معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در چارچوب حوزه فرهنگی عمومی و در راستای سایر نهادهای فرهنگی تعریف می شود و نهاد جایگزین دولت نیست. باید رویکرد آن از دولت محوری به «رسالت محوری» تغییر یابد.
کد خبر: ۵۴۸۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 07 January 2018

سیدرضا صالحی امیری با بیان اینکه حوزه فرهنگی حوزه باورهاست نه بایدها، تصریح کرد: اساسا در نظام فرهنگی مفهوم باید، اجبار و تحمیل جایگاهی ندارد و ما را از رسیدن به مقصد بازخواهد داشت. اگر بناست در کلانشهر تهران اتفاق مثبتی در راستای اخلاق شهروندی، امنیت، اعتماد، مشارکت، رضایت، سلامت و نشاط اجتماعی رقم بخورد بدون شک در در بستر باورهای اجتماعی و فرهنگی شکل خواهد گرفت.

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به گفتمان فرهنگی در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: در نظام سیاسی کشور ما گفتمان غالب فرهنگی گفتمان مقام معظم رهبری است و تمام برنامه ها و سیاست های فرهنگی باید ذیل این گفتمان تعریف شود چرا که اداره یک کشور بر اساس چندین گفتمان امکان پذیر نیست. بنابراین گفتمان حاکم و غالب در نظام فرهنگی منطبق با نظام ارزشی و قانونی ما همان گفتمان مقام معظم رهبری است و باقی گفتمان ها در دل این گفتمان و ذیل آن به شمار می رود.

وی ادامه داد: سیاستگذاری های فرهنگی از سوی مراجعی چون شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... صورت می گیرد و 30 نهاد فرهنگی نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اجرای برنامه ها همکاری دارند که شهرداری تهران نیز یکی از این نهادهای فرهنگی به شمار می رود. از این منظر ما در دل یک پازل و مجموعه بزرگ سیاست فرهنگی در سطح ملی تعریف شده ایم که باید وظایف خاص خود را انجام دهیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: بر این اساس شهرداری تهران به مثابه یک دولت نیست بلکه یک نهاد است که رسالت های خاص خود را داراست و نباید به هر انگیزه ای خود را جایگزین دولت، نظام تامین اجتماعی، بهزیستی، وزارت ورزش یا سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی کند بلکه خود، بخشی از مجموعه نظام به شمار می رود.

وی با اشاره به نقش شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: در پازل نظام فرهنگی، گفتمان و سیاست هایی حاکم است و نهادهای فرهنگی مختلف وظایف خاص خود را دارا هستند که شهرداری تهران نیز یکی از این نهادهاست و به عنوان بخشی از مجموعه این نظام به شمار می رود و باید در داخل این پازل ماموریت های خود را انجام دهد و نقش خود را ایفا نماید.

صالحی امیری با بیان اینکه شهرداری تهران دارای وظایف ذاتی تعریف شده در قالب ماموریت های 14گانه است، افزود: این ماموریت ها در راستای توسعه دانش و هویت، فرهنگ عمومی، مشارکت مردمی، خانواده، سبک زندگی، توانمندسازی، سلامت، آموزش شهروندی، ورزش همگانی، اقتصاد شهر و ... به درستی طراحی شده که می توان موارد دیگری را به آن اضافه کرد.

وی با اشاره به دو نگاه موجود در خصوص شهرداری گفت: یک دیدگاه شهرداری تهران را به مثابه یکی از 30 نهاد مسئول فرهنگی کشور می داند که در چارچوب قانون وظایفی برای آن درنظر گرفته شده است و بر اساس دیدگاه دوم شهرداری مسئول فرهنگ عمومی شهر تهران است که باید تمامی تحولات این کلانشهر را مدیریت کند. نوع دیدگاه به شهرداری از این رو دارای اهمیت است که نظام برنامه ریزی، بودجه، سیاستگذاری و طراحی عملیات این دو دیدگاه کاملا متفاوت است.

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به دیدگاهی که شهرداری تهران را در چارچوب حوزه فرهنگی عمومی و در کنار سایر نهادهای فرهنگی تعریف کرده است؛ تاکید کرد: بر اساس این دیدگاه قانونی ما باید رویکرد خود را از دولت محوری به رسالت محوری تغییر دهیم. در واقع ما رسالت فرهنگی داریم اما دولت فرهنگی نیستیم. مسئولیت حوزه فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تهران با شهرداری نیست و با کل مجموعه نظام است و شهرداری تهران به میزان رسالت پذیری و مسئولیت پذیری در چارچوب قانونی پاسخگوی فعالیت ها وماموریت های خود خواهد بود.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران در حوزه آسیب های اجتماعی کلانشهر تهران مقصر نیست بلکه باید به اندازه مسئولیت خود پاسخگو باشد. یا مسئول آلودگی هوای پایتخت، شهرداری تهران نیست زیرا حل این معضل نیازمند تصمیمات در سطح ملی و کلان است که شهرداری تهران نیز در این حوزه همچون سایر نهادها، مسئولیت دارد و باید مشارکت کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اصلاح جامعه را مستلزم اصلاح فرهنگ دانست و تاکید کرد: این دیدگاه برگرفته از اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار