مدیرکل میراث فرهنگی قزوین مطرح کرد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی که متناسب با محیط طبیعی و بومی است، علاوه بر تنوع بازار عرضه برای گردشگران،‌ موجب رقابت شده است.
کد خبر: ۵۴۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ 30 December 2017

 به گزارش خبرگزاری تابناک از قزوین، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی اظهار داشت: با مرمت و تجهیز خانه اربابی در روستای پرچکوه- الموت غربی، نخستین اقامتگاه‌ بوم‌گردی با تبدیل اماکن بلااستفاده‌ نهادهای دولتی در راستای افزایش مراکز اقامتی با همکاری میراث فرهنگی، بخشداری و آموزش و پرورش در این منطقه راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی که متناسب با محیط طبیعی و بومی است، علاوه بر تنوع بازار عرضه برای گردشگران،‌ موجب رقابت شده و مهمترین مزایای آن ایجاد اشتغال گردشگری در فضاهای روستایی و کسب درآمد برای روستاییان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گردشگری را یک فرآیند مردم محور دانست و تصریح کرد: رویکرد مهم ما در ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایمن‌سازی جوامع محلی است و ساکنان بومی روستاها با ارائه خدمات یکپارچه و پذیرایی اصیل می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب مسافران و احیا آداب و رسوم بومی و محلی داشته باشند.

حضرتی یادآور شد: در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پیشنهاد میراث فرهنگی برای بهره‌برداری بهینه از ساختمان‌های بلااستفاده دستگاه‌های دولتی، بهره‌برداری از این ساختمان‌ها به عنوان اقامتگاه‌ بوم‌گردی ارائه شد.

این مسؤول توضیح داد: نخستین درخواست توسط دهیاری روستای پرچکوه در الموت غربی برای تبدیل ساختمان بلااستفاده متعلق به آموزش و پرورش ارائه شد و در جلسه کمیته فنی سرمایه‌گذاری استان با توجه به موافقت‌نامه اصولی اولیه در خرداد ماه سال جاری زمینه تبدیل خانه روستایی پرچکوه به اقامتگاه بوم‌گردی فراهم شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به روند تبدیل ساختمان سابق اربابی پرچکوه به اقامتگاه بوم‌گردی عنوان کرد: در حال حاضر این بنا متعلق به اداره‌کل آموزش و پرورش بوده و طی قراردادی‌ به دهیاری روستا به مدت یکسال واگذار تا با مرمت، ساماندهی و تجهیز به اقامتگاه بوم‌گردی برای پذیرش گردشگران تبدیل شود.

حضرتی ادامه داد: خانه اربابی در روستای پرچکوه- الموت غربی واقع شده و دارای یک ایوان در جلو به شیوه کاملاً سنتی با تأثیر از معماری پهلوی از مصالح خشت و چوب در دو طبقه و شش اتاق است این بنا در دهه 40 توسط اسماعیل‌خان رشوند ساخته شد و در دهه 60 به مدرسه تغییر کاربری داده که در سال 80 با احداث مدرسه‌ای جدید این مکان بلااستفاده رها شد.

وی خاطرنشان کرد: طی بررسی‌ به عمل آمده با هماهنگی و همراهی بخشداری الموت غربی، دهیاری پرچکوه و میراث فرهنگی این مکان شناسایی و با مرمت و ساماندهی به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین برای توسعه پایدار گردشگری در این منطقه، موقعیت جغرافیایی، جاذبه‌های فراوان گردشگری، پوشش جانوری، محصولات باغی و دامی را تعیین کننده دانست و افزود: دستیابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری، نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری روستایی و عشایری بوده که این مهم با به رسمیت شناختن اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه آن‌ها بر اساس استانداردها و ارکان گردشگری تحقق یافته است.

حضرتی عنوان کرد: احداث و تجهیز زیرساخت‌های مناسب با محوریت گردشگری و تبدیل خانه اربابی متعلق به آموزش و پرورش در روستا پرچکوه به اقامتگاه بوم‌گردی هم در راستای تحقق طرح ایجاد توسعه پایدار و رونق زندگی در روستاهای این منطقه است.

این مسؤول بیان کرد: حمایت از صنعت گردشگری و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ترویج صنایع دستی و محصولات روستایی، نیازمند توجه جدی مسؤولان استان است که با همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی می‌توان از مهاجرت روستائیان به شهر و تبعات آن جلوگیری کرد و با توجه به تنوع اقوام، آداب و رسوم و مهمان‌نوازی مردم خوب هر منطقه، زمینه را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار