مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست خبری اعلام کرد نوسازی بافت فرسوده تهران دست کم یک دهه طول می‌کشد و مردم می‌توانند در هنگام وقوع زلزله به تونل های تهران از جمله رسالت و توحید پناه ببرند.
کد خبر: ۵۴۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 08 January 2018

مهدی حجت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، درباره مهمترین مسایل حوزه شهرسازی و معماری شهر تهران توضیح داد.
اهم مطالب او به این شرح است:

-سعی می کنیم انتفاع از ظرفیت های موجود در شهر را به جای تراکم فروشی منبع درآمد شهرداری کنیم.

-بازیگری طرح تفصیلی مهمترین مساله معاونت شهرسازی و معماری است که باید تا پایان سال انجام شود. این طرح ایرادات زیادی دارد که باید در بازنگری آینده، این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.

-از 18 هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری تهران در حوزه شهرسازی، 11 هزار میلیارد تومان مربوط به حوزه فروش تراکم و واگذاری پروانه ساخت و ساز است.

-مردم حاضرند زمانی که ببینند در شهر خدمات دریافت می کنند، در اداره شهر مشارکت کنند. گرفتاری های شهرداری زیاد است و مردم باید در ساختن فضای عمومی جامعه کمک کنند. امیدواریم تا انتهای امسال پرونده های زد و خوردی که شهرداری نه راه پس و نه راه پیش دارد، خاتمه پیدا کند.

-در سالهای گذشته پروانه ها و توافقاتی صورت گرفته و پروانه ساخت برای ساختمانهایی صادر شده که هنوز شروع به ساخت نکرده اند.

-با مالک ساختمان پالادیوم هنوز توافق نکرده ایم. قرار است شهرداری منطقه یک درباره ساخت 3 طبقه بالای این ساختمان و پل هوایی آن، با مالک ساختمان مذاکره کرده و تصمیم بگیرد.

-پروژه بازسازی ساختمان پلاسکو با موافقت بنیاد مستصعفان از 29 دیماه کلنگ زنی می شود. در این پروژه قرار است با موافق میراث فرهنگی، بخشی از بارگزاری بنا در حریم مدرسه ژاندارک، کمتر باشد. قرار است پلاسکو حدود 1300 باب پارکینگ داشته باشد و با توجه به حقوق مکتسبه مالکان این ساختمان، سازه آن حدود 10 طبقه می شود.

-حرکت برخی از پل ها در زلزله طبیعی است. البته باید پل های قدیمی تهران بازسازی شوند. نگرانی که در ذهن عام است وقتی با خودرو روی پل حرکت می کنیم و پل تکان می خورد، مسئله نگران کننده ای نیست. طراحی پل ها به صورتی است که میزانی از حرکت را می تواند قبول کند.

-سازه های شهر تهران مانند تونل رسالت دارای توان زیاد مقابله در برابر زلزله هستند. سازه تونل رسالت می تواند تا 7 و نیم ریشتر زمین لرزه را تحمل کند و به عنوان مکان امنی برای شهروندان در زلزله تهران مدنظر قرار دارد. تونل توحید هم دارای شرایط مشابهی است و می تواند زلزله های سنگین را تحمل کند.

شهروندان باید هنگام خریداری منزل، عکسها و فیلمهای سازه و زیربنا را ببینند و نسبت به مقاوم بودن سازه در مقابل زلزله اطمینان حاصل کنند. 5 درصد از عرصه شهر تهران، بافت فرسوده است که متاسفانه بیش از 15 درصد جمعیت را در خود جای داده است. پیش بینی من این است که حداقل 10 سال طول می کشد تا با همکاری دولت و سایر نهادها، بافت فرسوده، نوسازی شود.

بیش از 340 گود رها شده در شهر تهران داریم. از مجموعه آنچه رها شده، برخی هم وسیع هستند، هم عمیق و هم مدت زیادی است رها شده اند.

برخی از گودها کوچک هستند، ولی مدت زیادی است رها شده اند و از این لحاظ خطرناکند. برخی گودهای وسیع هستند ولی نوع نگهداری از آنها مناسب است و خطرناک نیستند.

با تک تک مالکان گودهای رها شده، مکاتبه شده است. اگر به مالک اخطار کردیم و مالک احساس خطر نکرد، شهرداری راسا وارد شده و رفع خطر می کند. تاکنون تنها دو گود مهم به این صورت بوده.

گود کنار برج میلاد معطلی زیاد دارد و خطرناک است. شریک شهرداری در این پروژه مشکلات حقوقی دارد و قرار شد شهرداری راسا برای تثبیت آن گود اقدام کند.

گود فرهنگ در کنار کتابخانه ملی در مجموعه عباس آباد مخاطره انگیز بود و نشانه های فنی می گفت وضعیت مناسبی ندارد. از دوماه پیش، مسئول جدید شرکت نوسازی عباس آباد اقدامات فنی را شروع کرده و الان در حال تثبیت است و تا خردادماه 97 گود را تثبیت می کنیم.

شورای شهر برای شهرداری تکلیف تعیین کرده ظرف 6 ماه باید میزان انحراف مورد به مورد طرح تفصیلی را روشن کند. من دنبال این هستم روشن کنم اهداف طرح تفصیلی در بلند مدت پاسخ گوی همه نیازهای شهر تهران است و می تواند موجب ارتقای سطح کیفی زندگی در تهران شود.

دنبال طرحی هستیم که به عنوان یک الگوی شفابخش برای همه نیازهای شهر تهران در بلندمدت پاسخگو باشد.

باید علاوه بر طرح تفصیلی، طرح جامع شهر را هم مورد بازنگری قرار دهیم. هنوز ظرفیتهای پنهان در شهر تهران به مقدار زیادی وجود دارد.روددره ها، اراضی عباس آباد، بافت تاریخی شهر و همه اینها ظرفیتهای فوق العاده ای را به وجود می آورد که با شناسایی و احیای آنها، برخی از اشتباهات این مدت ترمیم شود.

اخطاری که در شورای شهر درباره خلاف در شهرداری داده شد، اخطار به جایی است. هیچ یک از معاونان معماری و شهرسازی مترصد کنار گذاشتن بخشنامه ها نیستند. ممکن است برخی جاها اتفاق کوچکی بیفتد که باعث این اخطار شده است.

 

برخی از مالکان برجها، تراکم بالا گرفته اند و اجازه حقوقی را در سالهای قبل دریافت کرده اند. ما به لحاظ حقوقی نمی توانیم به حقوق مکتسبه افراد تعرض کنیم. عدد دقیق برجهایی که از قبل پروانه گرفته اند ولی هنوز ساخت و ساز را شروع نکرده اند زیر 100 واحد است.

برخی از مدیران که قبلا مجوز حقوقی داده اند، پرونده دارند. برخی تخلف کرده اند و احساس می کردند برای منافع شهرداری، باید موافقت با دوطبقه اضافه ساخت کرده اند و پولش را گرفته و به حساب مشخص شهرداری ریخته اند. تخلف با فساد متفاوت است. اختیار ویژه ای در دسترس شهرداران بوده که بعضا از آن استفاده کرده اند.

برخی از کارمندان سابق هم می دانیم برای اعوان و انصار خود کاری کرده و منافع داشته اند. او را به تخلفات اداری معرفی نمی کنیم، اگر دستش آلوده باشد به بازرسی، حراست و دادگاه معرفی می شود. فساد قابل گذشت نیست و باید از طریق قوه قضاییه رسیدگی شود. تعدادی را اطلاع داریم از این مسایل پرونده دارند. این افراد از طریق بازرسی و حراست به مراجع قضایی معرفی می شوند.

اخطارهای متعدد داده ایم شهرداری مناطق هیچ توافقی با مالکان نکنند. هر اقدامی غیرقانونی است مگر روی سیستم همه ببینند. به شهرداران گفته ام اگر می خواهید مال شهرداری را ببخشید هم ببخشید، ولی باید همین بخشش روی سیستم مشخص باشد. کار در تاریکی و پنهان کاری نداریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار