران از تبلیغات پرداخت وام های میلیونی در کمترین زمان ممکن با کمترین سود و بدون ضامن استفاده می کنند در حالی که چگونه می توان به چنین شرایطی اعتماد کرد؟

**پرداخت وام آسان به ازای دریافت 20 درصد کارمزد
در مورد دیگری فردی به بهانه وام آسان، از شهروندان کلاهبرداری وحساب بانکی آنها را خالی می‌کرد ، این فرد متهم با پخش تراکت مبنی بر دریافت وام آسان در سطح شهر به شاکیان با وعده وام 10 یا 20 میلیون تومانی در قبال دریافت 20درصد کارمزد از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد.
متهم از قربانیان خود می ‌خواست پس از مراجعه به بانک نسبت به افتتاح حساب اقدام کرده و برای پرداخت کارمزد وام و هزینه ثبت نام با کارت عابر بانک و دفترچه پس‌انداز خود به شرکت مراجعه کنند.
پس از افتتاح حساب و مراجعه برای سیر مراحل دریافت وام، متهم از افراد می‌خواست تا برای پرداخت کارمزد دریافت وام کارت بانکی و رمز آن را در اختیارش بگذارند، متهم با سوء‌استفاده از غفلت دارندگان حساب مبادرت به کپی‌برداری از کارت عابر بانک می‌نمود و سپس در اقدام بعدی با داشتن کارت کپی و رمز اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب درخواست کنندگان وام می‌کرد.
البته با اقدامات فنی و پلیسی، متهمان این پرونده که زن و شوهر بودند شناسایی و با اخذ دستور قضایی هر دو نفر دستگیر در برابر ادله پلیس بزه انتسابی را پذیرفته، پرونده به همراه طرفین به دادسرا انتقال و با صدور قرار روانه زندان شدند.
این در حالی است که پلیس توصیه می کند هیچ گاه کارت عابر بانک یا اطلاعات مهم حساب بانکی خود به ویژه رمز عبور را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید و به تبلیغاتی که چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی مبنی بر دریافت وام آسان یا بدون بهره انجام می‌شود بدون بررسی و مشورت با کارشناسان مربوطه بانک اعتماد نکنید.

** پرداخت وام اشتغال زایی و زودبازده
شیاد دیگری با ایجاد وب سایت و معرفی خود به عنوان کارمندان وزارتخانه به بهانه پرداخت وام ، مبالغ هنگفتی را از شهروندان کلاهبرداری می کرد.
مالباخته با دیدن آگهی اینترنتی به عنوان پرداخت وام اشتغال زایی و زودبازده که توسط افراد ناشناس درج شده بود و برای توسعه کارخانه ذوب ضایعات خود تصمیم به تماس با درج کننده آگهی گرفته که پس از درخواست مدارک کارخانه، مبلغ 243 میلیون و 500 هزار ریال به بهانه‌های مختلف از قبیل تشکیل پرونده و غیره به حساب دو نفر که ساکن تهران بودند واریز کرد.
دو نفر که خود را از مسئولین بلندپایه حراست یکی از وزارتخانه‌ها معرفی و حتی در یک مرحله برای بازدید از کارخانه شاکی مراجعه و مبالغ بیشتری را از شاکی طلب کردند.
در حالی که استعلامات از وزارت‌خانه مربوطه نشان‌گر جعلی بودن هویت، متهمان بود لذا با کار علمی کارشناسان، متهمان شناسایی و دستگیر و به بزه ارتکابی اقرار کردند.

**کلاهبرداری از طریق فروش وام برای پرداخت شهریه دانشگاه
فرد دیگری در فضای مجازی آگهی با عنوان فروش وام را دیده و پس از تماس با فرد ناشناس آن هم بدون تحقیق ، مبلغ دو میلیون ریال را به حساب فروشنده وام واریز کرده اما پس از گذشت مدت زمان طولانی، متهم از پرداخت وام به شاکی خودداری کرده است.
در روند رسیدگی به پرونده، تعداد هشت نفر از شهروندان نیز به پلیس فتا مراجعه و بیان داشتند که فردی ناشناس از همین روش از آنها کلاهبرداری کرده است.
با توجه به حساسیت پرونده و تعدد شکات، با انجام اقدامات فنی و تخصصی فردی به هویت آقای ف.د شناسایی شد. در نهایت مشخص شد فرد شناسایی شده هویت واقعی متهم است که ضمن هماهنگی مقام قضایی متهم با رعایت اصل غافلگیری دستگیر شد و در بازجویی متهم بیان داشت، با توجه به فوت پدرش در بچگی از لحاظ مالی در تنگدستی بوده و برای پرداخت شهریه دانشگاه اقدام به درج آگهی فروش وام در فضای مجازی کرده است. برابر تحقیقات انجام شده متهم معترف شد با مبالغ دریافتی قصد خروج از کشور را نیز داشته و این فرد از 40 نفر مبلغ 800 میلیون ریال کلاهبرداری کرده است.

**دستگیری دلال وام های اینترنتی
دلال وام‌های اینترنتی که با وعده‌های مالی اقدام به کلاهبردی از 15 نفر کرده بود نیز توسط پلیس دستگیر شد.
15 نفر از شهروندان یکی از استان های کشور با مراجعه به پلیس نسبت به آگهی درج شده در یکی از سایت‌ها با نام فروش وام کالا با شرایط سرمایه شخصی برای اخذ وام شکایت و ابراز کردند که طی تماس با شخص آگهی دهنده او وعده داده برای اخذ وام و تسریع در امورات مبالغی به عنوان پیش پرداخت دریافت می‌کند. شاکیان طی چندین فقره در مجموع مبلغ 150 میلیون ریال به حساب آگهی دهنده واریز کرده‌اند که فرد آگهی دهنده دیگر پاسخگو نبوده است.
متهم از طریق آگهی مذکور با دریافت وجه پیش پرداخت از مالباختگان قول تسریع در انجام امور اداری وام را داده بود در مراحل بعدی جواب ‌گوی تماس آنها نبود.
متهم در مواجهه‌ با ادله و مستندات به بزه خود اعتراف و انگیزه خود را سودجویی از متقاضیان دریافت وام اعلام کرد.

**توصیه های پلیس در مواجه با تبلیغات کاذب پرداخت وام های آسان
سرگرد حمید کیانی رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در مورد کلاهبرداری از طریق تبلیغات کاذب پرداخت وام های آسان در فضای مجازی، گفت: کلاهبرداران فضای مجازی از هر فرصت و زمانی برای عملی کردن اعمال و اهداف مجرمانه خود استفاده می کنند و همواره به دنبال شگردی هستند تا با استفاده از آن بتوانند از کم دقتی و حسن اعتماد هموطنان عزیز سوءاستفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی یا در سطح شهر و در و دیوار ها دیده می شود در مورد خرید و فروش انواع وام است، افزود: شهروندان مراقب باشند در دام این کلاهبرداران گرفتار نشوند.
سرگرد کیانی با بیان اینکه این کلاهبرداران برای جلب حسن اعتماد کاربران، شرکت های قلابی و جعلی را تاسیس کرده اند که در هیچ جا ثبت نشده است یا اگر ثبت شده نیز واقعی نیست، گفت: این شرکت‌ ها معروف به شرکت های کاغذی است که وجود خارجی ندارند و اصلا تشکیل می‌شوند تا کلاهبرداران بتوانند با سوءاستفاده از آنها، جیب‌هایشان را پر از پول کرده و سر طعمه‌هایشان کلاه بگذارند.
وی افزود: این افراد با جلب حسن اعتماد شهروندان و دریافت مبلغی به عنوان حق امتیاز وام عملا کاری برای شهروندان انجام نمی دهند و از آنها کلاهبرداری می کنند.
سرگرد کیانی ادامه داد: حتی برخی از این کلاهبرداران با دریافت مدارک مورد نیاز مثل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه از مدارک شهروندان نیز سوء استفاده کرده و برای این مشکل ایجاد می کنند.
رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: به هیچ عنوان اصل یا کپی مدارک شناسایی خود را در اختیار این افراد قرار ندهید چه به صورت حضوری و چه از طریق ارسال ایمیل، چرا که تبعات قانونی هر گونه سوء استفاده از مدارک شما به عهده خود شماست.
کیانی ادامه داد: ثبت شرکت یا باز کردن حساب بانکی با مدارک دریافتی از متقاضیان وام از سوی این کلاهبرداران، یکی از شگردهای جدید کلاهبرداری بوده که در صورت وقوع، انگشت اتهام را به سمت شخصی که این حساب ها و یا این شرکت ها به نام او ثبت شده است نشانه می رود و این امر باعث ایجاد پیگردهای قانونی برای صاحبان مدارک خواهد شد.
وی با بیان اینکه خرید و فروش وام ممنوعیت قانونی دارد، گفت: ارائه هرگونه خدمات بانکی صرفاً از طریق سیستم بانکی که تنها مرجع رسمی این گونه خدمات می‌باشد صورت می گیرد و در این رابطه هر خدمتی که توسط سایرین در خارج از شبکه بانکی کشور تبلیغ ‌گردد و ادعای انجام آن اعلام شود، معتبر نیست.
سرگرد کیانی افزود: بر این اساس از کلیه هموطنان درخواست می ‌شود، هنگام مواجهه با این قبیل پیامک ها و تبلیغات در فضای مجازی هوشیاری لازم را داشته باشند تا از مشکلات بعدی که در اثر رجوع به این اشخاص پدید می آید در امان بمانند.
وی افزود: شهروندان برای دریافت هر گونه وام، فقط از طریق مجاری رسمی آن بانک ها اقدام کنند تا در صورت لزوم از حمایت های قانونی لازم بهره‌مند شوند.
همواره باید شهروندان هوشیار بود و به هیچ وجه به تماس‌های مشکوک یا پیامک‌هایی که در این قالب دریافت می‌ کنند، اعتماد نکرده و جوابگوی آنها نباشند. بهترین حالت این است که تماس مشکوک قطع و پیامک دریافتی حذف شود چون تجربه ثابت کرده که همواره اینگونه تماس ها و پیام‌ها کلاهبرداری است و نیازی به اعلام اطلاعات بانکی مانند شماره حساب و کد ccv2 و رمز دوم یا حضور شما پای عابر بانک نیست و کافی است شماره 16 رقمی یا 19 رقمی روی کارت بانکی شما اعلام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار