معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برنامه توانمندسازی برای 3 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور تا قبل از پایان امسال نهایی شده و به اجرا درخواهد آمد.
کد خبر: ۵۴۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 03 January 2018

حبیب اله مسعودی فرید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آخرین آمارها، تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور، سه میلیون نفر هست که با تشکیل جلسه ای در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، مقرر شده تا برنامه ای در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اجرا شود.
وی با اشاره به بند ت ماده 80 برنامه ششم توسعه ،گفت:در بحث تقسیم کار ملی در شورای اجتماعی کشور، مسئولیت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر عهده سازمان بهزیستی است بنابراین 10 جلسه با تمام دستگاه ها و صاحب نظران و سازمان های فعال در حوزه زنان برگزار کردیم.
وی اضافه کرد: یک چهارچوب سیاست و اقدام و عمل طراحی کردیم که خانواده های زن سرپرست را به چهار گروه تقسیم کردیم. گروه اول زنانی هستند که به دلیل فوت همسر، سرپرست خانواده شده اند ، گروه دوم زنانی هستند که به دلیل طلاق، مسئولیت خانواده بر عهده آنان است و گروه سوم آنهایی که همسر دارند اما همسر آنان معلولیت دارد یا زندانی است یا به دلایل دیگر نمی تواند سرپرست خانواده باشد و گروه چهارم نیز زنانی که ازدواج نکرده اند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هر کدام از این گروه زنان، سیاست و برنامه اقدام و عمل خودشان را دارند. همه برنامه های لازم برای این زنان را طراحی کرده ایم و برای شورای اجتماعی کشور فرستاده ایم که آنجا مورد بررسی قرار گیرد.
مسعودی فرید افزود: خوشبختانه معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و همکاران او ، چهارچوب کلی این برنامه را که یک کار جمعی بین همه دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان است ، به عنوان چهارچوب اصلی کار پذیرفتند که ما بیاییم برای هر گروه از خانواده های زن سرپرست ، برنامه خاصی اجرا کنیم.
وی ادامه داد: چون هرکدام از این زنان از نظر اجتماعی و اقتصادی ، جامعه شناختی و دموگرافی کاملا متفاوت هستند ، هر کدام برنامه خاص خود را لازم دارند .
وی اضافه کرد: بطورمثال برنامه توانمندسازی برای زن مطلقه با سایر زنان ، متفاوت است چون معمولا این زنان نسبت به سایر زنان سرپرست خانوار، سن کمتری دارند و بسیار راحت تر می توانند در مهارت های حرفه آموزی موفق باشند. البته مباحث پیشگیری از طلاق جای خود را دارد اما هنگامیکه طلاق اتفاق افتاد، می توان این زنان را به سمت کارهایی سوق داد که ذهن فعالی می طلبد و ارزش افزوده آن نیز خیلی بیشتر است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای گروه زنانی که همسرشان زندانی است پیشنهاد ما این بود که با همکاری قوه قضائیه به سمت توسعه مجازات جایگزین برویم که تا آنجا که می شود افراد، زندانی نشوند و اگر زندانی شوند در نزدیک ترین زندان محل زندگی خانواده خود قرار بگیرد بطورمثال یک نفر از شیراز برای ملاقات زندانی به تهران نیاید.
مسعودی فرید افزود: اعتباراتی در حوزه زنان سرپرست خانوار برای اجرای برنامه توانمندسازی زنان داریم اما کل این کار باید شورای اجتماعی کشور بیاید و خود معاونت زنان ریاست جمهوری نیز پیگیر موضوع اعتبار آن هستند. این برنامه تا قبل از امسال نهایی خواهد شد. این مساله، تکلیف برنامه ششم توسعه است و باید آن را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: هنگامی که از زنان سرپرست خانوار سخن می گوییم به این معنا نیست که همه آنان ، نیاز اقتصادی دارند بلکه خود تک سرپرستی مدنظر است چراکه ممکن است خانواده ای هم پولدار باشد اما آن فشار روانی و سختی های چگونگی مدیریت خانواده نیز باید مدنظر قرار گیرد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: هم اکنون از بین سه میلیون زن سرپرست خانوار، 180 هزار زن سرپرست خانوار از بهزیستی و یکصد هزار زن سرپرست خانوار از کمیته امداد، مستمری دریافت می کنند. حدود یک میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار نیازی به حمایت های اقتصادی ندارند.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، مسعودی فرید در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است زنی ، همسرش را ناگهان از دست بدهد و پول هم نداشته باشد اما غیر از مشکلات اقتصادی باید به مشکلات سلامت روان، مشکلات اجتماعی، نگاه جامعه به این زن و مشکلات عاطفی برای فرزندان او نیز توجه کرد و این چالش ها در همه جای دنیا در مورد زنان سرپرست خانوار وجود دارد که این مسائل در طرح توانمندسازی زنان نیز دیده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار