عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ایران رتبه پایینی در عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان دارد، گفت: سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان پول مملکت با سیگار دود می‌شود.
کد خبر: ۵۴۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹ 06 January 2018

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس استان تهران درباره بحث عوارض بر کالاها اظهار کرد: ایران در بحث عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان رتبه بسیار پایینی دارد.

وی با تأکید بر اینکه میزان عوارضی که از کالاهای آسیب‌رسان اخذ می‌شود بسیار کم است، تصریح کرد: این روش مخالف دنیاست؛ زیرا آن‌ها چند درصد بر کالاهای آسیب‌رسان عوارض اعمال می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بودجه کشورهای صنعتی از عوارض کالاهای آسیب‌رسان تأمین می‌شود، اضافه کرد: در ایران میزان این عوارض ناچیز است.

رستمیان با بیان اینکه بارها گفته شده است که کشورهای بزرگ دنیا ۷۰ درصد بر سیگار مالیات اعمال می‌کنند، تصریح کرد: در ایران، ۱۰ درصد به سیگار مالیات تعلق می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ۱۲ هزار میلیارد تومان پول کشور در این جریان هدر می‌رود، اضافه کرد: این پول دست کارخانه‌های سیگار است.

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این بخش مالیات سنگین اعمال کند، تصریح کرد: متأسفانه شاهد کوتاهی‌هایی هستیم.

رستمیان با بیان اینکه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان پول مملکت دود می‌شود و به حوزه سلامت جامعه هم آسیب می‌زند، با تأکید بر اینکه سیگار بیماری در کشور تولید می‌کند، اظهار کرد: این سیاست مهم‌ترین عامل پیشگیری است تا به سیگار عوارض اعمال شود؛ عوارض فعلی نقش بازدارندگی و کاهش مصرف و درنهایت تولید سلامت ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار